مذاکرات ایران و گروه 1+5 درحالی به نقطه نهایی در دوره چهار ماهه نزدیک می‌شود که سیاستهای غرب نشانگر اصرار آنها بر حفظ و حتی گسترش دامنه تحریم‌هاست.
کد خبر: ۷۳۵۸۷۹
راهبردهای جدید تحریم

جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اقدامات تعاملی گسترده‌ای که داشته لغو همه تحریم‌ها را شرط توافق نهایی عنوان کرده و بر این اصل تأکید داد. رفتارهای غرب نشان می‌دهد آنها نه تنها به دنبال اجرای این اصل نیستند بلکه بهانه‌ها و رفتارهای مختلف دامنه تحریم‌ها را تشدید می‌کنند تا به زعم خود از ابزار اقتصاد برای تحمیل خواسته‌های خود به ایران بهره گیرند. نمودهایی از این سیاست شامل موارد زیر است.

بخشی از این طرح را در احکام دادگاه‌های آمریکایی می‌توان مشاهده کرد. در ماه‌های اخیر آمریکا پرونده‌های ادعایی با محوریت تروریسم را درباره ایران بازگشایی کرده است در حالی که ادعای استقلال دستگاه قضایی را مطرح می‌کند دادگاهی به بهانه نقش ایران در انفجار بیروت بر توقیف 400 میلیون دلار از دارایی‌های ایران رأی می‌دهد.

دادگاهی دیگر با ادعای حملات تروریستی در کنیا و تانزانیا بر توقیف 660 میلیون دلار دیگر رأی می‌دهد. تقارن این اقدامات در حالی که دارایی‌های ایران در حال آزاد شدن است و از سوی دیگر روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها در حال گسترش، یک مفهوم را می‌رساند و آن اینکه این اقدامات همان تحریم‌های جدید است.

فاز دیگر این تحرکات شامل ادعای آمریکا مبنی بر مقابله با بانکهایی است که مراودات مالی با ایران داشته و به نوعی تحریم‌ها را دور زده‌اند. آمریکا به جریمه کردن این بانکها می‌پردازد.این اقدام از یک سو برابر با استمرار بلوکه کردن دارایی‌های ایران است و از سوی دیگر قطع روابط این بانکها که نتیجه آن تحریم‌های جدید است.

بازی دیگر غرب را برجسته‌سازی پیروزی جمهوریخواهان در کنگره آمریکا تشکیل می‌دهد. سران آمریکا در حالی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باید تحریم را لغو کنند که با ادعای جمهوریخواه شدن کنگره از این اقدام سرباز زده و چنان عنوان می‌کنند که کنگره جایگاهی مستقل است و ارتباطی با دولت ندارد این ادعا در حالی مطرح می‌شود که براساس اختیارات ریاست جمهوری در قانون اساسی آمریکا، اوباما حق وتوی مصوبات کنگره را دارد و ادعای مذکور صرفاً برای حفظ بنیاد تحریم‌ها و حتی افزودن به آنها است که در جهت ایجاد هراس در ایران از نتایج انتخابات کنگره و باج‌دهی در روزهای مانده است.

نکته قابل توجه ادعای حملات سایبری ایران به شرکت‌های خارجی است، چنانکه روز گذشته رسانه‌های غربی ادعا کردند ایران به شرکت‌های آلمانی حملات سایبری داشته است. این ادعا در حالی مطرح شده که در ماه‌های اخیر صادرات آلمان به ایران رشد زیادی داشته است. می‌توان گفت غربی‌ها با ایجاد ایران هراسی به دنبال جلوگیری از روابط کشورها با ایران هستند که خود بعدی از تحریم‌ها است. به عبارتی غرب با ایران هراسی سعی دارد تا بر میزان تحریم‌ها افزوده در حالی که در ظاهر ادعای تلاش برای توافق با ایران را سر می‌دهد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها