قائم مقام وزیر نیرو خبر داد:

مذاکره با 3 کشور درباره برداشت آب

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه مطالعات مربوط به امکان واردات آب از خارج کشور و یا برداشت بیشتر آب از حوضه های مشترک مرزی در دستور کار قرار دارد گفت: در عین حال، اولویت فعلی وزارت نیرو مدیریت منابع آبی داخل کشور و استفاده از ذخایر درون مرزها است.
کد خبر: ۷۲۵۱۹۱
مذاکره با 3 کشور درباره برداشت آب

ستار محمودی درباره مباحث مربوط به واردات آب به کشور و اظهارنظر مرکز پژوهش های مجلس درباره لزوم مهار منابع آبی داخل کشور و استفاده از آب های مرزی قبل از برنامه ریزی برای واردات آب از خارج گفت: در اولویت قرار گرفتن مهار آب های داخل کشور، حرف درستی است.

وی افزود: در هر کشوری بالاترین سرمایه گذاری ها در منابع آبی داخلی انجام می شود چون این منابع وابستگی برای کشورها ندارد و معمولا آبی که خارج از جغرافیای کشورها بیاید، به نوعی وابستگی به همراه خواهد داشت.

محمودی گفت: برای کشورهایی که چاره ای به لحاظ منابع آب نداشته باشند معمولا به واردات رو می آورند. در ایران به دلیل شرایط جغرافیایی و بارندگی ها، بخش هایی وضعیت بهتری نسبت به سایر نقاط دارند و یک بخش هایی مانند مناطق کویری از نظر ذخایر آبی، وضعیت مناسبی ندارند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: در مناطق شرق کشور با کمبود منابع آب روبرو هستیم. در یک سیمای عمومی از ذخایر آبی، آن مناطقی که بر روی سلسله جبال البرز و زاگرس قرار دارند معمولا میزان بارندگی بهتری دارند اما در شرق، مرکز و جنوب کشور با کمبود بارش ها مواجه هستیم بنابراین تا جایی که بتوان در داخل کشور تبادل آب انجام داد و انتقال آب با شرایط زیست محیطی بتوان انجام داد؛ بهترین کار مدیریت آب در داخل خواهد بود.

به گفته محمودی، خصوصا در مهار آب های مرزی باید اولویت قائل شویم اما شرایط ما در ایران به نحوی است که ابتدا باید از منابع داخلی استفاده کنیم و سپس یک توجهی نیز به جغرافیای حوضه های آبریز در منطقه داشته باشیم.در این مورد نیز بخشی از منابع در خارج از کشورها قرار دارد مانند حوضه شرق که بخشی در ایران و بخشی نیز در افغانستان است و در این بخش ها می توان بررسی کرد که آیا امکان دریافت سهم بیشتری در اینگونه موارد است و یا خیر؟

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: برای این کار مطالعاتی توسط آب منطقه ای خراسان و زیرمجموعه های وزارت نیرو در دست است و در جریان قرار دارد ولی هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است.

وی گفت: در سال های گذشته بحث بر سر این بود که از تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان آب وارد شود و ما اینها را با نگاه حوضه آبریز مشترک بررسی می کنیم بنابراین اگر مطالعات مثبت باشد و وابستگی ها در نظر گرفته شود (برای کشور وابستگی بیش از حد درباره واردات آب از سایر کشورها ایجاد نکند)، قائدتا جدی می شود.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: در این برهه زمانی اولویت وزارت نیرو قویا مدیریت آب های داخلی است و اقدامات در زمینه واردات آب در حد مطالعات دنبال می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها