بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی ساعت 19 و 30 دقیقه امروز با معرفی برترین‌ها در بخش‌های رقابتی سینمای ایران و بین‌الملل به کار خود پایان می‌دهد که تا روز پایانی این رویداد مهم، فیلم «وروجک‌ها» ساخته فرزاد اژدری با استقبال بالای مخاطبان کودک روبه‌رو شده و با صدرنشینی در آرای مردمی تا اینجا عنوان محبوب‌ترین فیلم جشنواره را از آن خود کرده است.
کد خبر: ۷۲۴۵۵۴
استقبال تماشاگران از «وروجک‌ها»

به گزارش جام‌جم، صدرنشینی «وروجک‌ها» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این محبوبیت در داوری نیز تاثیرگذار باشد و این فیلم سینمای کودک در بخش مسابقه سینمای ایران این رویداد هم به موفقیت‌هایی دست یابد.

«وروجک‌ها» که طی روزهای برگزاری جشنواره پنج بار برای تماشاگران در سینماهای مختلف شهر اصفهان به نمایش درآمده، برای گروه سنی دبستان و مخاطب کودک تولید شده است. این فیلم که بازیگران نام آشنایی چون علیرضا خمسه، سیما تیرانداز و دیگرانی چون طوفان مهردادیان، ساینا اژدری، ایلیا مجیدی، روژان تقی‌زاده، آرتین پشنگ و کیمیا حسینی در آن بازی می‌کنند، داستان خواهر و برادر دوقلویی را روایت می‌کند که پدر و مادر خود را با رفتارهای ناشایست به ستوه آورده‌اند.

فرزاد اژدری سال گذشته نیز با فیلم «عملیات مهدکودک» حضور موفقی را در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان داشت و توانست بسیاری از کودکان را به سالن‌های نمایش فیلم بکشاند.

اما رتبه دوم آرای مردمی به فیلم «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضانی- از کارگردانان شاخص سینمای کودک و نوجوان که سال قبل با کارگردانی یک اپیزود از «گنجشکک اشی مشی» در همین جشنواره حضور داشت- اختصاص دارد. در این فیلم که برای گروه سنی راهنمایی و دبیرستان و مخاطب نوجوان ساخته شده بازیگرانی چون محمد بحرانی(صداپیشه شخصیت آقوی همساده مجموعه کلاه قرمزی)، سیروس همتی، شکرخدا گودرزی، حمیدرضا فلاحی و علیرضا مهران بازی می‌کنند.

«فرار از قلعه رودخان» که اسمش شوخی بامزه‌ای با برخی فیلم‌های ژانرهای مهیج و ماجراجویانه همچون «فرار بزرگ» و «فرار از آلکاتراز» است، داستان گروهی از دانش‌آموزان منطقه‌ای کویری را به تصویر می‌کشد که برای اردویی دو روزه به شمال می‌روند، اما با گروهی خلافکار روبه‌رو می‌شوند که ماجراهایی برای آنها به وجود می‌آید.

«باغ بهشت» ساخته مرتضی محمدیان که برای گروه سنی راهنمایی و دبیرستان و مخاطب نوجوان تولید شده، رتبه سوم آرای مردمی جشنواره را در اختیار دارد. این فیلم که بازیگرانی چون هادی دیباجی، شهره قمر و شاپور پورامین در آن بازی می‌کنند، داستان فردی به نام علیرضا را روایت می‌کند که کودکی خود را در خیابان‌ها طی کرده، اما بعدا با حمایت پیرمردی وضعیتش سامان پیدا می‌کند. برای همین او هم تلاش می‌کند شرایط مناسبی را برای کودکان خیابانی فراهم کند.

«مبارزان کوچک» به کارگردانی سیدداوود اطیابی، «تتل و راز صندوقچه» ساخته وحید گلستان، «ما متهمیم» به کارگردانی رهبر قنبری، «سرزمین رها» ساخته فرهاد مهران‌فر و «قول» به کارگردانی محمدعلی طالبی، کارگردان سرشناس سینمای کودک و نوجوان آثاری است که رتبه‌های بعدی فیلم‌های برتر مردمی جشنواره را به خود اختصاص داده‌اند و برای کسب عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با هم رقابت می‌کنند.

اما بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تنها منحصر و محدود به نمایش فیلم نیست و حضور چهره‌های سرشناس و محبوب سینما و تلویزیون و برپایی برنامه‌های جنبی متعدد هم بر شوروحال و بهتر شدن فضای جشنواره کمک کرده و افزوده است. محمدرضا شریفی‌نیا و دخترش ملیکا شریفی‌نیا، مجید مظفری، سعید راد، بهزاد فراهانی و همسرش فهیمه رحیمی‌نیا، کیومرث پوراحمد، خسرو دهقان، علی معلم، فریدون حسن‌پور، گوهر خیراندیش، ثریا قاسمی، پرویز پورحسینی، رامین ناصرنصیر، ستاره اسکندری، محمد بحرانی و سیروس همتی تنها برخی از انبوه مهمانان سرشناس جشنواره امسال فیلم‌های کودکان و نوجوانان هستند.

رونمایی از کتاب پوران درخشنده

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جشنواره رونمایی از کتاب «بانویی از زاگرس» بود که شامگاه شنبه با حضور پوران درخشنده، ابراهیم فروزش، نصرت‌الله تابش و مزدا مرادعباسی در تالار آینه هتل عباسی برگزار شد.

درخشنده در ابتدای این مراسم گفت: چاپ چنین کتاب‌هایی که نوع نگاه هر فیلمسازی را معرفی می‌کند، باعث می‌شود علاقه‌مندان سینما با سبک فیلمسازی هر هنرمند آشنا شوند. این کتاب‌ها نشان می‌دهد یک نگاه عاشق می‌تواند در زندگی به انسان ارزش و انرژی مثبت بدهد.

سازنده فیلم «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» با طرح این سوال که چه نیازی است با نگاه‌های فیلمسازان آشنا شویم، افزود: برای مثال اگر کارگردانی مثل ابراهیم فروزش را در نظر بگیریم خواهیم دید نگاهی که او به سینمای کودک داشته نگاهی عمیق و متفاوت بوده است، اما آیا تاکنون کسی از این نگاه مطلع بوده یا کسی به دنبال بررسی آن رفته است؟ ما برای ساخت فیلم کودک باید شخصیت فروزش را بشناسیم و با ایشان آشنا شویم تا بتوانیم نگاه را به سینمای کودکمان ترمیم کنیم.

این نویسنده و کارگردان سینمای کشور ادامه داد: امروز روزگاری است که سینمای کودک حال مناسبی ندارد، پس باید فیلم‌های فروزش دوباره نمایش داده شود و بررسی مجدد شود. به عقیده من تلویزیون می‌تواند چنین نگاه‌هایی را نشان دهد و باید در رابطه با بهبود شرایط سینمای کودک گام بردارد.

اشک ریختن نوجوان رومانیایی برای کودکان غزه

از دیگر رویدادهای مورد اشاره جشنواره اتفاقی بود که در نشست تخصصی داوران بین‌المللی رخ داد و آن هم گریه یک نوجوان رومانیایی برای مظلومیت کودکان غزه بود.

ماجرا از این قرار بود که محمد قراوی، کودکی اهل غزه که به عنوان یکی از داوران کودک و نوجوان در جلسه حاضر بود، از شرایط بسیار سختش در ماه‌های گذشته گفت و حال و هوای فضای سالن نشست را دگرگون کرد، به طوری‌که یک داور نوجوان رومانیایی به گریه افتاد و برای دقایقی جلسه را ترک کرد. بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری مهدی مسعودشاهی امشب با معرفی برگزیدگان در سالن کوثر شهر اصفهان به کار خود پایان می‌دهد.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها