معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ۷۸ درصد دشت‌های کشور به خاطر کمبود منابع آبی در آستانه نابودی قرار دارند، گفت: واگذاری تعیین تعرفه‌های آب به شوراهای محلی موجب منطقی شدن قیمت آب می‌شود.
کد خبر: ۷۲۳۹۱۸
واگذاری تعیین تعرفه‌ آب به شوراهای محلی

حمیدرضا تشیعی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سئوال که تعیین تعرفه‌های آب توسط شوراهای محلی تا چه حد جدی است، گفت: قرار است که در راستای منطقی شدن قیمت آب و متناسب با شرایط هر منطقه تعیین تعرفه‌های آب به شوراهای محلی واگذار شود.

قیمت آب در مناطق نباید یکسان باشد

وی ادامه داد: انتقال آب به شهرها متفاوت است، چرا که برای برخی شهرها از سدها و برای برخی شهرها از چاهها آب تامین می شود و حتی آب شربی هم که برای مشترکان تامین می‌شود، از لحاظ کیفیت متفاوت است، بنابراین باید متناسب با شرایط هر منطقه نرخ آب تعیین شود.

تشیعی افزود: پس وقتی تامین آب برای مناطق مختلف با کیفیت متفاوتی همراه و با شرایط سختی همراه است، نباید قیمت آب نیز یکسان باشد.

78 درصد دشت‌های کشور در آستانه نابودی

تشیعی در پاسخ به این سئوال که وضعیت دشت‌های کشور با وضعیتی که منابع آبی دارند، چگونه است گفت: 78 درصد دشت‌های کشور به خاطر کمبود منابع آبی در آستانه نابودی قرار دارند.

وی افزود: کشاورزی ناپایدار در کشور نیز از دیگر مشکلات پیش رو است، به طوری که بیش از 92 درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، پس باید در این زمینه نیز فکری شود و مصرف آب بهینه شود.

وی با اشاره به چالش‌ها و راهبردهای آب و فاضلاب کشور در بخش کیفیت آب آشامیدنی، کابوس تداوم بحران آب و خشکسالی را یکی از موضوعات چالش زا برشمرد و افزود: نابودی منابع آب در بخش منابع زیرزمینی نیز از دیگر موضوعات بحرانی است که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

ایران یک دوره خشکسالی 30 ساله را پیش رو دارد که 13 سال آن سپری شده

وی با بیان اینکه ایران یک دوره خشکسالی 30 ساله را پیش رو دارد که 13 سال آن را پشت سر گذاشته‌ایم، ادامه داد: این موضوع نیز یک هشدار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه عدم توجه کافی به حفظ منابع آبی موجود و کاهش حجم آب با کیفیت مناسب نیز آسیب‌زا شده است، افزود: متأسفانه هنوز این فرهنگ عمومی در کشور شکل نگرفته که با مشکل کم آبی مواجه هستیم و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی مطلوب انجام شود.

تشیعی ادامه داد: تأخیر در تخصیص منابع اعتباری مورد نیاز یکی از مشکلات اساسی است و غیر واقعی نشدن تعرفه‌های آب نیز باعث بروز مشکلاتی شده که باید نسبت به رفع آن نیز اقدام شود.

وی گفت: اگر فکری برای حل این مشکلات صورت نگیرد، در آن صورت تدوام این شرایط ما را از حالت هشدار به سمت بحران فراگیر سوق می دهد که بسیار نگران‌کننده خواهد بود.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شبکه های آب و فاضلاب کشور استاندارد نیستند، اضافه کرد: به دلیل کمبود منابع آبی و قطع مکرر آب، نفود آلودگی ثانویه را شاهد خواهیم بود که تهدید برای بخش کیفیت آب به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشور در تنش آبی قرار دارند، گفت: بحران آبی باعث بحران غذا، بهداشت و امنیت ملی می شود پس باید نسبت به این موضوع حساس بود.

تشیعی با بیان اینکه افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی نیز باید مد نظر باشد، ابراز کرد: تسریع در احداث شبکه ها و تصفیه خانه های فاضلاب، بازچرخانی پساب فاضلاب ها به چرخه طبیعت، مدیریت پساب کشاورزی و صنعتی و همچنین کاهش استفاده از کودهای شیمیایی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به ضرورت توجه به برنامه ایمنی آب به عنوان اقدامی پیشگیرانه گفت: پایش کیفی مراحل تأمین و توزیع آب از ابتدا تا انتها نیز از دیگر موضوعات اساسی به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها