یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی که هنوز هم صاحب‌نظران از آن به عنوان یکی از عوامل اصلی پیروزی انقلاب 57 در ایران یاد می‌کنند، حضور رهبری قدرتمند در رأس این جنبش عظیم سیاسی - اجتماعی است.
کد خبر: ۷۲۰۶۸۲
رهبری معنوی پشتوانه پیروزی سیاسی - نظامی

همین رهبری واحد که توانست پوششی برای وحدت نیروهای سیاسی باشد، در جریان جنگ تحمیلی نیز عامل مهمی در یکپارچگی نیروهای نظامی و از آن مهم‌تر، تقویت روحیه رزمندگان در جبهه‌های جنگ بود.

مدل ولایت فقیه در ایران، نه فقط عامل وحدت سیاسی و حفظ همگرایی ملی، که ضامن مشروعیت رفتارهای حاکمیتی نیز هست و همین امر در دفاع مقدس، شاخصی برای تضمین انگیزه‌های اخلاقی و مذهبی برای مشارکت جوانان انقلابی در جبهه‌های جنگ به‌ شمار می‌رفت.

همان عنصر مهمی که جبهه مقابل، آن را دست‌کم گرفته و وارد معادلات سیاسی و نظامی نکرده و به دلیل همین خطای محاسباتی تن به شکست داد.

واقعیت این است که رهبری در ایران، فراتر از نوعی راهبری صرفا سیاسی، یک جایگاه معنوی است که قدرت نرم‌افزاری نظام را به عناصر سخت‌افزاری مرتبط می‌کند.

این جایگاه بی‌بدیل، امروز هم باعث دور ماندن کشور از بسیاری از آسیب‌ها شده و به همین دلیل است که رهبر کبیر انقلاب، حفظ این سرمایه ارزشمند را ضامن مراقبت از انقلاب می‌دانستند.

پس از پایان جنگ هشت ساله، کشورهای بیگانه که متوجه نقش تعیین‌کننده رهبری نظام در موفقیت‌های کشور شده بودند، تلاش کردند این جایگاه را در نظام سیاسی ایران تضعیف کنند.

چنین است که نوک پیکان هجمه‌های تبلیغاتی رسانه‌های غربی معمولا متوجه رهبری نظام است.

استراتژیست‌های سیاسی – رسانه‌ای دشمن تلاش می‌کنند به خیال خود با زیر سوال بردن جایگاه معنوی و محبوبیت سیاسی رهبری در ایران، کشورمان را دچار تفرقه سیاسی و قطع ارتباط رفتارهای سیاسی با خاستگاه معنوی انقلاب کنند.

با این همه قریب به چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم کشورمان نشان داده‌اند که همچنان با تکیه بر ظرفیت‌های مثال‌زدنی الگوی ولایت فقیه می‌توانند برمشکلات داخلی و بین‌المللی غلبه کند.

حرکت رو به رشد ایران در منطقه پرآشوب خاورمیانه، همان واقعیتی است که بسیاری از صاحب‌نظران غربی نیز به آن اذعان دارند.

محمود هرندی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها