از 11 مهر بلیت‌های قطار 2000 تا 24 هزار تومان گران می‌شود

باز هم افزایش قیمت بلیت قطار

قیمت بلیت قطار برای چهارمین بار در ده ماه اخیر از یازدهم مهر افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۷۲۰۲۴۲
باز هم افزایش قیمت بلیت قطار

به گزارش خبرنگار ما، قیمت بلیت قطار سه بار در ده ماه اخیر یعنی از فاصله آذر 92 تا مرداد 93 افزایش‌یافته است. در آذر 92 قیمت بلیت قطار 20 درصد افزایش یافت. در اردیبهشت 93 نیز اعلام شد قیمت‌ها شناور شده و تا 30 درصد افزایش یافته است.

در مرداد 93 نیز بخش خصوصی اعلام کرد راه‌آهن بابت افزایش هزینه خدمات ایستگاهی قیمت بلیت قطار را 10 درصد افزایش داده است. به این ترتیب در 10 ماه گذشته تاکنون قیمت بلیت قطار به طور متوسط حدود 60 درصد افزایش یافته که مقدار این افزایش بنا بر نوع قطار، مسیر و تاریخ تردد متفاوت است.

اکنون نیز اعلام شده برای چهارمین بار در 10 ماه اخیر قیمت بلیت قطار از یازدهم مهر افزایش خواهد یافت البته هنوز درصد دقیق این افزایش مشخص نشده و به گفته محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن قیمت‌ها در حال محاسبه است، اما آن‌گونه که از گفت‌وگوهای رسانه‌ای پراکنده مدیران راه‌آهن و شرکت رجاء در شهریور استنباط می‌شود، این افزایش قیمت حدود 20 درصد خواهد بود.

دبیر انجمن صنفی حمل و نقل ریلی در این باره به فارس گفت: با تصمیمات اتخاذ شده از یازدهم مهر حدود 30 درصد بلیت قطارها بدون افزایش قیمت و بقیه با رشد قیمتی 2000 تا 24 هزار تومانی روبه‌رو خواهد شد.

‌غلامحسین عبداللهی اظهار کرد: ‌با توجه به اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی در حوزه ریلی و واگذاری آن به بخش غیردولتی، دولت عملا وظایف حاکمیتی و نظارتی را برعهده دارد و عملیات حمل و نقل ریلی مسافر به‌طور کامل برعهده بخش خصوصی قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که بخش خصوصی برای مدیریت بنگاه اقتصادی و پوشش کامل هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری باید به منابع درآمدهای فروش بلیت اکتفا کند، افزود: افزایش قیمت بلیت به میزان معقول و متناسب با افزایش هزینه‌های سالانه (قیمت واقعی) از جمله راهکارهای اساسی در این زمینه است.

دبیر انجمن صنفی حمل و نقل ریلی با اشاره به شیوه قیمت‌گذاری تکلیفی از سوی دولت‌، ثابت ماندن یا افزایش حداقلی تعرفه بلیت قطارهای مسافری‌ را از جمله موضوعات مورد اختلاف دولت و بخش خصوصی برشمرد و گفت: مدتی است با توجه به افزایش تورم در حوزه حمل و نقل ریلی شاهد هیچ‌گونه افزایش قیمتی نبوده‌ایم و این مساله شرکت‌های مذکور را دچار زیان کرده است.

وی با بیان این‌که ادامه ضرر و زیان منجر به گریزان شدن شرکت‌های بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری مجدد در این حوزه می‌شود، اضافه کرد: اکنون بخش خصوصی حجم عمده‌ای از جابه‌جایی مسافران را برعهده دارد، اما با وجود این به واسطه افزایش نیافتن قیمت بلیت، تفاوت قیمت‌های تکلیفی و واقعی‌ حیات شرکت‌های خصوصی حمل و نقل ریلی مسافر را تهدید جدی کرده بود.

عبداللهی افزود: پیرو همین مساله طی جلساتی که با متولیان راه‌آهن و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد، مقرر شد به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر قیمت بلیت قطار از یازدهم مهر‌ امسال افزایش یابد.

وی بیان کرد: بخش دولتی برابر اصل 44 قانون اساسی نمی‌تواند از این پس دراین حوزه سرمایه‌گذاری مستقیم داشته باشد و بخش خصوصی باید بتواند به منظور ارائه سرویس و خدمات باکیفیت‌تر و مطلوب متناسب با افزایش تورم در جامعه نسبت به افزایش قیمت خدمات خود اقدام کند.

عبداللهی با اشاره به اتمام پیک سفرهای تابستانی اضافه کرد: موافقت راه‌آهن به منظور اجرایی شدن این افزایش قیمت از یازدهم مهر نمی‌تواند توفیق چندانی را برای شرکت‌های بخش خصوصی حاصل کند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء نیز در این‌ باره به فارس گفت: ‌به دلیل افزایش بسیار زیاد هزینه‌‌ها، شرکت‌های ریلی نسبت به قیمت‌ها نگران بودند و درخواست اضافه شدن قیمت بلیت قطار را داشتند.

عباس موسوی‌نژاد ادامه داد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، پس از بررسی تمام فرم‌های آنالیز درآمد ـ هزینه شرکت‌های ریلی، مجوز افزایش قیمت بلیت قطار را برای آنها صادر کرد.

وی ‌بیان کرد: قیمت‌های ‌بلیت قطار تا نرخ‌های واقعی و هزینه شرکت‌ها کمی فاصله داشت که با این افزایش تا حدی این فاصله‌ها کمتر شد و قیمت‌ها به نرخ‌های واقعی نزدیک‌تر شد.

وی یادآور شد: شرکت‌های ریلی رقیب جاده‌ای دارند و ممکن است در ایام غیرپیک مسافران خود را از دست بدهند ، بنابراین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مجوزی برای شرکت‌های ریلی مبنی بر امکان‌ اعمال تخفیف در نرخ‌های بلیت قطار صادر کرده است. براین اساس در ایام غیرپیک برای جذب بیشتر مسافر، حتی در برخی مواقع‌ تا 30 درصد تخفیف در قیمت‌های بلیت قطار اعمال شد.

این گزارش می‌افزاید: این افزایش قیمت همزمان با آغاز دور جدید پیش‌فروش بلیت قطار در یازدهم مهر جاری در قیمت‌ها اعمال خواهد شد.

دور جدید فروش بلیت قطار برای بازه زمانی یازدهم مهر تا سی‌‌‌ام آبان‌‌، از روز چهارشنبه دوم مهرماه آغاز می‌شود.

این دوره از فروش بلیت‌های قطار از ساعت 8 و 30 دقیقه چهارشنبه دوم مهرماه از طریق همه آژانس‌های فروش بلیت قطار در سطح کشور آغاز می‌شود.

‌فروش اینترنتی بلیت قطار برای این دوره، از ساعت 6 صبح دوم مهر آغاز خواهد شد. ‌همچنین فروش بلیت قطار‌های بین‌المللی نیز از ساعت 12 ظهر دوم مهرماه آغاز می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
farhad
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
۰
۰
آخه كدوم كشوری طی 1 سال 4 بار قیمت بلیط افزایش پیدا میكنه؟؟؟؟!!! مسئولان جوابگو باشند
ahmadreza
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
۰
۰
این واقعا .... این موضوع باید با سطح درامدی جامعه موازی باشه !!! هر روز گرون تر از دیروز شده شرایط زندگی رو سخت تر و سخت تر كردن

نیازمندی ها