راهبرد کیسینجر برای مهار ایران

هیچگاه نباید دکترین نوشته شده آمریکا در قبال ایران و آسیای غربی را نادیده گرفت که از سوی کارشناسان و سیاستمداران کارکشته نوشته و مو به موی آن هم اجرا می‌شود.
کد خبر: ۷۱۴۱۸۹
راهبرد کیسینجر برای مهار ایران

نکاتی که از سوی این شخصیت‌های سیاسی و صاحب نظر که اکنون دوران پیری را سپری می‌کنند، نکات و توصیه‌های کلیدی، کاربردی و راهبردی است. یکی از آن شخصیت‌ها که اکنون پس از سال‌ها کار در دستگاه کاخ سفید، دوران بازنشستگی خود را سپری می‌کند اما همچنان نظریه‌ها و دیدگاه‌های او برای آمریکا و دستگاه حکومتی این کشور اهمیت دارد، هنری کیسینجر است.

او یک یهودی است و به همراه خانواده خود در زمان جنگ جهانی دوم به آمریکا مهاجرت کرده است و اکنون که 91 سال سن دارد، اما همچنان دیدگاه‌های او مورد توجه کاخ سفید است. او که پیش از انقلاب اسلامی موافق سرسخت هسته‌ای شدن ایران بود، پس از انقلاب به مخالف سرسخت هسته‌ای شدن ایران تبدیل شد.

هنری کیسینجر در سال 1355 هنگامی که منشی ویژه دولت جرالد فورد رئیس جمهور وقت آمریکا بود،تأکید داشت: تولید قدرت هسته‌ای دو امکان برای ایران فراهم می‌سازد؛هم نیازهای رشد اقتصادی ایران را تأمین می‌کند و هم نفت ایران برای صادرات بیشتر و یا برای تبدیل به پتروشیمی باقی می‌ماند.

او پس از انقلاب اسلامی نگران ایجاد امپراتوری بزرگ ایران بود. اکنون که ایران با انقلاب اسلامی خود توانسته بود همه اهداف آمریکا در منطقه را با چالش جدی روبرو سازد،تلفیق فرهنگ ایرانی و اسلامی توانست همه رؤیاهای آمریکا را بر باد بدهد. ایران از کنترل غرب خارج شده بود. مهار ایران بزرگترین هدفی بود که آمریکا آن را دنبال ‌کرده و می‌کند و کیسینجر برای آن همچنان نظریه پردازی می‌کند.

او پس از انقلاب اسلامی دشمن سرسخت ایران شد و اقدام به توصیه و ارائه نظریه‌های کاربردی علیه جمهوری اسلامی کرد تا بتواند سرعت تأثیر انقلاب اسلامی ایران را در منطقه بگیرد.

تئوریسین پیر آمریکا در سال 1385 در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست تأکید می‌کند؛ نمی‌توان مسئله اتمی را از مناسبات ایران با غرب مجزا دانست. طراح کودتا علیه آلنده در آن مقاله نوشته است؛ نباید اجازه داد حکومت ایران بر خاورمیانه مسلط شود،آمریکا باید هر گزینه شرافتمندانه‌ای را بکاود.

امپراتوری بزرگ ایران که هنری کیسینجر از آن نگران است، همان بیداری اسلامی است که موج آن سال‌هاست آغاز شده و آمریکا و دیگر کشورهای همپیمان آن دست به هر اقدامی می‌زنند تا بتوانند موج بزرگ بیداری اسلامی را از بین ببرند و از نفوذ و تأثیر جمهوری اسلامی ایران بکاهند.

او در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره ایران گفته است؛«نزاع با داعش هرچند به نوبه خود مهم است، اما بیش از تقابل آمریکا با ایران قابل مدیریت است.

هنری کسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفتگو با رادیو ان.پی.آر اعلام کرد که «ایران مشکلی بزرگتر از داعش است.»

وی در این گفتگو اعلام کرد از آنجا که ایران دارای جای پای قوی‌تری در خاورمیانه است، فرصت بزرگتری را برای ایجاد یک امپراتوری دارد.

هیلاری کیلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا در کتاب خاطرات خود اعتراف می کند که داعش دست پرورده آمریکاست. این گروهک افراطی تکفیری اکنون در راستای اهداف آمریکا گام بر می‌دارد تا از حوزه نفوذ ایران در کشورهای منطقه بکاهد و مانعی برای گسترش بیداری اسلامی شود.برای همین است که کیسینجر می‌گوید ایران مشکلی بزرگتر از داعش است.

وزیر خارجه سابق آمریکا افزود: "مرزهای تعیین شده در سال‌های 1919 و 1920 به طور اساسی در حال از هم فروپاشی است و این امر از نقطه‌نظر راهبردی سطح بسیار قدرتمندی (از توان) را به ایران می‌دهد. در نظر من ایران مشکلی بزرگتر از داعش است. داعش یک گروه ماجراجو همراه با یک ایدئولوژی بسیار مهاجم است. اما آن‌ها پیش از آنکه بتوانند به یک واقعیت استراتژیک دائمی تبدیل شوند، مجبور به فتح بیشتر و تسلط بر سرزمین‌های بیشتری هستند. من فکر می‌کنم که نزاع با داعش - هرچند به نوبه خود مهم است - بیش از تقابل ما با ایران قابل مدیریت است."

کسینجر همچنین در واکنش به اقدام داعش در سربریدن دومین خبرنگار آمریکایی اعلام کرد که وی "به شدت طرفدار یک حمله سهمگین علیه داعش" در پاسخ به این جنایت است.

وی افزود: یک نوع کمربند شیعی از تهران و از طریق بغداد تا بیروت کشیده شده است. این امر به ایران فرصت می‌دهد تا امپراتوری باستانی پارس خود را - این بار تحت عنوان شیعه - بازسازی کند. این امر در شرایطی رخ می‌دهد که در پی بازطراحی اجتناب‌ناپذیر مرزهای خاورمیانه،‌ ساختار این منطقه در حال تغییر است.‬

کیسینجر به این نکته اشاره می‌کند که ایران در پی ایجاد حکومت بزرگ شیعه در منطقه است، در واقع او با این دیدگاه سعی دارد تقابل میان شیعه و سنی را در منطقه تشدید کند حال آنکه برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان احیا کننده اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی، میان شیعه و سنی تقابلی وجود ندارد و هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران وحدت محکم و قوی میان شیعیان و اهل تسنن است و برای جلوگیری از گسترش تفرقه میان این دو فرقه مذهبی در اسلام تلاش‌های بسیاری را انجام داده است.

وزیر خارجه اسبق ‌آمریکا در رابطه با ضرورت حمله سهمگین علیه داعش گفت؛ ما وارد یک مشکل طولانی مدت می‌شویم. من فکر می‌کنم که وقتی ما با مسأله گروهکی همچون داعش روبه‌رو می‌شویم، نباید در موقعیتی قرار بگیریم که این گروه بتواند ما را هدایت کرده و به استقرار نیروی زمینی منتهی شود. بلکه ما بایستی اهدافی راهبردی را تعیین کرده تا با استفاده از توان برتر هوایی خود تمامی اهداف تعیین شده از سوی آن‌ها را خنثی کند. پس از آن نیز اگر بتوانیم برخی کشورهای دیگر و گروه‌های محلی را برای نبرد زمینی ترغیب کرد، دراین صورت امکان دارد که آن‌ها را واقعاً نابود کرد.‬

کیسینجر در بیان این موضع خود هدف اصلی آمریکا را در مقابله با داعش که دست پرورده آمریکاست نشان می‌دهد. او قصد دارد تا کشورهای منطقه را وارد جنگ رو در رو با داعش کند. درگیر شدن مستقیم کشورهای منطقه از جمله ایران که خواسته آمریکایی‌هاست، علاوه بر این که هزینه‌هایی را برای کشورهای همسایه به همراه خواهد داشت، نیروها و انرژی آنها را هم صرف گروهکی خواهد ساخت که آمریکا آن را پرورش داده است. آمریکا خود نمی‌خواهد یا نمی‌تواند نیروی زمینی خود را درگیر چنین جنگی کند و بهترین گزینه او همراه ساختن کشورهای همسایه عراق و سوریه است.

و همه این برنامه‌ها، اهداف و دکترینی که آمریکا دنبال می‌کند به یک جا ختم می‌شود. امنیت رژیم صهیونیستی. درگیری مستقیم کشورهای منطقه با داعش و سرگرم شدن آنها با این پدیده شوم، مردم کشورهای اسلامی را از توجه به فلسطین و سرزمین‌های اشغالی و رژیم صهیونیستی غافل خواهد ساخت. همه کشورهای اسلامی به ویژه مردم آنها باید توجه داشته باشند که دشمن اصلی اسلام در منطقه رژیم صهیونیستی است و غفلت از آن و درگیر شدن با مسائل حاشیه‌ای باعث می‌شود تا این رژیم با همراهی آمریکا به گسترش نفوذ و پیشروی‌های خود ادامه دهد.

محمد صفری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
آنوقت ایران دارد خود را بخاطر اعراب وارد جنگی ویرانگر با داعش میكند.شما فكر كردید داعش كسانی كه به دشمنان او كمك كنند را فراموش خواهد كرد.هرگز!!! وما نباید وارد جنگی بیحاصل شویم بما چه هركس از داعش لطمه میبیند خودش اقدام كند.

نیازمندی ها