دبیر کمیته سقایت کاشان گفت: سختی آب آشامیدنی شهر نوش آباد بین 900 تا یک هزار میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم است.
کد خبر: ۷۰۹۰۱۷
نوش آبادی ها، «آب سخت» می نوشند

مسعود عطارها در نشست کمیته احیا و حفظ آب انبارهای نوش آباد گفت: طبق اعلام موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، حداکثر مطلوب سختی در آب 200 میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم و حداکثر مجاز آن 500 میلی گرم در لیتر است.

وی افزود: بحران آب در ایران، ریشه در رفتار ناآگاهانه شهروندان و شیوه های ناسالم مصرف آب دارد وگرنه منابع آبی به اندازه کافی موجود است.

دبیر کمیته سقایت کاشان گفت: به جای شعار کمبود آب، باید با برنامه سازی، شیوه درست مصرف آب را فرهنگ سازی کرده و مردم را به مصرف درست تشویق کنیم.

عطارها افزود: فرهنگ سازی نیازمند برنامه های هدفمند و هوشمندانه با استفاده از نظر کارشناسان مربوط است و با شعار و تبلیغ نمی شود فرهنگ سازی کرد.

به گفته وی، بناهای قدیمی مانند آب انبارها فقط یک اثر دیدنی و موزه ای نیست، بلکه باید در خدمت فرهنگ شهروندی قرار گرفته و ارزش های خودآموخته گذشتگان را حفظ و احیا کنیم.

مدیر سابق هماهنگ کننده برنامه های کوچک دفتر عمران سازمان ملل متحد گفت: سختی آب آشامیدنی در نوش آباد 1700 است که حتی برای رنگرزی هم مشکل آفرین است، در حالی که سختی آب ذخیره شده در آب انبارها کمتر از 350 بوده است.

عطارها افزود: احیای آب انبارها، فرهنگ تعاون و همکاری، افزایش بهره وری، الگوسازی و صرفه جویی در مصرف و سنت وقف را به عنوان ارزش های دینی و انسانی در جامعه ترویج می کند.

رییس اداره آب و فاضلاب نوش آباد نیز در این نشست گفت: کمبود آب در استان اصفهان به ویژه منطقه کاشان با شرایط آب و هوای گرم و خشک کویری همراه است که گذر از این بحران همکاری و رفتار آگاهانه شهروندان را می طلبد.

جواد نزادی افزود: میزان بارندگی متوسط سالانه جهان 850 میلی متر است که در ایران این رقم به 250 میلی متر می رسد، اما در کاشان کمتر از 130 میلیمتر بارش سالانه است.

وی گفت: سالانه 40 میلیون مترمکعب آب وارد ذخایر آبی کاشان می شود، اما سالانه 440 میلیون مترمکعب برداشت شده و هر سال یک متر سطح آب در این منطقه به پایین می رود.

نزادی افزود: نزدیکی به دریاچه نمک و اختلاف ارتفاع از جمله عوامل شوری آب شده به طوری که ارتفاع چاه آب 60 متر پایین تر از سطح دریاچه نمک است که باعث افت کیفیت آب شده است.

وی با تاکید بر این که آب انبارها در شرایط بحران می توانند ابزار نجات جان شهروندان باشند، افزود: حجم آب انبارهای کاشان 45 هزار مترمکعب است که نیمی از آن با استفاده از آب زاینده رود برای مصرف شهروندان آب گیری می شود.

رییس اداره اوقاف شهرستان آران و بیدگل نیز گفت: حفظ و احیای آب انبارهای هر منطقه تلاش مبارکی برای احیای سنت وقف و تشویق مردم به مشارکت در این سنت نیک و پسندیده است که مورد سفارش اولیای الهی بوده است.

حجت الاسلام علیرضا محلوجی افزود: به منظور حمایت از آغاز فعالیت کمیته احیا و حفظ آب انبارهای نوش آباد تفاهم نامه ای با عضویت نماینده اوقاف و شهرداری امضا شده که مقرر است آب انبارهای این شهر تاریخی در اختیار شهرداری نوش آباد قرار گیرد.

شهردار نوش آباد نیز گفت: در سال های اخیر، مصرف هوشمندانه منابع آب، مورد بی توجهی قرار گرفته است، از این رو بعد از کشف شهر زیرزمینی نوش آباد، با نظر کارشناسان فرهنگی، آب انبارهای نوش آباد به عنوان ورودی در نظر گرفته شد تا به این وسیله ضرورت حفظ منابع آب به گردشگران یادآوری شود.

وی افزود: گردشگران در ابتدای ورود به مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد، به مخزن آب انبار هدایت می شوند تا با شیوه ساخت و نوع معماری آنها و شیوه درست مصرف آشنا شوند.

علی اصغر شقایقی گفت: هدف از تشکیل کمیته احیا و حفظ آب انبارهای نوش آباد در شهرداری، ترویج فرهنگ مصرف آگاهانه و ضرورت صرفه جویی شهروندان در استفاده از آب است.

شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل و در پنج کیلومتری کاشان قرار دارد؛ بیش از 150 اثر تاریخی در این منطقه واقع است که در این میان شهر زیر زمینی «اویی» نوش آباد از شهره جهانی برخوردار است و به عنوان بزرگترین شهر زیرزمینی جهان شناخته می شود.

این شهر زیرزمینی قدمتی 1500 ساله دارد و به دوره ساسانیان باز می گردد که با وسعتی بیش از چهار کیلومتر و در سه طبقه در عمق های 4 تا 21 متری از سطح زمین به وجود آمده است.

کاربری این شهر در دوره های مختلف احتمالاً متفاوت بوده به گونه ای که در دوران ساسانی تا صفوی و حتی زندیه بیشتر به عنوان پناهگاه یا جانپاه محلی برای اختفا و حفظ جان استفاده می شده به همین منظور همیشه در حال گسترش بوده است اما در دوران قاجار احتمال می رود بیشتر به منظور فرار از گرما در تابستان استفاده می شده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها