تبدیل‌خانه‌های تاریخی به هتل‌های سنتی و تغییر کاربری این اماکن تاریخی، بافت تاریخی شهر کرمان را در آستانه تحولی بزرگ قرار داده است.
کد خبر: ۷۰۷۰۱۱
تبدیل‌خانه‌های تاریخی کرمان به هتل‌های سنتی

محمد کلانی، کارشناس شهرسازی در گفت‌وگو با مهر اظهارداشت: شهر کرمان در دوره‌های گذشته شاهد رکودی قابل توجه در زمینه شهرسازی بوده است به طوری که ما کمتر شاهد احداث معابر جدید شهری بودیم و بیشتر خیابان‌های این شهر مربوط به 40 سال قبل است، اما طی سال‌های اخیر این مشکل تا حد زیادی با اجرای طرح‌های عمرانی متعدد و جذب سرمایه‌گذار جبران شده است ولی یکی از مباحث شهری عمده شهر کرمان وجود صدها بنای تاریخی ثبت ملی در شهر کرمان است که مطابق با موازین میراث فرهنگی باید عرصه و نگهداری و حفاظت از آنها در عمران شهری مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در قلب شهر کرمان بافت تاریخی قرار دارد، اما بی‌توجهی به این بناها و تخریب آنها موجب شده ساکنان اصلی بافت تاریخی رفته‌رفته از این منطقه مهاجرت کنند و در بهترین حالت بافت تاریخی، مکانی برای اسکان افاغنه شده است.

به گفته کلانی، راهکار توسعه شهری مانند کرمان که پتانسیل تاریخی دارد مرمت و بازسازی و در نهایت تغییر کاربری بناهای تاریخی شاخص و قابل توجه است.

وی گفت: خوشبختانه هم اکنون تفاهم تاریخی بین استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی شکل گرفته است و بخش‌های قابل توجهی از بناهای تاریخی کرمان در حال مرمت است که اعتبار آنها از طریق شهرداری و استانداری تامین می‌شود.

علی مهاجری، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان نیز اظهار داشت: ما در آستانه یک دوران طلایی برای گردشگری و رونق بافت تاریخی کرمان قرار داریم.

وی تصریح کرد: سال‌ها بود که بناهای تاریخی استان کرمان مورد بی‌توجهی قرار می‌گرفت، اما اکنون با همکاری مسئولان کرمان شاهد برنامه‌ریزی برای رونق شهر کرمان بر مبنای توسعه گردشگری هستیم.

مهاجری مرمت بازار تاریخی کرمان و تبدیل این بازار را به بزرگ‌ترین بازار مسقف ایران نقطه آغازی بر احیای آثار تاریخی کرمان دانست و افزود: سال‌ها بافت تاریخی کرمان مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود و اکنون در وضع مطلوبی قرار ندارد و سعی داریم کرمان را از این وضع خارج کنیم.

وی یکی از مهم‌ترین سیاست‌های میراث فرهنگی استان کرمان را تغییر کاربری این بناهای تاریخی و مرمت آنها با همکاری بخش خصوصی دانست و گفت: اما این کار با نظارت جدی و کامل کارشناسان میراث فرهنگی انجام می‌شود که هرگونه مرمت باید مطابق با اصول میراث فرهنگی انجام شود.

به گفته مهاجری آنچه که ما دنبال آن هستیم و استاندار و شهردار کرمان نیز کاملا با آن موافق هستند و همکاری می‌کنند احیای بافت تاریخی کرمان است که در این زمینه مردم نیز باید همکاری کنند زیرا بیشتر خانه‌های بافت تاریخی کرمان دارای مالکیت خصوصی هستند.

وی ادامه داد: تغییر کاربری نیز این گونه انجام می‌شود که ما فرصت‌ها را از جمله احداث هتل‌های سنتی در بافت تاریخی کرمان، ایجاد رستوران و مکان‌های اقامتی و رفاهی در بافت تاریخی کرمان را به سرمایه‌گذاران معرفی کرده و از آنها حمایت می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها