مشکلات ماده 16 قانون مبارزه با موادمخدر

‌مدیر‌کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: مشکل اصلی به خصوص برای معتادین ماده 16که آموزش دیده‌اند و می‌توانند شغلی داشته باشند اینست که بعد از خروج به حال خود رها می‌شوند.
کد خبر: ۷۰۱۹۲۳
مشکلات ماده 16 قانون مبارزه با موادمخدر

فرید براتی‌سده در نشست حمایت اجتماعی معتادین با محوریت "مدیریت مورد"، که در استانداری مرکزی برگزار شد گفت: 6000 مرکز درمان اعتیاد وجود دارد که از این میان بیش از 5000 مرکز سرپایی و بقیه مراکز اقامتی هستند.

وی افزود: برخی پروتکل‌ها در این زمینه باید اصلاح شوند تا فرد معتاد برای درمان به عطاری‌ها و بازار سیاه مراجعه نکند.

براتی‌سده بیان کرد: بخشی از خدمات ما برای کاهش آسیب برای معتادان پر‌خطر است که تمایل به ترک اعتیاد ندارند و مشکلاتی برای جامعه ایجاد می‌کنند.

وی انواع مراکز کاهش آسیب‌های اجتماعی را سه دسته عنوان کرد و گفت: بخش مراکز اقامتی اصلی‌ترین بخشی است که در ماده 15 قانون با آن سروکار داریم و اولویت اصلی ماست.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی با مشکل‌ساز خواندن ماده 16 اظهار کرد: ماده 16 برای معتادین متجاهر است و عده‌ای که به این مرکز می‌آیند، به معنای دقیق کلمه معتاد متجاهر نیستند.

وی ادامه داد: وقتی کسی را به عنوان معتاد متجاهر به این مراکز می‌آوریم بقیه مسائلش را هم باید بپذیریم.

براتی‌سده درباره انتقاد مراکز از ماده 16 گفت: در دو سال گذشته در این ماده 58 هزار نفر به تناوب آمده‌اند و رفته‌اند و چند بار دستگیر شده‌اند در صورتی که در متن قانون چنین نیست.

وی افزود: اگر این رفت‌وآمد‌ها و دستگیر شدن‌ها ادامه یافت دستگاه‌های حاکمیت و دولت مسئولند و دیگر نباید دوباره به ماده 16 رجوع کنند. باید فردی که چندین بار بازگشت داشته به زندان برود.

براتی‌سده به اولین مشکل در ماده 16 اشاره کرد و گفت: از این 58 هزار نفر که می‌آیند و می‌روند تعداد خیلی اندکی دیگر وارد این چرخه نشدند.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند که با شروع کار این مرکز از میزان جرم و جنایت کم شده خاطرنشان کرد: ماده 16 مرکز حل مشکلات نیست و مختص تعداد اندکی از معتادین بیمار، تزریقی و بی‌خانمان است نه برای هرکسی که زنگ بزند یا قاضی بگوید.

براتی‌سده در خصوص بیمه نیز گفت: علیرغم فشارهای زیاد، مسئله بیمه را پیش بردیم طی جلساتی تعرفه‌ها به شورای عالی رفت و مصوب شد، سه گروه هم برای شرکت‌های بیمه تعریف کردیم.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی بیان کرد: در اصل سه گروه در اولویت ما هستند؛ کودکان و نوجوانان، زنان و کسانی که از بهزیستی و بهداشت و مراکز NNC مجوز دارند.

وی با اشاره به بخش مهمی از کار که هنوز به نتیجه نرسیده گفت: بحث بیمه را خیلی پیگیری کردیم، حداقل تعرفه‌ها مصوب شده و شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند. در بحث اشتغال نیز انتظارات ما از وزرات کار محقق نشده و در کل پنج درصد از اعتبارات اجتماعی هنوز محقق نشده است.

این مسئول با بیان اینکه مسئله اعتیاد هنوز درک نشده و به همین دلیل مسئولین سطح بالای کشور هم پای کار آمده‌اند گفت:در آیین‌نامه شهرداری‌ها مکلف شده‌اند بخشی از اعتبارات را در شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت برای معتادین مرکز 16 هزینه کنند.

وی تصریح کرد:مشکل اصلی به خصوص برای معتادین ماده 16که آموزش دیده‌اند و می‌تواتند شغلی داشته باشند بعد از ترک و بهبودی است که به حال خود رها می‌شوند.

براتی‌سده معتقد است مددکار نمی‌تواند در بیرون از مرکز به اینگونه افراد کمک کند، در بیرون هم باید کسانی باشند که با ادامه مددرسانی‌ها از بازگشت فرد بهبودیافته به مراکز جلوگیری کنند که وی این امر را "مدیریت مورد" (case manager) نامید.

وی افزود:فردی که ترک کرده و از مرکز خارج شده باید چند کار انجام دهد اول، اگر دارای خانواده است باید باید با خانواده تماس داشته باشد و به مددکار بیرونی بگوید و اگر رها شد طبق قانون با او رفتار شود. دوم، اگر خانواده ندارد اولین مسئه سرپناهش است.

وی همچنین تصریح کرد:مسئله‌ی بعد از مسئله خانواده، اشتغال و ادامه درمان است که بخشی از هزینه‌های درمان را ما می‌پردازیم.

براتی سده بیان کرد:در بحث اشتغال بجز خیرین و سایر ارگان‌ها اخیراً با صندوق مهر امام رضا(ع)صحبت شده تا رقمی در نظر گرفته شود و در استان‌ها برای اشتغال بهبودیافتگان و معرفی آنان به آنها وام اختصاص داده شود. ( ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها