مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر گفت: با دستور دولت برای حمایت از کشاورزان، طرح خرید محصول خرما با قیمت تضمینی که از سال 87 متوقف شده بود از روزشنبه در این استان از سرگرفته شد.
کد خبر: ۷۰۱۶۳۶
خرید تضمینی خرما در بوشهر از سرگرفته شد

علی قنبری در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس مجوز کمیسیون تعیین تکلیف محصولات کشاورزی دولت، خرید تضمینی خرما به دو شیوه فله‌ای و بسته بندی شده در صورت واجد شرایط بودن و تائید توسط سازمان تعاون روستایی خریداری خواهد شد.

وی گفت: قیمت پایه خرید خرمای درجه یک کبکاب فله ده هزار ریال تعیین شده و به ازای هر درصد افت که تا 70 درصد امکان پذیر است 100 ریال از قیمت یادشده کم می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر افزود: اگر خرمای فله‌ای مشمول 70 درصد افت شود به ازای هر کیلو گرم آن 3000 ریال وجه به نخلدار پرداخت خواهد شد و اگر درجه یک نیز باشد همان ده هزار ریال عاید کشاورز می‌شود.

قنبری گفت: در این ارتباط خرید هر کیلوگرم خرمای کبکاب درجه یک در بسته‌بندی یک تا سه کیلوگرم نیز 12 هزار ریال تعیین شده است.

وی با اشاره به این که خرمای بسته بندی نیز تا 30درصد می‌تواند مشمول افت قیمت شود گفت: برای خرمای بسته‌بندی شده نیز به ازای هر درصد افت 120 ریال از قیمت پایه کسر خواهد شد و در صورت این که خرمایی مشمول 30 درصد افت شود 8400 ریال به نخلدار پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر گفت: خرید خرما باید با معرفی‌نامه صادر شده توسط جهاد کشاورزی باشد و پرداخت وجه نیز به شکل چک لیست به فردی که معرفی‌نامه به نامش صادر شده انجام می‌شود.

وی گفت: شرکت‌های چهارگانه خرید تضمینی خرما به هیچ وجه اجازه خرید از دلال و واسطه‌ها را ندارند و فقط نخلدار و تولیدکننده که معرفی نامه به نامش صادرشده باید فروش را انجام دهند.

قنبری افزود: شرکت تعاون روستایی مهرگان در وحدتیه، شقایق در آبپخش، معرفت در زیارت و وحدت در روستای نظرآقا مراکز تعیین شده برای خرید تضمینی خرما توسط تعاون روستایی هستند.

وی گفت: خرید تضمینی خرما تا یکم شهریور در مراکز چهارگانه یاد شده انجام خواهد شد و

با این اقدام دولت، هیچ‌گونه خرمایی مربوط به پارسال در بازار باقی نخواهد ماند.

سال گذشته به‌دلیل کاهش قیمت و رکود بازار خرما حدود 20 هزار تن محصول نخلداران شهرستان دشتستان فروش نرفت اما با دستور اخیر دولت و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به خرید توافقی این محصولات از سوی تعاون روستایی اقدام شده است.

استان بوشهر یکی از قطب‌های بزرگ تولید خرما با تولید سالانه 170 هزار تن است که حدود 80 درصد خرمای تولیدی استان متعلق به شهرستان دشتستان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها