با حضور سرپرست مرکز ملی فرش ایران، نشست کمیته فرش استان اردبیل در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۵۹۸۱
نشست کمیته فرش استان اردبیل تشکیل شد

به گزارش جام جم آنلاین دراین نشست که افزون بر تولیدکنندگان و بازرگانان فرش دستباف اردبیل، نمایندگان اتحادیه ها و تشکل‌های فرش استان و نیز نمایندگان تأمین اجتماعی، صدا و سیما، آموزش و پرورش، کمیته امداد، شرکت شهرک های صنعتی، اتاق بازرگانی، فنی و حرفه ای، دانشگاه علمی کاربردی و برخی دیگر از سازمان ها و نهادهای مرتبط با موضوع حضور داشتند، مسایل و مشکلات فرش دستباف اردبیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران در این نشست با تاکید بر ملی بودن هنر و صنعت فرش دستباف، توجه و پرداختن به آن را در انحصار یک وزارت یا سازمان خاص ندانست و گفت: همه ایرانیان و همه نهادهای فعال در کشور که دلسوز و علاقه مند به این هنر ملی و صنعت بومی هستند می توانند و باید با زوایای مختلف اقتصادی و فرهنگی آن همراه شوند.

حمید کارگر افزود: کمتر هنر و صنعتی مانند فرش را در کشور می توان مثال زد که در پراکندگی جغرافیایی گسترده ای و در میان شهرها، روستاها و عشایر حضور و بروز داشته باشد و در کنار وجوه فرهنگی و هنری، سابقه ای تاریخی و هویتی را دارا باشد و در عین حال جنبه های پررنگ اقتصادی و ارزآوری را نیز عیان کند.

وی جنبه های اشتغالزایی و کارآفرینی با حداقل سرمایه در حوزه فرش دستباف را در کنار تاثیرات اجتماعی و شناسانده شدن به عنوان شغل مکمل برای درآمدزایی خانوار قابل توجه دانست و گفت: این وجوه گوناگون، ضرورت توجه میان نهادی و همراه شدن دستگاه های مختلف تصمیم گیر و اجرایی در کشور را بیشتر آشکار می کند.

کارگر با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در مرکز ملی فرش ایران ویژه استان اردبیل، انجام طرح مطالعاتی درباره کارگاه های رنگرزی استان و نیز بررسی نقشمایه های ایل شاهسون را از این جمله دانست و گفت: مرکز ملی فرش ایران برای همراهی با سازمان ها و مقامات محلی استان در بهبود و توسعه هنر- صنعت فرش دستباف اردبیل آماده است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با اشاره به بازدید خود از کارگاه های تولید فرش در اردبیل و نیز بازار فرش این شهر، ایجاد تنوع در تولیدات و حرکت از سمت تولید سنتی و بدون سفارش و بی توجه به نیاز بازار به سمت تولید مشتری مدار با تکیه بر اصالت ها را ضروری دانست.

در ابتدای این نشست، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار داشت: باتوجه به ظرفیتهای استان مجموعه بافندگان و تولیدکنندگان یک مشکل اساسی دارند و آن هم ضعف اقتصادی استان است که درآمد سرانه استان ما نصف درآمد سرانه متوسط کشوری است و در خور توجه است که حدود 50 هزار خانوار به صورت معیشت اصلی یا کمکی از حوزه فرش دستباف درآمد کسب می کنند.

سیدحامد عاملی در ادامه افزود: کمک های مرکز ملی فرش ایران را از لحاظ مادی و معنوی برای افزایش توانمندی های موجود و توسعه صنعت فرش دستباف اردبیل به کار خواهیم گرفت و امیدواریم با گشایشی که در عرصه اقتصادی کشور به وجود خواهد آمد شاهد رشد و شکوفایی این صنعت در استان باشیم.

در ادامه این نشست حاضران در کمیته فرش استان اردبیل به ارایه دیدگاه ها و مسایل پیش روی هنر- صنعت فرش دستباف اردبیل و طرح پرسش های خود از سرپرست مرکز ملی فرش ایران پرداختند.

چگونگی حضور در نمایشگاه فرش تهران، تصحیح نگاه و باور غلط به قالیبافان و تجار فرش، وضعیت مبهم تابلوبافی، وضعیت بیمه قالیبافی، چگونگی اخذ تسهیلات بانکی و سهم فرش اردبیل از این تسهیلات، ایجاد رشته فرش در دانشگاه علمی کاربردی، پی ریزی خوشه فرش اردبیل، شناساندن برند فرش اردبیل، مستندسازی تجربه های استادان سنتی فرش، ایجاد موزه فرش اردبیل از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.

توجه استانداری، لازمه رشد هنر- صنعت فرش اردبیل است

سرپرست مرکز ملی فرش ایران در دیدار با استاندار اردبیل خواستار همراه شدن استانداری با مرکز ملی فرش ایران برای توجه بیش از پیش به هنر- صنعت فرش در اردبیل شد.

حمید کارگر در این دیدار با اشاره به توانمندی های فرش اردبیل و کم توجهی های صورت گرفته به این حوزه گفت: در این استان تولید به خوبی صورت می پذیرد اما حلقه اتصال تولید با بازار ناقص است و لازم است تا مقامات استان به یاری فعالان این هنر- صنعت بیایند.

وی تبلیغات و شناساندن شایسته فرش اردبیل را نیز برای رونق بخشیدن به بازار دستبافته های این استان ضروری دانست و از آمادگی مرکز ملی فرش ایران در این حوزه خبر داد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران حمایت از برنامه های آموزشی در حوزه فرش دستباف، فرهنگ سازی برای بهینه سازی کارگاه ها و دارهای قالیبافی، ایجاد نمایشگاه دایمی فرش استان، حمایت از برنامه های تبلیغاتی، اتخاذ تدابیری برای اعزام هیأت های تجاری و حضور فعالان فرش استان در نمایشگاه های داخلی و خارجی و تأمین تسهیلات و اعتبارات حمایتی را از جمله محورهایی اعلام کرد که می تواند بسترساز همکاری مرکز ملی فرش ایران و استانداری اردبیل باشد.

استاندار اردبیل نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت و توان استان اردبیل در حوزه فرش دستباف، ضعف موجود در این عرصه را انباشته شدن تولیدات روی دست تولیدکنندگان و نبود بازار مناسب برای عرضه و فروش دستبافته های اردبیل دانست.

مجید خدابخش در این زمینه افزود: تولیدکنندگان بزرگی در استان داریم که فرش های خوب و فراوانی تولید می کنند اما مشتری و متقاضی مناسبی ندارند و از سوی دیگر تک بافانی داریم که از حداقل امکانات و استانداردهای تولید بی بهره هستند و باید برای بهبود شرایط تولید این قشر نیز تدبیری اندیشیده شود.

وی با ابراز امیدواری به همکاری مرکز ملی فرش ایران در این زمینه، از آمادگی استان برای همراهی به ویژه در ایجاد نمایشگاه و فروشگاه دایمی فرش در اردبیل خبر داد.

در پایان این نشست مقرر شد زمینه های انعقاد تفاهم نامه همکاری میان مرکز ملی فرش ایران و استانداری اردبیل با محوریت و تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان بررسی و فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها