معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی از افزایش طغیانی جمعیت موش های صحرایی در این استان، به عنوان یکی از پیامدهای خشکسالی خبر داد.
کد خبر: ۶۷۶۸۸۵
سونامی موش های صحرایی در خراسان شمالی

خداداد عابدی گفت: با توجه به زمستان کم سرما و ملایم گذشته، زاد و ولد جوندگانی چون موش در فصل بهار افزایش یافته که آفتی برای مزارع و کشتزارها تلقی می شود.

این جونده کوچک که به نام موش «کلاهو» یا «کلاوو» شناخته می شود به استثنای زمان اندکی که استراحت می کند، بقیه اوقات را به طور دایم به دنبال غذا می گردد و با تغذیه از ریشه گیاهان، موجب خشکیدن آنها می شود.

موش صحرایی علاوه بر خشکاندن گیاهان مزارع، با ایجاد تونل های تو درتوی زیرزمینی، عاملی مخرب برای زمین های کشاورزی نیز محسوب می شود.

وی افزود: در سال هایی که زمستان سردی دارد، یخاب زمستانی بیشتر این جوندگان را از بین برده و یا جمعیت آنها را به کمترین می رساند، اما زمستان های ملایم، طغیان جمعیت جوندگان زیانبار بخصوص موش ها را به دنبال دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی، آبیاری غرقابی را یکی از راه های مبارزه با آفت موش عنوان کرد و افزود: شخم به موقع مزارع و مبارزه با علف های هرز نیز می تواند این جوندگان مضر را در معرض دید پرندگان شکاری قرار داده و در کنترل جمعیت آنان موثر باشد.

عابدی گفت: اکنون موش ها به صورت پراکنده در برخی روستاهای فاروج، گرمه، شیروان و منطقه دشت جاجرم وجود دارند که این اداره کل با شناسایی کانون های فعال جمعیتی این جوندگان، نسبت به طعمه گذاری این مناطق اقدام کرده است.

وی افزود: تاکنون در سطح سه هزار هکتار از کشتزارهای استان با آفت موش صحرایی مبارزه شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ضرورت مبارزه به موقع با آفات تاکید کرد و گفت: مبارزه به هنگام با آفات از افزایش طغیانی جمعیت آنها و گسترش سطح آلودگی به دیگر مناطق جلوگیری کرده و خسارات را به حداقل می رساند.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.

استان خراسان شمالی در سال زراعی جاری به علت کاهش میزان بارندگی ها در شمار سه استان نخست مواجه با پدیده خشکسالی قرار گرفته که متاثر از آن آفات و بیماری های گیاهی نیز در این خطه به صورت کم سابقه ای افزایش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها