کاهش شدید تولید خودروسازان داخلی در دو سال گذشته باعث شد تا سهم خودروهای خارجی از بازار ایران در همین سال افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
کد خبر: ۶۷۴۶۷۷
سهم 35 درصدی خودروهای خارجی از بازار ایران

در حالی که خودروسازان ایرانی، تولید خودروی داخلی را تا سال 1390 به بیش از 1.5 میلیون دستگاه رسانده بودند، افت چشمگیر تولید در این بخش و رشد چند برابری قیمت‌ها بخش قابل توجهی از بازار خودروی داخل کشور را در اختیار خودروسازان خارجی بویژه چینی‌ها قرار داد.

در سال گذشته 624 هزار و 749 دستگاه خودرو تولید و 78 هزار و 673 دستگاه خودرو وارد کشور شد. میزان خودروی تولیدی در سال 1392 معادل 20 درصد کاهش و در مقابل واردات این محصول 75 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، رشد 75 درصدی واردات خودرو به کشور در سال 1392 سهم خودروهای خارجی از بازار ایران را افزایش داده است؛ به‌گونه‌ای که سال گذشته 35 درصد کل فروش بازار خودروی ایران مربوط به خودروهای وارداتی بوده است.

براساس برآورد صورت گرفته در این زمینه، با فرض میانگین قیمت 27 میلیون تومانی خودروهای داخلی و میانگین قیمت 153 میلیون تومانی خودروهای خارجی عرضه شده در بازار ایران، ارزش کل خودروهای فروخته شده در بازار ایران در سال 1392 معادل 27 هزار و 308 میلیارد و 307 میلیون تومان بوده است.

با توجه به تعداد خودروهای تولید و وارد شده به کشور در سال گذشته، معادل 17 هزار و 972 میلیارد و 355 میلیون تومان از کل فروش بازار خودرو در سال 1392 مربوط به خودروهای تولید داخل و معادل 9 هزار و 335 میلیارد و 952 میلیون تومان آن مربوط به فروش خودروهای خارجی بوده است.

بر این اساس در سال 1392 معادل 35 درصد کل فروش بازار خودروی ایران مربوط به خودروهای خارجی عرضه شده در این بازار و 65 درصد بازار نیز در اختیار خودروهای داخلی بوده است.

امکان واردات خودرو برای همه

در همین حال مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با رد وجود انحصار برای واردات خودرو گفت: همه افرادی که کارت بازرگانی دارند، می‌توانند برای واردات خودرو اقدام کنند و انحصار و تبعیضی در این زمینه نداریم.

سیدعباس حسینی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این‌که چه تدبیری برای شکستن انحصار واردات خودرو که گفته شده در دست عده‌ای خاص است، اندیشیده‌اید با رد این موضوع گفت: هیچ محدودیتی برای خودروهایی که شرایط لازم را برای ورود به کشور داشته باشند، نداریم.

وی در پاسخ به این‌که منظور از این شرایط چیست، گفت: خودروهایی که نمایندگی آنها در کشور موجود بوده و گواهی استاندارد و محیط‌زیست داشته باشند، می‌توانند وارد شوند.به گفته حسینی، امکان ثبت سفارش از طریق سایت سازمان توسعه تجارت برای تمام افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند، وجود دارد و هیچ محدودیتی مانند گذشته برای واردات خودرو نیست.

آخرین ارزیابی کیفی خودروها

در ارزیابی کیفی خودروهای ساخت داخل در فروردین امسال، میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری بهبود کیفی 5.7 درصدی را داشت که البته در این بررسی، کیفیت محصولات دو شرکت سایپا و سایپای کاشان به دلیل عدم ارائه آمار، لحاظ نشده است.در فروردین امسال 99 درصد از تعداد خودروهای تولید شده در کشور به گروه سبک (سواری و وانت) تعلق داشته و یک درصد نیز مربوط به گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.

در فروردین امسال، 17 مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که 14 مدل از آنها در سطح کیفی خیلی خوب و سه مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفته‌اند.

براساس جدول رده‌بندی کیفی خودروهای سواری، خودروی رنو مگان محصول شرکت پارس خودرو در صدر و خودروی MVM110 محصول شرکت مدیران خودرو در انتها قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها