اختلاف و درگیری میان گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه همچنان ادامه دارد و این گروه‌ها به درخواست رهبران خود از جمله ایمن الظواهری، رهبر القاعده برای پایان این اختلافات توجهی نمی‌کنند. حال منابع خبری همچون آسوشیتدپرس و بی‌بی‌سی گزارش داده‌اند که درگیری تازه میان این گروه‌ها، تلفات فراوانی به همراه داشته است.
کد خبر: ۶۷۰۷۱۷
درگیری مرگبار بین مخالفان اسد

بیشتر این درگیری‌ها بین افراد مسلح وابسته به دو گروه موسوم به جبهه النصره (وابسته به القاعده) و دولت اسلامی عراق و شام(جدا شده از القاعده) است که برای تصرف مناطق تحت‌کنترل یکدیگر می‌جنگند. این دو گروه تروریستی ماه‌هاست که در نواحی شمالی بویژه در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه با هم درگیر بوده‌اند؛ ولی اخیرا نبرد آنها به مناطق نفت‌خیز شرق کشور سرایت کرده است. گفته می‌شود درگیری‌ تازه این دو گروه در سه روستای استان دیرالزور در نزدیکی مرز عراق صورت گرفته است.آن‌طور که گروه ناظران حقوق‌بشر سوریه اعلام کرده‌اند در درگیری‌های چهار روز گذشته میان اعضای این دو گروه حداقل ۶۲ نفر کشته شده‌اند.

این درگیری‌ها همچنین آواره شدن هزاران نفر را نیز به‌همراه داشته است. در همین حال اعلام شد عشایر دیرالزور نیز اقدام به تشکیل یگان‌های مردمی کرده‌اند تا برای دفاع از مناطق خود با نیروهای داعش و النصره بجنگند. دیرالزور دارای چاه‌های نفت و میادین گاز است و افزون بر این معادن اصلی نمک سوریه در این منطقه است. این موضوع موجب شده است که عمده‌ترین درگیری‌ها در جاده‌های منتهی به چاه‌های نفت و گاز صورت گیرد.

نیروهای داعش که سه ماه پیش از روستاهای البصیره و ابریهه بیرون رانده شده بودند، اکنون از سمت حومه غربی و خصوصا معادن نمک التبنی در حال بازگشت هستند. طرفین در این منطقه اکنون بشدت با یکدیگر درگیر هستند و هر یک تلاش می‌کند نیروهای خود را تقویت کند.

موفقیت‌های تازه ارتش سوریه

درگیری میان گروه‌های تروریستی سوریه در حالی جریان دارد که ارتش این کشور همچنان به پیشروی خود در برخی از مناطق ادامه می‌دهد. شهرک الملیحه واقع در غوطه شرقی دمشق، تازه‌ترین محلی است که به دست نیروهای ارتش سوریه افتاد.

به گزارش ایسنا، ارتش سوریه صبح دیروز کنترل کامل این منطقه را به دست گرفت. شهرک الملیحه در مسیر اصلی جاده منتهی به فرودگاه بین‌المللی دمشق در غوطه شرقی قرار دارد و از مهم‌ترین مخفیگاه‌های تروریست‌ها به حساب می‌آید. به دست گرفتن کنترل این شهر می‌تواند امنیت شهرک جرمانا که در مجاورت آن قرار دارد را تامین کند و همچنین آزادسازی آن راه را برای آزادسازی غوطه شرقی هموار می‌کند.به گزارش منابع خبری، پس از کنترل این منطقه تیم مهندسی ارتش سوریه شروع به خنثی کردن بمب‌ها و مواد منفجره‌ای کرد که تروریست‌ها در این منطقه کار گذاشته بودند. همچنین گفته می‌شود ارتش سوریه در حین پیشروی خود توانست به یکی از محل‌های ساخت خمپاره و بمب‌های دست‌ساز در نزدیکی شهرک زبدین دست یابد. این اقدام ارتش سوریه در راستای عملیات نظامی است که با هدف به هلاکت رساندن تروریست‌ها و از بین بردن تجهیزات آنها صورت گرفته است.

از دیگر مناطق نیز خبر می‌رسد یگان‌هایی از ارتش و نیروهای مسلح سوریه روز گذشته به پیشروی خود در منطقه لیرمون در حلب ادامه دادند. نیروهای ارتش همچنین استحکاماتی را که تروریست‌ها در این منطقه احداث کرده بودند، منهدم کردند. در حومه ادلب نیز به گفته یک منبع نظامی، یگان‌هایی از ارتش و نیروهای مسلح همه اعضای یک گروه تروریستی به نام گردان شهدای کورین را در منطقه سهل‌الروج به هلاکت رساندند. این منبع گفت شماری از تروریست‌هایی که کشته شدند، از ملیت‌های پاکستانی و چچنی بودند.در بحبوحه این اتفاقات اعلام شد که از امروز صبح خروج نیروهای مسلح از بخش قدیمی شهر حمص و رفتن آنها به شهر الدار الکبیره در شمال حمص آغاز می‌شود. خروج این نیروها از بخش قدیمی حمص با نظارت سازمان ملل صورت می‌گیرد.

تحویل جنگنده‌های روسی به سوریه

روزنامه روسی کامرسانت در شماره روز گذشته خود در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در شرکت دولتی روس آبارون اکسپورت اعلام کرد مسکو قصد دارد نخستین محموله از هواپیمای آموزشی یاک 130 را تا اواخر سال جاری میلادی به سوریه تحویل دهد.

به گزارش ایرنا و به نقل از کامرسانت، قرارداد تحویل هواپیماهای آموزشی یاک 130 به تعداد 36 فروند به سوریه به طور کامل تا سال 2016 میلادی اجرا می‌شود. براساس این گزارش، دمشق تا پایان سال جاری میلادی 9 فروند هواپیمای یاک 130 و در دو سال بعدی به ترتیب 12 و 15 فروند از این نوع هواپیما را از روسیه دریافت خواهد کرد.

مقام آگاه در روس آبارون اکسپورت (شرکت دولتی انحصاری صادرات و واردات تجهیزات نظامی روسیه) اظهار کرد: به این ترتیب ما به تعهدات خود طبق قراردادهای امضا شده در گذشته درخصوص تحویل 36 فروند هواپیمای یاک 130 به سوریه عمل می‌کنیم. براساس این گزارش، سوریه ژوئن سال گذشته تقریبا صد میلیون دلار به عنوان پیش‌پرداخت دریافت شش فروند هواپیمای یاک 130 طبق قرارداد امضا شده در دسامبر سال 2011 را به روسیه پرداخت کرد.از سوی دیگر، خبرگزاری ریا نووستی روسیه به نقل از یک منبع روسی اعلام کرد که ساخت اولین جنگنده‌های ویژه سوریه انجام شده است، اما انتقال آنها نیاز به اتخاذ یک اقدام سیاسی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها