همزمان با شکوفایی غنچه‌های گل محمدی و براساس روالی هر ساله، جشن گل‌سرخ محمدی و آیین نمادین آغاز گلابگیری، روز دوشنبه، پانزدهم اردیبهشت در نیاسر کاشان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۶۷۷۰۴
نیاسر؛ آماده برگزاری آیین گلابگیری

شهردار نیاسر کاشان با اشاره به این‌که این جشن و آیین، امسال برای سیزدهمین دوره متوالی به طور رسمی در این منطقه برگزار خواهد شد، برگزاری آن را برای این منطقه، امری ضروری دانست و بر لزوم حمایت تمام نهادها و مسئولان شهرستان برای برگزاری هرچه بهتر این آیین، تاکید کرد.

به گزارش جام‌جم، جمشید اسماعیلی با دعوت از تمام گردشگران داخلی و خارجی برای حضور در این مراسم آیینی یادآور شد: این مراسم زمانی آغاز می‌شود که گل‌های سرخ محمدی توسط دستان مهربان گلچینان چیده شده است.

در همین حال سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز از آمادگی این سازمان و شهرستان کاشان برای استقبال و پذیرایی گردشگران و مهمانان داخلی و خارجی در فصل گلابگیری این منطقه خبر داد.

مهران سرمدیان همچنین از حضور یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی در نوروز 93 به این شهرستان خبر داد و افزود: موقعیت تاریخی و منحصربه فرد طبیعی و جغرافیایی این شهرستان موجب جذب گردشگران به این شهرستان شده که براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته و به دنبال عملکرد موفق ستاد تسهیلات نوروزی و همکاری دیگر نهادهای شهرستان، رضایتمندی گردشگران و مهمانان نوروزی را در پی داشته است. دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان کاشان، شرایط ویژه کاشان و مناطق غنی آن را در فصل بهار با توجه به رویش وسیع گل در چهار منطقه کوهستانی، باعث ادامه جذب گردشگر در اردیبهشت و خرداد عنوان و خاطرنشان کرد: شهرت جهانی این منطقه با وجود جاذبه‌های بکر طبیعی و تاریخی‌اش، در تولید گلاب نابی است که از کارگاه‌های سنتی و صنعتی این مناطق به دست می‌آید.

سرمدیان با اشاره به شست‌وشوی قبله مسلمین با گلاب ناب قمصر و فعالیت کارگاه‌های سنتی و صنعتی گلابگیری و تولید انواع عرقیجات سنتی در این فصل از سال در کاشان، از هموطنان و گردشگران خواست برای آشنایی بهتر با آیین گلابگیری و بازدید از مراسم گل‌چینی و گلابگیری سنتی به این شهر سفر کنند.

به گفته وی، فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان در ایام گلابگیری برای آمادگی بیشتر شهرستان و ایجاد زمینه‌های امن پذیرش گردشگران و مهمانان ویژه این فصل است.

مسئول گردشگری اداره میراث فرهنگی کاشان و مسئول کمیته نظارت و بازرسی تاسیسات گردشگری ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان نیز از استقبال گسترده گردشگران، بویژه تورهای ویژه گلابگیری خبر داد و رزرو کامل بیش از 1200 تخت اماکن اقامتی و پذیرایی شهرستان در این ایام را شاهدی بر این ادعا دانست.

حجت‌الله ناصحی پوراذعان آماده‌سازی فضای بناهای تاریخی تحت پوشش این اداره، برنامه‌ریزی برای استقرار نیروی انسانی و استقرار راهنمای آثار تاریخی در فصل گلابگیری و برگزاری نمایشگاه‌های ویژه این ایام را از برنامه‌های خاص ستاد گلابگیری این اداره برشمرد.

به گفته وی، فصل گلابگیری از اواسط اردیبهشت هر سال شروع می‌شود و تا آخر خرداد ادامه می‌یابد و شهرهای برزک، قمصر و نیاسر از جمله مناطقی است که به دلیل وجود زمین زیر کشت گل و کارگاه‌های گلابگیری سنتی و صنعتی، هرساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

مهارت سنتی گلابگیری کاشان، سال 88 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است و امید است در آینده نزدیک در فهرست میراث معنوی یونسکو (میراث ناملموس جهانی) نیز به ثبت برسد.

فروغ صالحی ‌/‌ جام‌جم کاشان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سوال
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
من هم همین سوال را دارم

نیازمندی ها