قیمت قبر چند سالی است که در تبریز نیز مثل سایر کلانشهرهای کشور میلیونی شده و گویی که دغدغه تامین خانه فقط محدود به این دنیا نمی شود و تامین این خانه برای آخرت نیز تبدیل به آرزویی برای خیلی از مردم شده است.
کد خبر: ۶۵۶۲۰۱
خرید خانه آخرت هم میلیونی می شود

قبور آرامستان های تبریز این روزها مثل خانه های بالای شهر تبریز قیمت های میلیونی دارد و خانواده های مردگان بیشتر در فکر تامین مخارج بالای هزینه های کفن و دفن و مراسمات هستند.

در حالیکه در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور آرامستان ها در محل های وقفی احداث می شود و بابت دفن امیات در قبر پولی از خانواده میّت دریافت نمی شود ولی در تبریز قضیه فرق می کند و آرامستان های تبریز قیمت های میلیونی دارند.

نکته قابل ذکر دیگر هم در امکانات ایجاد شده در آرامستان های تبریز است تا جایی که وادی رحمت تبریز به عنوان بزرگترین آرامستان این کلانشهر، دارای امکانات زیادی برای کفن، دفن، غسل میّت، یخچال های کافی نگهداری امیات ، بوفه، مسجد و سایر امکانات لازم است.

البته نکته جالبتر نیز در جدا شدن وادی رحمت به دو قسمت بالا شهر و پایین شهر است، بدین صورت که وقتی وارد وادی رحمت می شوی، مشخص است گوشه ای از آرامستان توسعه یافته و متعلق به اشخاص ثروتمند و قسمتی دیگر مثل نقاط حاشیه نشین تبریز، سوت و کور و یا حتی در مواردی بدون سنگ های قبر معمولی و یا گران قیمت است.

به گفته کارکنان آرامستان وادی رحمت، هم اکنون در نقاط مرغوب و قطعات در دسترس این آرامستان و به تناسب دو یا سه بر بودن، برخورداری از فضای سبز مناسب، خانواده ای بودن، عبور آب و یا قرار گرفتن در زیر سایه درختان، قیمت قبر 20 برابر بیشتر از قطعات تازه ساخته شده است.

تقاطع غیر هم سطح وادی رحمت نیز یکی دیگر از کمبودهای این آرامستان بزرگ تبریز است که خودروهای سواری مجبورند از یک آب راهه خود را به وادی رحمت برسانند که در روزهای پنج شنبه هر هفته ترافیک شدیدی در این مسیر حاکم می شود، تا حدی که این ترافیک به خیابان های منتهی به وادی رحمت و نیز اتوبان شهید کسایی می رسد.

یکی از ریش سفیدان تبریزی که برای قرائت فاتحه به وادی رحمت آمده است، گفت: هزینه ها خیلی بالا است تا جایی که با این قیمت های مراسمات و کفن و دفن، آدم می ترسد که بمیرد، چرا که ممکن است جنازه آدم روی زمین بماند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه زمان های بسیار دور وقتی کسی به دیار باقی می شتافت، خانواده اش دغدغه خرید قبر و هزینه های مرسوم آن را نداشتند، گفت: هر روز قیمت قبرها در حال گران شدن است و هزینه های کفن و دفن با افزایش تورم، زیادتر می شود؛ طوری که حالا دیگر مهم نیست که کدام طبقه خاک شوید، بلکه مهم این است که کدام قبر ارزان تر آب می خورد.

قبل از مرگ باید به فکر خرید قبر بود

یکی دیگر از شهروندان تبریزی با اشاره به اینکه خانواده های معزا بیشتر در فکر تامین هزینه های بالای کفن و دفن هستند، گفت: در این روزگار که تورم و افزایش قیمت ها گریبان قبر و خانه ی آخرت را نیز گرفته، باید قبل از مرگ به فکر خرید و یا تهیه قبر بود.

یزدانی خاصلو همچنین در خصوص وضعیت و شرایط کفن و دفن مردگان گفت: وادی رحمت تبریز و مخصوصا آرامستان مارالان انصافا وضعیت خوبی دارد و کمبود یخچال در سردخانه ها نیز بر خلاف گذشته برطرف شده است.

سیستم نظارتی بر افزایش نامعقول قیمت قبر وجود ندارد

یکی دیگر از جوانانی که در وادی رحمت مشغول قرائت فاتحه است، گفت: برخی تصمیمات اشتباه موجب شده که خرید خانه ابدی نیز برایمان تبدیل به آرزویی بزرگ شود.

این شهروند تبریزی با بیان اینکه قیمت دیگر مراسم خیلی گران و روز به روز هم در حال افزایش است، افزود: به نظر می رسد که سیستم نظارتی صحیحی بر افزایش نامعقول قیمت قبر در کشور و نیز تبریز وجود ندارد و نمونه اش هم در قیمت های سنگ قبر است.

وی با تاکید بر اینکه شنیده می شود برخی از قبرها در قسمت قبور خانوادگی تا 50 میلیون ریال هم به فروش می رسد، افزود: البته برخی قبرها نیز توسط شهرداری رایگان در اختیار مددجویان کمیته امداد و بهزیستی قرار می گیرد ولی مکان آن قبرها هم اصلا مناسب نیست.

بالاتر از 20 میلیون ریال قبری به فروش نمی رسد

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری تبریز نیز در این خصوص با اشاره به اینکه قیمت برخی از قبرها بالا است ولی قبری بالاتر از 20 میلیون ریال به فروش نمی رسد، افزود: البته در برخی شرایط نیز خانواده امیات به آرامستان مبلغی را وقف کرده و در جهت مجهز کردن آرامستان کمک می کنند که این اجباری نیست و هر کس برای رضای خدا این کار را می کند.

فرخ جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر شنیده شدن فروش قبوری در حدود 50 میلیون ریال، گفت: نه این چنین چیزی وجود ندارد و اگر هم باشد، خود خانواده میّت در راه رضای خدا چنین مبالغی را پرداخت می کنند.

وی با اشاره به اینکه وادی رحمت بزرگترین و مهجهز ترین گورستان تبریز است، افزود: البته قیمت قبرهای خانوادگی و امام زاده ها متفاوت است و مسئولیت تعیین قیمت قبر در امام زاده برعهده اوقاف است.

جلالی با بیان اینکه 110 هزار نفر در وادی رحمت مدفونند، اظهار کرد: قبرها شناسنامه دار شده اند و برای تکریم ارباب رجوع نماینده ثبت احوال در وادی رحمت مستقر است.

وی همچنین با اشاره به اینکه تعداد یخچال های وادی رحمت به بیش از 150 عدد رسیده، افزود: خرید زمین های جدید برای توسعه آرامستان های تبریز، استقرار دفتر ویژه ثبت احوال برای تسهیل در امور مراجعان، نوسازی آسفالت رویه و اساسی محوطه وادی رحمت، خرید آمبولانس های برقی برای حمل اجساد در داخل محوطه، اجرای ساماندهی گلزار شهدا، اجرای مسقف سازی و احداث حسینیه اعظم از دیگر برنامه های سازمان بوده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری تبریز همچنین با اشاره به اینکه مبالغی که از فروش قبر حاصل می شود صرف پرداخت حقوق پرسنل می شود، گفت: البته برخی از قبرها نیز رایگان به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اهدا می شود.

جلالی با اشاره به اینکه برای سال آینده، مبلغ 130 میلیارد ریال برای سازمان بودجه تعریف کرده ایم، گفت: این مبالغ را برای وادی رحمت و تجهیز آن هزینه می کنیم و نزدیک به 50 میلیارد ریال نیز فقط جهت احداث قبر صرف می شود.

تخفیف 5 میلیون ریالی برای خانواده های بی بضاعت

سخنگوی شورای شهر تبریز نیز در این خصوص با اشاره به اینکه 60 میلیارد و 700 میلیون ریال برای ساماندهی آرامستان های تبریز اختصاص یافته، گفت: قیمت قبر نسبت به بلوک ها متفاوت است تا جایی که در سال آینده حداکثر افزایش به طور میانگین 25 تا 30 درصد بر حسب ارزش منطقه ای خواهد بود.

سعید حاجی زاده با بیان اینکه در لایحه تعرفه عوارض محلی پیش بینی شده تا قیمت ها بر حسب ارزش منطقه ای و قانون پنج درصد، افزایش یابد، افزود: به طور مثال بلوک یک تا 12 به قیمت 15 میلیون ریال و بلوک های 15 تا 36، به قیمت 16 میلیون ریال به فروش می رسد.

وی با اشاره به اینکه تبصره 16 و 17 لایحه بودجه این اجازه را به شهرداری می دهد که تا سقف پنج میلیون ریال در هزینه های کفن و دفن خانواده های بی بضاعت و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تخفیف قائل شود که این مقدار در سال های گذشته 2.5 میلیون ریال بود.

حاجی زاده همچنین با بیان اینکه پنج میلیارد ریال برای مسقف سازی فاز دوم قبور شهدا بودجه اختصاص یافته، افزود: مشکل رفت و آمد به وادی رحمت هم با بودجه 55 میلیارد ریالی که به ساخت تقاطع غیر هم سطح اختصاص یافته، حل می شود.

با همه این اوصاف و تخصیص اعتبارات لازم امید است تا این بودجه ها که از محل درآمدهای مردمی تامین می شود، به سرانجام مثبت برسد و وضعیت آرامستان های تبریز از جمله وادی رحمت که در چند سال اخیر رشد خوبی داشته، تداوم یافته و قیمت قبرها هم موازی با آن چندان افزایش نیابد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها