مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان از وقوع خشکسالی در این استان خبر داد گفت: نام پاییز و زمستان مترادف با بارش نزولات جوی است و استان گلستان هر ساله در این فصول، شاهد بارش باران‎های فصلی است، اما چند ماهی است که گلستانی‎ها در حسرت بارش باران به سر می‎برند.
کد خبر: ۶۵۲۳۰۶
گلستانی‌ها در حسرت بارش باران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، ایرج حیدریان در این خصوص افزود: بر خلاف شرایط و موقعیت جغرافیایی، این استان شمالی به دلیل کاهش قابل توجه نزولات جوی به ویژه در آذر، دی و بهمن ماه سال جاری و پراکنش نامناسب بارندگی در سایر ماههای سال در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است.

وی ضمن ارایه گزارش آخرین وضعیت نزولات جوی، رواناب رودخانه و آبگیری سدها، گفت: تاکنون حجم آبگیری 13 سد بزرگ استان به میزان 80 میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال گذشته، 126 میلیون مترمکعب کاهش نشان می دهد و همچنین از اواخر آذر ماه گذشته تاکنون وضعیت بارش به کمترین میزان خود رسیده است.

حیدریان با اشاره به شرایط جوی کنونی و پیش بینی های هواشناسی، ابراز امیدواری کرد که با توجه به اطلاعات موجود، وضعیت بارش به شرایط طبیعی خود بازگردد و دوباره گلستان شاهد بارش باران باشد.

وی افزود: با این وجود و با توجه به شرایط کنونی، مهمترین دغدغه استان در موضوع خشکسالی، محصول های کشاورزی است، چنانچه نمی توان نگرانی کشاورزان را بابت این اوضاع جوی کتمان کرد و از طرفی توزیع عادلانه آب سدها نیز ضروری است، زیرا موضوع ذخایر آب موضوعی نیست که با فراوانی میزان بارش و سرریزی سدها به دست فراموشی سپرده شود و لازم است همواره برنامه ریزی حساب شده و آمادگی لازم با بحران خشکسالی را مدنظر قرار دهیم.

حیدریان خاطر نشان کرد: سال زراعی برای کشت و زرع محصول های پاییزه همچون گندم، جو و کلزا از مهر و آبان آغاز میشود که در سال جاری بارندگی مناسبی نداشتیم، ضمن آن که در دی ماه مشکل سرما، رشد گندمهایی که سبز شده بودند را متوقف کرد و این محصول دچار خسارت شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: در این شرایط خاص، تغییر شیوه‌ها و نگرش‌ها در مطالعه و اجرای پروژه های توزیع و انتقال (مطالعه یکپارچه منابع و مصارف در بخش کشاورزی) و بهینه سازی شیوه های انتقال در شبکه های سنتی با اجرای کانال‌ها و لوله گذاری جهت کاهش هدررفت از برنامه هاست.

وی ارتقای بهره وری و توجه به ارزش های اقتصادی و امنیتی آب را ازجمله برنامه های صنعت آب استان گلستان در افق چشم انداز دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها