می‌گویند قدش کوتاه است و باید کاری کرد، اما انگار حواسشان نیست خودشان هم خیلی قد بلند نیستند. شاید هم چون خودشان قد بلندی ندارند، می‌خواهند فرزندی قد بلند داشته باشند.
کد خبر: ۶۵۱۱۲۵
برای درمان قد کوتاه باید زود بجنبید

غافل از این‌که با این کارها نمی‌توانند قد فرزندشان را به زور بلند کنند. حتی اگر او را به کلاس بسکتبال بفرستند، روزی چند لیوان شیر به او بدهند یا از پزشکان کمک بگیرند. بعضی از پدر و مادرها، اما به این کارها هم راضی نمی‌شوند و می‌خواهند هرطور که هست، قد فرزندشان را افزایش دهند. برای همین هم به فکر هورمون رشد می‌افتند و تصور می‌کنند استفاده از این هورمون ضرری ندارد؛ آنها به اشتباه می‌گویند یا قد کودک بلند می‌شود یا این‌که اتفاق خاصی نمی‌افتد و نمی‌دانند تزریق بی‌دلیل هورمون‌ رشد چه عوارضی در بردارد.

عوامل موثر در کوتاهی قد

علل مختلفی وجود دارد که باعث کوتاهی یا بلندی قد افراد می‌شود. دکتر مسعود رحمانیان، فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم نیز با اشاره به این مطلب به «جام‌جم» می‌گوید: میزان رشد قدی کودکان تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی است، ولی متاسفانه در بسیاری از موارد، مسائل ژنتیکی نادیده گرفته می‌شود و والدین چندان توجهی به آن ندارند.

بروز بیماری‌های مختلف و شیوه تغذیه‌ از جمله مسائل محیطی است که می‌تواند در رشد قدی بچه‌ها تاثیرگذار باشد؛ اما به گفته این پزشک متخصص، موضوع ژنتیک که بیشتر نادیده گرفته می‌شود، به این معنی است که اگر پدر و مادری قدشان متوسط یا کوتاه باشد، نباید انتظار داشته باشند فرزندشان خیلی قد بلند شود.

وی می‌افزاید: نتایج مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد قد بچه‌ها به اندازه میانگین قد پدر و مادرشان است. البته این میزان برای پسرها ممکن است کمی بیشتر از مقدار میانگین باشد و برای دخترها کمی کمتر، ولی به طور کلی اندازه قد پدر و مادر هم در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

هر کوتاهی قدی غیرطبیعی نیست

هر کوتاهی قدی نشان‌دهنده مشکل نیست و نیازی به بررسی و درمان هم ندارد. دکتر رحمانیان ضمن بیان این مطلب می‌گوید: در صورتی که کودکی با افزایش سن، روند طبیعی‌ای را که براساس منحنی‌های رشد انتظار می‌رود طی نکند، باید بررسی‌های بیشتری را برای او انجام داد؛ بنابراین زمانی که با افزایش سن، قد کودک ثابت می‌ماند یا میزان افزایش قدش به حدی نیست که طبیعی حساب شود، به بررسی‌های دقیق‌تر نیاز خواهد بود.

وی می‌گوید: البته در صورتی که کودک تغذیه خوبی داشته باشد و به اندازه کافی ورزش کند و به دیگر مسائل محیطی هم توجه شود، ممکن است قدش از میانگین قد پدر و مادر هم بلندتر شود، اما اگر به همان اندازه میانگین قد والدینش بود نیز اتفاقی غیرطبیعی رخ نداده و جای نگرانی ندارد. به همین دلیل هم توصیه می‌شود والدین میزان قد کودک را با آرزوها و تمایلات خودشان مقایسه نکنند.

دیر کنید کاری از دست‌تان برنمی‌آید

خیلی می‌دانند قد فرزندشان کوتاه‌تر از حالت طبیعی است، اما دست روی دست می‌گذارند و کاری انجام نمی‌دهند تا زمانی که فرصت داشته باشند یا وقتی کوتاهی قد، کودک‌شان را آزار دهد. در صورتی که دکتر رحمانیان می‌گوید برای درمان کوتاهی قد کودکان باید بموقع به پزشک مراجعه شود.

وی با بیان این مطلب خاطرنشان می‌کند: بیشتر موارد کوتاهی قد را در صورتی که بموقع تشخیص داده شود، می‌توان درمان کرد؛ بنابراین حتما پیش از پایان بلوغ و قبل از بسته شدن صفحات رشد استخوانی باید مشکل کوتاهی قد را تشخیص داده و آن را درمان کرد.

این فوق‌تخصص غدد ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه برای درمان کوتاهی قد دختری که از شروع قاعدگی‌اش گذشته یا پسری که در سنین حدود شانزده سالگی است و تاکنون از نظر کوتاهی قد بررسی نشده‌، کار زیادی نمی‌توان انجام داد و حتی اگر مشکل تشخیص داده شود هم دیگر دیر شده است؛ زیرا در این سنین صفحات رشد بسته شده و استخوان‌ها دیگر رشد طولی نخواهند داشت؛ بنابراین پس از این سنین حتی اگر بخواهند نوجوان را درمان کنند و از هورمون رشد کمک بگیرند باز هم استخوان‌ها رشد طولی ندارد و فقط عرض آنها زیاد می‌شود، در نتیجه بر میزان قد تاثیری نمی‌گذارد.

هورمون رشد برای هر کوتاهی قدی نیست

این روزها نه‌تنها پدر و مادرها که گاهی خود نوجوانان هم به محض این‌که احساس می‌کنند قدشان کوتاه است به فکر هورمون رشد می‌افتند و می‌خواهند با استفاده از این هورمون مشکل کوتاهی قدشان را درمان کنند. در صورتی که استفاده از این هورمون برای همه مناسب نیست و نباید خودسرانه از آن استفاده کرد.

دکتر رحمانیان در این‌باره توضیح می‌دهد: استفاده از هورمون رشد برای بچه‌هایی که واقعا با مشکل کمبود هورمون رشد مواجه هستند، در صورتی که از سوی پزشک تجویز شود، موثر است و می‌تواند قد آنها را افزایش دهد، اما برای بچه‌هایی که عامل کوتاهی قدشان کمبود هورمون رشد نیست، استفاده از این هورمون هم موثر نخواهد بود.

وی می‌افزاید: استفاده از هورمون رشد برای کسانی که علت کوتاهی قدشان موارد دیگری مانند بلوغ زودرس یا مسائل ژنتیکی است یا افرادی که دیر به پزشک مراجعه کرده‌اند، نه تنها به افزایش قد کمکی نمی‌کند که حتی ممکن است به بروز عوارض ناخوشایندی مانند افزایش فشار خون، دیابت و بدشکل شدن استخوان‌ها هم منجر شود.

براین اساس، وی به پدر و مادرهایی که احساس می‌کنند فرزندشان قد کوتاهی دارد، توصیه می‌کند بموقع به پزشک مراجعه کنند و بررسی‌های لازم را انجام دهند تا مشخص شود کوتاهی قد کودک واقعا نگران‌کننده و نشانه مشکل است یا موضوعی طبیعی به حساب می‌آید. همچنین به هیچ عنوان نباید برای استفاده از هورمون رشد بی‌دلیل به پزشک اصرار کنند، زیرا این هورمون در مواردی که نباید استفاده شود، فقط عارضه برجای خواهد گذاشت و فایده‌ای ندارد.

دکتر رحمانیان به افرادی اشاره می‌کند که در باشگاه‌های بدنسازی از این هورمون‌ها استفاده می‌کنند و می‌گوید: این روزها متاسفانه برخی ورزشکاران هم از این هورمون کمک می‌گیرند، اما باید بدانند استفاده از این هورمون‌ها از طرفی دوپینگ به حساب می‌آید و از طرف دیگر عوارضی هم برایشان برجای می‌گذارد.

وی تاکید می‌کند: اگر هورمون رشد در مواردی استفاده شود که به آن نیاز است و اثر درمانی دارد، ممکن است عوارض بسیار کمی برای فرد داشته باشد، اما وقتی جنبه درمانی ندارد و به عنوان مکمل استفاده می‌شود، عوارض بسیار زیادی برجای خواهد گذاشت.

توصیه‌هایی برای افزایش قد کودکان

دکتر رحمانیان به والدین توصیه می‌کند برای افزایش رشد قدی بچه‌ها به تغذیه آنها اهمیت دهند و سعی کنند موادی را که برای رشد استخوان‌ها لازم است بویژه در سنین کودکی و نوجوانی و حین بلوغ در برنامه غذایی‌شان بگنجانند.

همچنین وضع خواب کودکان هم باید طوری باشد که هورمون رشد بخوبی ترشح شود. وی با بیان این مطلب توضیح می‌دهد: بیشترین میزان ترشح هورمون رشد در طول شبانه‌روز، در زمان خواب شبانه اتفاق می‌افتد و به همین دلیل خوب است بچه‌ها حتما حداکثر تا ساعت 11 شب خواب باشند، چون اگر در زمان اوج ترشح هورمون رشد که حدود 12 نیمه‌شب است، نخوابیده باشند این هورمون هم به اندازه کافی ترشح نمی‌شود، بنابراین کودکانی که دچار اختلالات خواب هستند با مشکل کوتاهی قد نیز روبه‌رو خواهند شد. موضوع دیگری که برای رشد قدی بچه‌ها باید در نظر گرفته شود، ایجاد محیطی آرام برای کودک است که می‌تواند در میزان ترشح هورمون رشد اثر بگذارد.

نیلوفر اسعدی‌بیگی ‌/‌ گروه سلامت

newsQrCode
برچسب ها: قد رشد هورمون تغذیه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲۸ انتشار یافته: ۵۰
دلسوز
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
۰
۰
متشكر ولی اگر از ورزش های مناسب بخصوص دوچرخه سواری با زین های كمی بلند و بارفیكس وبسیاری دیگر از ورزشهایی كه در امكاناتشان است صحبت میفرمودین موثر باشد؛ ممنون.
م
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
۱
۱
لطفا ورزش هایی كه برای قد است رابگویید
ناشناس
-
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
والیبال بسكتبال
زهرا
-
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
والیبال بسكتبال شنا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۱
۲۶
بعضیها واقعا آدمو از زندگی بیزار میكنن طرف فكر كرده چون قد داره دنیا رو تو دستاش گرفته درسته كوتاهی قد ظاهرو زشت میكنه اما چیزیه كه خدا خواسته، راستش منم دلسوز كسایی هستم كه نه عقل و خرد دارند و نه انسانیت..
كار از كار گذشته و دیگه راه درمانی واس قد وجود نداره در آینده هم وجود نخواهد داشت اما این رسم انسانیت نیست كه هر كی قدش كوتاه بود تا آخر عمرش سركوفت بخوره و بمیره و زنده بشه بیش از هزار بار به دنیا پشت كنه و از همه متنفر بشه بزرگ یا كوچیك همه از یه آب و خاكیم این دله كه بعضی ها داریم بعضی ها نداریم .
قثط واس یكبار هم كه شده بیرون جلوی یه قد كوتاه صداتو نبر بالا بهش جوری نگاه نكن كه آهش تموم زندگیتو به آتیش بكشونه اگه هم این دنیا نكشوند اون دنیا مطمئن باش دامن گیرته بدجور هم دامن گیرته..
یه قدكوتاه چیزی رو كه به هیچ وجه نمیتونه درمان كنه افسردگیشه، از دست این و اونه انقدر خرد شده كه دیگه توان فكر كردن واسش نمونده و نمیتونه حتی حرف بزنه..
دنیا رو بد میشناسه بد میبینه كلمه ی انسان كلمه ای نیست كه رو بعضی از ماها افتاده اونی انسانه كه حس دركـــ داره و دلی پر از محبتـــ .
فری
-
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
۱۱
۰
سلام من 18 سالمه قدم نه كوتاه میشه نه بلند
من 4سال پلاتین بخاطره یه تصادف توپام بود
ایا تاثیری داشته؟؟؟؟
لطفایه راهكارنشونم بدین
محمد
-
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
۱۰
۱۷
سلام من 19 سالمه..پسر هستم..قدم 165..همه دوستام یه سر و گردن از من بلندترن..دخترا هم ماشالا فقط قد بلند میپسندن..دیگه خیلی افسرده شدم..كمكم كنییید
لطفا همش جواب دخترا رو ندید جواب منم بدید ثواب داره
بهار
-
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
۱۸
۲۸
من دختری دارم یازده ساله كه ازهمه هم سالان خود كوتاه تراست نه من ونه پدرش كوتاه قدنیستیم پیش دكترهم رفتیم ولی مشكلمان حل نشد لطفا بگویید چكاركنم
سعید
-
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
۸
۱۳
سلام، 25 سالمه اما با مشكل قد روبرو شدم قدم 165، خواهشن خواهشن من دیگه افسردگی شدید گرفتم شما منو راهنمایی بكنید بخاطر خدا
سعید
-
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
۵
۶
سلام، 25 سالمه قدم 165 سانته افسردگی شدید گرفتم خواهش میكنم اگه میشه راهنماییم بكنید
اشكان
-
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
۲
۷
سلام پسری 19ساله هستم قدم161خیلی ناراحتم میخوام ترك تحصیل كنم خیلی بداطرفیان بهم نگاه میكنن چیكاركنم من
زهرا
-
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۶
۲۱
سلام من دختری 12 ساله هستم ولی قدم كوتاهه 142.چیكار كنم؟
رضا
-
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۱۲
۱
سلام من 18 ساله ام برای رسیدن به تیم محبوبم قد حدود 190 میخوام ولی 184 هستم لطفا راهنمایی كنید
farhad
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
۱
۶
سلام من 17 سالمه الان قدم 165 هست رشده قدم خیلی دیر صورت میگیره شاید سالی 2 یا 3 سانت به قدم اضاف بشه ایا هورمون رشد میتونه بهم كنه لطفا كمكم كنید این موضوع خیلی منو ازار میده
ماریه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
سلام شما كه قدت خوبه ولی سعی كن بری كلاس والیبال
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
۱
۸
سلام من 14سالمه قدم 139سانتی متر است. باید چه كار كنم كه قدم بلند بشه. مامان و بابا خیلی قدشون بلند است
ماریه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۴
۶
سلام بچه ها من 14 سالمه قدم خیلی كوتاهه 159اصلا راضی نیستم بابامم قدش بلنده كلاس والیبالم میرم ولی هیچ تاثیری نداره نمیدونم چیكاركنم اصلا قد نمیكشم توروخدا كمكم كنید
ناشناس
Kazakhstan
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
۲
۲
من 27 سالمه قدم 165 هستش.امیدی هست برا افزایش قد؟
غزل خسروی نیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۳
۱۵
با عرض سلام من دختری دارم كه نه سالشه و وزن ۲۰ كیلو وقدش هم ۱۲۲خیلی كم نسبت به هم قدشا لطف كنید باید چكاركنم
محمدسلخوری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۸
۲
18سالو 7ماهمه .با سلامو خسته نباشید .امیدی هسبه افزایش قدم
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
۳
۳
من 13 سالمه من قدم تا چند سانتی متر بلند تر میشه الان 141سانتی متر قدمه
فرشته
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
۲
۱۱
سلام دختری دارم ۱۱ساله و۲ماه قدش ۱۳۵چیكار كنم قدش بلند شه .لطفا راهنمایی كنید ممنون از لطفتون.
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
۴
۶
سلام من پسر هستم16سال و 5ماه هستم با قد صد و شصد و هشت پدرو مادرم قد كوتاهی دارن و ورزش میكنم بنظرتون میتونم از هورمون رشد استفاده كنم؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
۷
۷
سلام من تازه رفتم هجده سالگی قدم 162 سن استخوانیم 14 ساله دكتر غدد واسم نوردیلت و سوماتروپین نوشته با اینا قدم به 170 میرسه توروخدا جوابمو بدید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
۴
۰
سلام یعنی با دارو به این گرونی 8الی 10 سانت بلند نمیشم؟؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
۱
۲
سلام برا درشت شدن استخوان نوردیلت سوماتروپین جواب میده لطفا به این سوال و سوال قبلیم جواب بدید ممنون
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
۲
۰
با سلام.
من ۱۳ سالمه و قدم ۱۵۳ سانتی متر.
پدرم ۱۸۱و مادرم ۱۶۲سانت.
میخوام بدونم آیا رشدم زیاد میشه؟
در زیربغلم مو ندارم و صدام كلفت نیست ولی صورتم جوش میزنه.
آزمایش هم دادم و مشكلی ندارم.
لطفا كمكم كنید.
رضا
Netherlands
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
۱
۳
نظر خود را وارد كنیدسلام من20سالمه و هیچ كسیو توی فامیل و آشناقدكوتاه نداریم وهمه استاندارد هستن ولی قد من157هسش میخواسم بدونم راهی هست قدم بلند بشه وگرهست راهنمایی كنید...
محمد اژدری
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
۷
۳
با سلام من ۱۵ سالم هست و نشانه های بلوغ در من‌ هست قد من ۱۷۴ هست ولی در این یك سال من خیلی خیلی كم قد كشیدم
لطفا راهی را به من بگویید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۷
پسرمن 7 ماهشه قدش58 دكترا میگن بچتون كوتوله هست
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۱۵
سلام من تازه رفتم 18 سالگی قدم 162 با سوماتروپین میتونم به 170 برسم لطفا جواب بدین ممنون
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۰
۵
سلام مرسی از پاسخت سوماتروپین چند ماهه جواب میده؟ لطفا جواب بدین
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
۰
۴
با سلام و خسته نباشید
پسرم در چهار سالگی تومور مغزی داشت و نوع تومور خوش خیم بود و ما مجبور به رادیوتراپی و شیمی درمانی شدیم و الان قطعی درمان شده ولی قدش نسبت به همسن هاشون كوتاه هست و بعد از درمان رشد بسیار كمی داشته الان سن اش وارد 9 سالگی شده ولی قدش 118 سانتی متر است چه پیشنهادی دارین لطفا راهنمایی نمایید.
Tara
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
۲
۱
سلام من ۱۷ سالمه قدم ۱۵۴ دكترم رفتم گفته بستگی به ژنت داره داروهم بهم داده از ۱۰ سالگی هم ورزش والیبال و بسكتبال رفتم ولی زیاد رشد نكردم از هورمون رشد استفاده كنم تاثیری داره؟
دانیال
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
خیر_شما باید از كپسول ارجنین استفاده نمایید.از لبنیات هم بیشتر استفاده كن.از پروتئین های طبیعی و پروتئین های بدنسازی استفاده كن.
raha
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
سلام من 17سالمه قدم ‌156قد پدرمادرم متوسطه دكتررفتم میگه ازكم خوراكیه اگر تغذیه خوبی داشته باشم قدمیكشم
فاطمه حسنی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۴
سلام من پانزده سالمه مشكلم كوتاهی قد هست قدم 148هست پیش دكتر رفتم دارو بهم داد اما فایده ای نداشت چی كار كنم تا قدم بلند شود
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
۲
۴
سلام پسری دارم۴ساله كه ۹۶سانت قد دارد با توجه به بدو تولد كه ۵۲سانت بوده وباتوجه به منحنی رشد۱۰سانت كوتاه است پدرش قد۱۷۸ومن قد۱۴۹دارم پزشك شربت زینك تجویز كرد اما هیچ اثری نداشت لطفا مرا راهنمایی كنید نگران كوتاهی قد پسرم هستم
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
۴
۴
پسری دارم كه هشت سال و شش ماه سن دارد ولی قدش 115 هستش قد پدرش 190 و قد من 160 هستش چیكار كنم كه رشد كنه كمی هم كم غذاست لطفا راهنمایی كنید واقعا نگرانم
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
۲
۳
باسلام دكتر من قدم ۱۶۷هستم با سن ۱۷اما من رشد قدیم خیلی كند بوده است ایا من دیگر رشد خواهم كرد اما با مشكلاتی كه دارم بعید میدونم قدم دیگه رشد كنه چون من ... تو رو خدا كمكم كنید اگه من قدم كوتاه بمونه به خدا دس به خود كشی میزنم
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
۱
۴
سلام من۱۶سالمه و۱۴۷قدم ب نظرم خودم وبقیه اصلامناسب نیست ریزنقش هم هستم چیكاربایدبكنم؟واقعانگرانم
Amir
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
۵
۱
سلام خسته نباشید من پسرم سنمم 20 .بابام 180 و مامانم 162 هس خودم قدم 170 از لحاظ ژنتیكی باید بیشتر باشم دیگه ب خدا كمكم كنید خیلی تو روحیم و زندگیم تاثیر گذاشته هم زیادم ورزش میكردم دیگه زندگیم خورده بهم افسردگی گرفتم از كار و زندگی موندم اعتماد بنفسمم از دست دادم نمیدونم چیكا كنم میخام بمیرم تورو خدااا كمكم كنید ....
amirr
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
۲
۴
سلام خسته نباشید من پسرم سنمم 20 .بابام 180 و مامانم 162 هس خودم قدم 170 از لحاظ ژنتیكی باید بیشتر باشم دیگه ب خدا كمكم كنید خیلی تو روحیم و زندگیم تاثیر گذاشته هم زیادم ورزش میكردم دیگه زندگیم خورده بهم افسردگی گرفتم از كار و زندگی موندم اعتماد بنفسمم از دست دادم نمیدونم چیكا كنم میخام بمیرم تورو خدااا كمكم كنید لطفا جواب بدید.
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
۰
۶
من دخترم 12سالشه قدش 136سانتیمتر دكتر هورمون رشد تزریق كرده برای جلوگیری از بسته شدن صفحه استخوانی یه امپول هر28روز یكبار میزنه الان 6 ماهه داره میزنه 3كیلو وزنش بالا رفته چاقی اون منو به شدت نگران كرده به نظر شما هورمون رو ادامه بدم قد شوهرم 176 و قد خودم 159 هستش راهنماییم كنید ممنونم
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
سلام ببخشید ادرس دکترتونو میشه بدین
عماد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
۲
۴
سلام یک پسر دارم قدش عف کرده سه سالش هنوز 80سانت کمکم کنین پسرم خوب بشه
مرضیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
۲
۱
البته ۱۴ سال و ۹ ماه سن دارم.
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
۰
۰
سلام خسته نباشید
پسر من ۱۳ سالشه و وزنش ۴۹ کیلو هست قد خودم ۱۵۰ و قد پدرش ۱۸۰ است پیش متخصص غدد هم بردمش میگه قدش به شما رفته و زیاد رشد نمیکنه اوجش ۱۶۷هست و فقط قرص کلسیم بهش داده الان یعنی هیچ کاری نمیشه براش انجام داد که قدش بلندتر بشه

نیازمندی ها