معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

اجرای فاز دوم هدفمندی، شوک‌آور نیست

با مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی

فاز دوم هدفمندی صد درصد از سال 93 اجرا می‌شود

مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز دوشنبه خود که برای بررسی و تصویب ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه و تبصره هدفمندی یارانه‌ها برگزار شد به دولت اجازه داد مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را از سال ۱۳۹۳ اجرا کند.
کد خبر: ۶۴۶۹۳۰
فاز دوم هدفمندی صد درصد از سال 93 اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مجلس جام جم آنلاین برخی نمایندگان مجلس همچنان اعتقاد دارند که اجرای تبصره هدفمندی یارانه‌ها از آغاز سال آینده 71 درصد قیمت حامل‌های انرژی را افزایش خواهد داد.

و اکنون کارشناسات اقتصادی هم بر سر تاثیر مستقیم این افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر تورم نگرانند. آنها اعتقاد دارند که هدفمندی یارانه‌ها نیازمند یک بازنگری و برنامه ریزی برای اجرای فاز دوم است.

روز گذشته در جلسه کمیسیون تلفیق با دولت اختیار اجرا و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دولت داده شد.


در جلسه امروز دوشنبه مجلس،رسما و در صحن علنی تبصره 21 لایحه بودجه سال 1393 کل کشور که همراه با برخی از تبصره‌های دیگر لایحه از شورای نگهبان بازگشت داده شده بود مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اختصاص حداکثر ۴۰۰۰ میلیارد ریال از منابع عوارض برق در قبوض مشترکان برای توسعه و نگهداری شبکه های روستایی موافقت کردند.

نمایندگان در بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1393 کل کشور برای تأمین نظر شورای نگهبان، بند (ز) اصلاحی تبصره 9 لایحه بودجه را با 190 رأی موافق، 6 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

در بند اصلاحی تبصره 9 آمده است: وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده، مبلغ 30‌ ریال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوط درج و از مشترکان برق به‌استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی دریافت کند.

وجوه به دست آمده به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز و حداکثر تا سقف 4000 میلیارد ریال صرفا بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک برعهده شرکت توانیر هزینه می‌شود.

با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی معادل 6000 میلیارد ریال از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده برای کمک و تأمین ماشین آلات خدماتی و عمرانی شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت و دهیاری ها از طریق وزارت کشور هزینه می شود.

نمایندگان در ادامه در بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 1393 کل کشور برای تأمین نظر شورای نگهبان با بند (ح) تبصره 9 این لایحه با 180 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

براساس بند اصلاحی، به وزارت کشور(سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) اجازه داده می‌شود در سال 1393 بیست درصد از وجوه تبصره (2) ماده (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده معادل 6000 میلیارد ریال را که در اختیار آن وزارتخانه قرار می‌گیرد برای کمک و تأمین ماشین‌آلات خدماتی و عمرانی شهر‌های زیر 50 هزار نفر جمعیت و دهیاری‌ها هزینه کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تأمین نظر شورای نگهبان مالیات بخش سلامت را که از ارزش افزوده حاصل می شود در اختیار دولت قرار دادند.

نمایندگان در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 1393 کل کشور برای تأمین نظر شورای نگهبان با 188 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر با اصلاح بند یک الحاقی به تبصره 9 موافقت کردند.

براساس این اصلاح، عبارت "سهم هر یک از مواد مذکور توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعیین و تخصیص می یابد" حذف شد.

بر اساس بند الحاقی اصلاح شده به تبصره 9 از ابتدای سال 1393 علاوه بر افزایش قانونی نرخ مالیات بر ارزش افزوده، یک واحد درصد به عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه و همزمان با دریافت مستقیما به ردیف درآمدی مشخص واریز می‌شود.

صد درصد منابع دریافتی به پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای با 20 هزار نفر جمعیت و پایین‌تر و جامعه عشایری (در چارچوب نظام ارجاع) اختصاص می‌یابد و پس از تحقق هدف فوق به تأمین تجهیزات بیمارستانی با اولویت بیمارستان‌های مناطق توسعه نیافته، مصارف هیئت امنای ارزی و ارتقای سطح بیمه بیماران صعب‌العلاج و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی خارج از روستاها و شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت اقدام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
۰
۰
دوباره ؟؟؟ هنوز مردم زیر گرانی قبلی كمر راست نكردن
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
خدا خودش به فریادمان برسد از دست این مسئولان
ایلا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
شد امیدمان ناامید ،بیچاره گشتیم و رنگ رخسارمان ور پرید

نیازمندی ها