از تشبیه احمدی‌نژاد به حضرت داوود و تشببیه هاشمی به امیر کبیر

روسای جمهوری ایران به چه تشبیه شده‌اند؟

تشبیه شخصیت های معاصر به شخصیت های تاریخی یا چیزهای دیگر همواره برای رسانه ها جذاب بوده است؛ از تشبیه تاچر به بانوی آهنین تا تشبیه گاندی به روح بزرگ؛ بسیاری از سیاستمداران ایرانی نیز توسط افراد، روزنامه‌ها و رسانه‌ها تشبیه به گذشتگان و حتی موارد سخیف شده‌اند.
کد خبر: ۶۴۱۸۹۶
روسای جمهوری ایران به چه تشبیه شده‌اند؟

محمود احمدی‌نژاد از جمله سیاستمدارانی است که همواره پیرامون تشبیه او با شخصیت های سیاسی صحبت شده است؛ روزگاری او را رجایی دوم می نامیدند و روزگاری هم برخی از مخالفان آشکار و پنهان او را به بنی صدر تشبیه می کردند، این روزها هم احمدی نژاد نه توسط رسانه‌های داخلی بلکه توسط چشم بادامی‌های اندونزی تبدیل به سوژه‌ای شده است که حتی طرفدارن سرسخت رئیس جمهور پیشین ایران نیز او را این چنین خطاب نکرده بودند.

«داوود در میان خشم جالوت دنیا» نام کتابی است که در آن به زندگی نامه احمدی نژاد از زوایای مختلف پرداخته شده بود. نویسندگان این کتاب که پنج تن از استادان و طلاب اندونزیایی بودند با نوشتن "داوود" به بررسی زندگی، تفکرات و عملکرد محمود احمدی نژاد می‌پردازد.

در این کتاب که به نظر می‌رسد نویسندگان آن از شیفتگان شهردار سابق تهران هستند، در کتاب خود به بررسی دوران شهرداری او، ریاست جمهوری، سفرهای خارجی و سخنان وی در سازمان ملل و نهاد جهانی در مورد آمریکا، اسرائیل و... پرداخته‌اند.

نویسندگان این کتاب به طرز باورنکردنی مرید رئیس جمهور پیشین ایران هستند و شاید این اعتقاد را داشته باشند که وی منجی آنان در عرصه جهانی است. به راحتی می‌توان به این معنا پی برد که سخنان بی پروای احمدی نژاد در مجامع جهانی زمینه بوجود آمدن چنین تفکری را در میان این افراد بوجود آورده است.

در کنار محمود احمدی نژاد اما دیگر چهره‌های سرشناسی در ایران نیز تشبیه به افراد گوناگون شده‌اند که گاهی این تشبیه‌ها آنان را به آسمان برده است و در موراد دیگر آنان را تا پایین ترین حد رسانده است.

از امیر کبیر تا خلیفه دوم

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از جمله این سیاستمداران است. کسی که از سوی طرفدارنش به امیر کبیر و از سوی مخالفانش به بنی صدر و طلحه وزبیر تشبیه شده است.

امیر کبیر نزد هاشمی رفسنجانی یک قهرمان ملی است و همین باعث شده است که دوستدارن آیت‌الله او را به همین نام بنامند. طرفدارن هاشمی با توجه به فعالیت‌های او پس از پایان جنگ و طرح‌های او برای بازسازی کشور، رئیس جمهور سابق ایران را به امیر کبیر تشبیه و اعلام کردند که اقدامات هاشمی همچون فعالیت‌های امیرکبیر در تاریخ ایران ماندگار خواهد بود. در سیاست ورزی نیز عده‌ای دیگر او را با محمد علی فروغی، سیاست گذار تاثیرگذار در دوران قاجار و پهلوی تشبیه می‌کنند. بسیاری معتقد هستند این دو نقش بسزایی در نهاد سازی در کشور بیش و پس از انقلاب اسلامی به عهده داشته است.

مخالفان آیت‌الله نیز اما بیکار نبوده‌اند و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را از تشبیه‌های خود محروم نکردند. مهدی کلهر مشاور سابق محمود احمدی نژاد در جریان ثبت نام هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله را به بنی صدر تشبیه کرد و گفت:« لایه‌های مدل انتخاباتی هاشمی رفسنجانی شبیه مدل بنی صدر است.

«حیدرزهرایی» معاون تشکل های مردمی ستاداحیای امربه معروف ونهی ازمنکراستان تهران دیگر فردی است که هاشمی را تشبیه به یکی از چهره‌های تاریخی در صدراسلام کرده است. وی در سخنرانی خود آیت‌الله را به خلیفه دوم تشبیه کرده گفته است:« آقای هاشمی رفسنجانی نقل می کند درروزهای پایانی عمرمبارک حضرت امام(ره)بنده درحضورآقایان موسوی اردبیلی،خامنه ای ومیرحسین موسوی(یعنی سران همه قوا) ازامام سوءال کردم آقا نظرشما برای بعدازخودتان چیست وچه کسی رابرای جانشینی تان معرفی می فرمایید؟امام یک نگاهی به آقای خامنه ای کردندوفرمودند همین آقای خامنه ای.

شماباشنیدن این داستان یادچه می افتید؟یاداین عبارت نورانی پیامبراکرم(ص)که درکناربرکه غدیر فرمود:من کنت مولاه فهذاعلی مولاه ،ویادکسانی که نزدیک پیامبربودندو این جمله راکاملا شنیدندواول کسانی بودندکه صدای"بخ بخ"شان بلندشد وبه علی(ع)تبریک گفتنداما همان ها اولین مخالفین علی (ع)شدند واین یعنی "تاریخ تکرار می شود!!

خاتمی و بی نظیر بوتو

سید محمد خاتمی دیگر رئیس جمهور ایران است که بسیاری او را به گذشتگان تشبیه کرده‌اند. فاطمه رجبی، همسر غلامحسین الهم وزیر سابق دادگستری و عضو سابق شورای نگهبان در سخنان خود خاتمی را به خولی و شمر تشبیه کرده و روزنامه کیهان به قلم حسین شریعتمداری نیز در مطلبی که خاتمی را مفسد فی الارض خوانده است، وی را به بی نظیر بوتو تشبیه کرده است.

دوستان سابق محمد خاتمی که بسیاری آنها را جنبش سبز می‌نامند نیز خاتمی را بی نصیب نگذاشته‌اند و رئیس جمهور سابق ایران را به پای طاووسی که زیبا نیست تشبیه کرده‌اند. رای دادن خاتمی در انتخابات مجلس نهم و مواضع او در قبال نظام باعث بیان این سخنان بوده است.

روحانی و رویارویی با تشبیهاتی از جنس جبهه پایداری

رئیس جمهور تازه ایران نیز از این وادی جا نمانده است و مخالفان دولتش او را مورد حمله قرار داده‌اند که برخی از تشبیه‌ها بسیار بی شرمانه و خلاف ادب است. روزنامه جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع خود نوشت:

«یک نشریه وابسته به جبهه پایداری با تشبیه دولت دکتر روحانی به قورباغه‌ای که به درون آب معمولی انداخته می‌شود و درحالی که آب به تدریج گرم می‌شود قورباغه نیز خود را با حرارت آب وفق می‌دهد، نتیجه گرفت که این دولت مثل دولت اصلاحات درصدد ضدیت با دین و ولایت فقیه است ولی شیوه جدیدی را برگزیده تا بتواند اهداف خود را محقق سازد!»

نخست وزیر اسرائیل نیز که به شدت از دست رئیس جمهور ایران عصبانی است او را به گرگی در لباس میش تشبیه کرد که با رفتار دیپلماتیک خود باعث فریب جهانیان شده است. مردم عادی نیز در مقابل این سخنان و در پاسخ به نخست وزیر اسرائیل، حسن روحانی را به «فرشته خاورمیانه» تشبیه کردند که زمینه صلح در منطقه را فراهم آورده است.(نامه نیوز)
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها