این روزها مزارع پرورش ماهی در برخی استان‌های کشور همچون چهارمحال و بختیاری حال و روز خوشی ندارد؛ زیرا بیماری ناشناخته‌ای که از چندی پیش به جان ماهیان سردابی این مزارع بویژه ماهی قزل‌آلا افتاده و تلفات زیادی را طی ماه‌های گذشته بر جای گذاشته، اگرچه اکنون تا حدی کنترل شده است، اما همچنان در حال گرفتن قربانی از این گونه‌های آبزی و خسارت وارد کردن به تولیدکنندگان استانی است.
کد خبر: ۶۳۰۹۶۶
بیماری ناشناخته در مزارع پرورش قزل‌آلا

البته این بیماری که ظاهرا از اواخر تابستان در چهارمحال و بختیاری مشاهده و شایع شده و کاهش تولید را به دنبال داشته است، پیش از آن در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان نیز مشاهده و خساراتی را به مزارع پرورش ماهی این استان‌ها وارد کرده است.

هرچند مدیر دامپزشکی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری معتقد است: احتمال آلوده بودن مزارع پرورش ماهی دیگر استان‌های تولیدکننده در کشور بر اثر این بیماری نیز وجود دارد، زیرا این بیماری از یک ماهی به ماهیان دیگر منتقل می‌شود و از آنجا که سرمایه‌گذاران در مناطق مختلف کشور ماهیان را از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابه‌جا می‌کنند، این بیماری براحتی از یک منطقه به دیگر مناطق کشور منتقل می‌شود.

حمید مهری در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: این بیماری فقط موجب مرگ و میر و تلفات در میان ماهیان شده و به تولیدکنندگان خسارت اقتصادی وارد می‌کند و مصرف این ماهی‌ها به هیچ عنوان برای انسان خطرناک نیست و بیماری به انسان منتقل نمی‌شود، به همین دلیل به تولیدکنندگان توصیه می‌شود که هرچه سریع‌تر ماهیان خود را به بازار عرضه کنند تا مزارع آنها، خالی و برای ضدعفونی شدن آماده شود.

وی با بیان این که این بیماری از اواخر تابستان در مزارع پرورش استان مشاهده و فراگیر شد و تا اواخر پاییز تلفاتی را بر جای گذاشت، می‌گوید: اگرچه این بیماری و تلفات آن همچنان ادامه دارد، اما اکنون در حال کنترل است.

مهری با اشاره به این که عامل اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست، یادآور می‌شود: با این حال احتمال می‌دهیم که این ماهیان به یکی از دو بیماری استرپتوکوکوزیس که یک بیماری باکتریایی است یا یک نوع بیماری ویروسی مربوط به ماهیان مبتلا شده باشند که کارشناسان این سازمان در حال بررسی و تشخیص این بیماری هستند.وی به علائم بالینی این بیماری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: خونریزی خارجی روی اعضای بدن ماهی قابل مشاهده است و چرخش متوالی ماهی در آب و مرگ و میر، از نشانه‌های این بیماری است.

رعایت نکردن بهداشت، عامل ایجاد بیماری

مدیر دامپزشکی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری مدیریت نامطلوب مزارع پرورش ماهی را در زمینه آلوده شدن آنها بی‌تاثیر نمی‌داند و خاطرنشان می‌کند: رعایت نکردن بهداشت عامل اصلی ایجادکننده این بیماری است و شرایط نامناسب رشد آبزیان و غذای نامناسب هم می‌تواند در شدت و ضعف بیماری تاثیرگذار باشد.

مهری یادآور می‌شود: این بیماری در کشور ناشناخته بوده و اول در مزارع ماهی استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده، پس از آن در استان اصفهان و اکنون در استان ما مشاهده شده است.به گفته وی با توجه به این که ماهیان سردابی این استان مقدار زیادی از مصرف ماهی کشور را تامین می‌کند، لازم است در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود و از ادامه و تشدید بیماری جلوگیری به عمل آید و به همین دلیل این سازمان تلاش می‌کند تا مزارع سالم به این بیماری مبتلا نشود.مدیر دامپزشکی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که ‌اکنون مراقبت‌های زیادی از مزارع پرورش ماهی انجام می‌گیرد، می‌گوید: با اطلاع‌رسانی مناسب به صاحبان مزارع پرورش ماهی که تاکنون بیماری به آنجا ورود پیدا نکرده است، می‌توان از این خطر جلوگیری کرد.مهری با بیان این که اکنون جابه‌جایی ماهی زنده و تخم ماهی در مزارع ممنوع اعلام شده و تا حد زیادی کاهش یافته است، می‌افزاید: برای جلوگیری از گسترش این بیماری در مزارع پرورش ماهی و مبارزه با آن، آموزش‌ و اطلاع‌رسانی لازم به تولیدکنندگان ماهی داده شده است، اما کنترل کامل این بیماری به خود تولیدکنندگان و رعایت بهداشت و توصیه‌های کارشناسان توسط آنها بستگی دارد.

میزان خسارات هنوز برآورد نشده

مدیر شیلات جهادکشاورزی چهار محال و بختیاری نیز با بیان این که آلودگی در مزارع پرورش ماهی کاهش تولید در ماه‌های گذشته را به دنبال داشته است، به جام‌جم می‌‌گوید: اما میزان دقیق تلفات ماهیان و خسارات وارده به پرورش‌دهندگان ماهی هنوز تعیین نشده است.

منصوری با اشاره به وجود 320 مزرعه مجاز پرورش ماهی در استان و تعداد زیادی مزرعه غیرمجاز در این زمینه می‌افزاید: آمارگیری از این تعداد مزرعه و تشخیص میزان خسارات آنها کار زمانبری است که اکنون این آمارگیری آغاز شده و تا ده تا 20 روز دیگر به پایان رسیده و نتایج آن اعلام می‌شود.وی با اشاره به این که به دلیل بارندگی‌های اخیر و شسته شدن رودخانه‌ها، مزارع پرورش ماهی نیز تمیز و پالایش و بیماری به میزان زیادی کنترل شده است، تاکید می‌کند: در این استان نظارت زیادی در مزارع پرورش ماهی صورت گرفته و جلسات آموزشی زیادی برای پرورش‌دهندگان برگزار شده است.

چهارمحال و بختیاری استان چشمه و رودخانه‌هاست و یکی از مراکز باظرفیت برای تولید ماهی سرد آبی به شمار می‌رود. این استان با تولید بیش از 20 درصد آبزیان کشور، رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است. بیشترین تولید مزارع پرورش ماهی این استان، ماهی قزل‌آلاست که بیشتر به استان تهران برای فروش ارسال می‌شود.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
سعید جوان
United States
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
۰
۰
این بیماری ناشناخته نبوده و براساس آزمایشات انجام گرفته كه تایید هم شده است ویروس بوده و بنام بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده قزل الا (VHS) معروف است و باعث تلفات در مزارع سردابی می گردد. این بیماری متاسفانه بدلیل واردات غیرقانونی تخم قزل آلا از كشورهای دیگر شیوع پیدا كرده است. سازمان دامپزشكی كشور برای جلوگیری انتشار این بیماری و جلوگیری شیوع آن به استانهای دیگر اقدامات درخور توجهی را انجام داده و تا حدودی از شدت بیماری و مناطق درگیر كاسته شده است.
f
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
۰
۰
با سلام. متاسفم برای مسئولینی كه كم كاری و بی اطلاعی خودشون را توجیه می كنند. بیماری جدید به احتمال بسیار بالا VHS (خطرناكترین بیماری ویروسی آزاد ماهیان) است. كه بدلیل بی توجهی مسئولین دامپزشكی ایران توسط برخی از افراد سودجو از كشور دانمارك و لهستان وارد ایران شد. علی رغم این كه هیچگونه ضرری برای مصرف كننده ندارد ولی این صنعت را ورشكست خواهد كرد.

نیازمندی ها