تشدید بحران آب در 6 استان

زاینده‌ رود خالی از آب شد

مشاور وزیر نیرو از بحران بی آبی در استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، قم، مشهد و همدان خبر داد و گفت: در حال برنامه ریزی برای رهایی از بحران آب در ماه‌های آبان، آذر و دی ماه سال جاری هستیم.
کد خبر: ۶۱۶۱۲۳
زاینده‌ رود خالی از آب شد

حمیدرضا جانباز گفت: در گذشته پس از هر سه سال دوره های بازگشت خشکسالی رخ می داد، اما در حال حاضر 13 سال متوالی است که کشور دچار خشکسالی است و اکنون واژه بحران باید به واژه دیگری تغییر کند.

وی افزود: بحران خشکسالی به واقعیت تبدیل شده است. رشد فزاینده جمعیت، رشد درخواست ها، افزایش سطح توقع مشترکان، افزایش، تعدد و تکثر رسانه ها را از جمله عواملی دانست که مولفه های توجه به بحث آب را با اهمیت کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: خوشبختانه در کشوری زندگی می کنیم که سطح آگاهی های عمومی در حال افزایش بوده و تعداد فارغ التحصیلان و تحصیل کرده هایی که روزانه به جامعه تزریق می شود بیشتر شده و سطح توقع مشترکان نسبت به قبل افزایش یافته است.

مشاور وزیر نیرو یکی از چالش های ادغام شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی را بالا رفتن توقع مشترکان روستایی عنوان کرد و گفت: باید افتخار کنیم که مطالبات جوامع روستایی در داشتن آب سالم و بهداشتی به شهرها نزدیک شده است.

جانباز با تاکید بر اینکه شرکت های آبفا نسبت به سایر منابع خدمات رسانی با چالش های بیشتری مواجه هستند، مقوله آب را مقوله مهمی عنوان کرد و گفت: امروز مشکلات عدیده ای در خصوص موضوع تقاضاهای روزافزون آب در مباحث کمی و کیفی وجود دارد.

وی با بیان اینکه شکاف عمیقی بین عرضه و تقاضای آب وجود دارد، افزود: پیش از این، جلسات بحران آب در ابتدای هر سال و برای مدیریت فصل تابستان گذاشته می شد، اما اکنون در استان های اصفهان، خوزستان، قم، مشهد، همدان و تهران به شدت دچار بحران کم آبی هستیم و اکنون برنامه ریزی می شود تا از این بحران در ماه های آبان، آذر و دی رهایی یابیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با انتقاد از اینکه در بخش آب کشور بخش های توسعه ای بزرگ شدند اما بخش های بهره برداری، روابط عمومی و امور اقتصادی به میزان لازم بزرگ نشده اند، اظهار کرد: در رویکرد جدید نگاه به موضوعات از حالت سخت افزاری در خواهد آمد.

وی افزود: رعایت حقوق ذینفعان، پایداری طرح ها و حل مشکل اقتصاد آب تنها با برقراری ارتباط موثر با مشترکان و مدیریت مصرف میسر می شود.

مشاور وزیر نیرو  با بیان اینکه اگرچه بیان واقعی شرایط آب شرب کشور نباید باعث تشویش اذهان عمومی شود اما باید با مردم شفاف صحبت شود.

جانباز تصریح کرد: هم اکنون نها یک سوم قیمت تمام شده آب از مردم گرفته می شود و شکاف متوسط دریافتی و قیمت تمام شده از سال 85 به شدت افزایش یافته و بنابراین نمی توانیم خدمات مطلوب به مردم ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: اکنون قیمت آب چالش و دغدغه خیلی ها نیست و باید با آگاهی رساندن مناسب به مردم با بحران کم آبی ناشی از خالی بودن زاینده رود در اصفهان و یزد مقابله کنیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها