همچنان غافل از حمایت از تولید

تغییر در پرداخت یارانه‌ها

حتما خبر را شنیدید، قرار است سه دهک پردرآمد از گرفتن یارانه حذف شوند که چنانچه این تصمیم کمیسیون برنامه و بودجه اجرایی و به تصویب مجلس برسد بسیاری از خانواده ها آن هم از نوع پردرآمدشان دیگر 45 هزار و پانصد تومان را دریافت نخواهند کرد .
کد خبر: ۶۰۵۰۰۵
تغییر در پرداخت یارانه‌ها

اما همچنان می‌بینیم که حوزه تولید داخلی با بی‌توجهی‌های بسیار دست به گریبان است و از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها سهم خود را تمام و کمال دریافت نکرده است.

حالا اگر جز اقشار با درآمد بالا هستید بدانید که با قطع شدن این مبلغ، به دولت کمک خواهد شد که به جبران بخشی از کسری‌های بودجه بپردازد ، البته برخی از کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که نبود اطلاعات صحیح از اقتصاد خانوار و عدم‌شناسایی دقیق دهک‌های مورد نظر،نمی‌تواند مشخصات کاملی را از کسانی که در این سه دهک قرار دارند ارائه دهد اما اعضای کمیسیون برنامه و بودجه تاکید دارند که  25 پایگاه اطلاعاتی در کشور وجود دارد که استفاده از آمار و اطلاعات شش پایگاه آن، برای شناسایی دهک‌ها کافی است و می‌تواند بگوید که شما قرار است یارانه بگیرید یا حذف شوید.

برمبنای سخنانی که تا امروز از سوی نمایندگان تصمیم گیر مجلس شنیده شده دولت دهم در ماه‌های آخر حدود 10‌میلیون نفر از افرادی را که باید یارانه آنها قطع شود شناسایی کرد ولی از جایی که دولت احمدی‌نژاد علاقه‌ای به حذف دهک‌ها نداشته این اقدام تاکنون انجام نشده است.

حالادولت یازدهم خواهان شفاف‌سازی و ایجاد راه‌های قانونی برای تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها شده بنابراین حذف دهک‌های بالای در آمدی به‌عنوان نخستین راهکار در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه قرار گرفته است.

در انعکاسی که از نظرات مردم در خبرهایمان داشتیم برخی با زبان تلخ از دادن یارانه انتقاد کردند و گفتند که هدف دادن یارانه این بود که از مردم  به چند برابرگرفته شود تا آنها مفلوک ترشوند.این خوانندگان همگی از دادن پول نقدی به خانواده ها گلایه مند بودند وتاکید داشتند که دادن پول نقد به آنها از اول اشتباه بوده است.

 حالا نمایندگان مجلس هم در واکنش به دادن پول نقد یارانه به مردم ، با هم آوایی با ملت می‌گویند که آنها هم از روز اول با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به سبک و سیاق فعلی موافق نبودند و ایراد جدی برآن وارد می کردند.چون می دانستند که طبقات پایین جامعه باید از یارانه برخوردار شوند نه اینکه پولدارهای بی درد بخواهند از این طریق پولی به جیب بزنند.

ایراد اصلی نمایندگان وکارشناسان این است چرا به جای این پرداختی‌ها در حوزه درمان ،همه از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان بهره‌مند نشدند وما امروز با افراد یارانه بگیری مواجه هستیم که خودشان درآمد های نجومی دارند.

براساس اظهار نظر برخی ازنمایندگان ،آنان نیز به همراه وزرا و روسای سازمان‌ها و استانداران و فرمانداران جز کسانی هستند که یارانه دریافت می کنند درحالی که سیستم باید به گونه ای طراحی می شد که با حذف این افراد شرایطی فراهم می شد که همه اقشار درآمدی به یک چشم نگاه نمی شدند.و امروز با افزایش نقدینگی شاهد افزایش تورمی نبودیم که گریبان خانواده ها را گرفته است.

برای شناسایی دهک های پردرآمد پیش بینی نمایندگان این است که برای یک بار باید اطلاعات جامعه پالایش شود و باتکیه بر آمار موجود ، بخشی از جامعه نیز با خود اظهاری اولین گام را برای اجرای درست هدفمندی بر دارند.

حذف یارانه همت و اراده می خواهد

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه وبودجه در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه اجرای درست هدفمندی یارانه‌ها و حذف دهک‌های پر درآمد نیازمند همت و اراده دولت است گفت:دولت و وزیر اقتصاد هم در کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کردند که نمی‌توانند اینگونه یارانه پرداخت کنند و باید حذف شود.

نماینده اسفراین با بیان اینکه اگر می‌خواهیم مملکت اداره و عدالت اجتماعی اجرا شود باید هدف قانونگذار اجرایی شود گفت: بهترین زمان برای حذف دهک ها همین حالا است چون هر روزی که می گذرد با پرداخت یارانه هزینه‌ای را به کشور تحمیل می‌کنیم که فرصت را از شرکتهای سرمایه گذاری ، سازندگی و تولید کشور می‌ گیرد.

دولت موافق حذف دهک‌‌ها است

غلامرضا اسداللهی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده تربت جام نیز گفت:در بحث هدفمندی اول قرار بود تنها از اقشار آسیب پذیر حمایت شود اما به یکباره رئیس دولت وقت اعلام کرد که یارانه را به همه پرداخت می‌‌کند که همین اقدام امروز تبعات زیادی پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در جامعه زمینه روانی حذف یارانه بوجود آمده تا از این طریق نقدینگی و تورم کنترل شود افزود:بحث این است که دهک های بالای درآمدی را حذف کنیم اما دغدغه اصلی، که در قانون هم آمده این است که باید در فاصله پنج سال کل پرداختی ها از بین برود.

اسداللهی گفت:دولت موافق حذف دهک ها است و حتی آقای روحانی در تبلیغات خود گفت که اعتقاد به اجرای هدفمندی یارانه ها دارد اما نه اینکه به همه یارانه پرداخت شود.

نماینده تربت جام گفت:امروز باید بر مبنای کارشناسی آنچه که به نفع منافع ملی کشور است،در نظر بگیریم و الان زمان مناسبی است که با تعامل و توجه به واقعیات جامعه،به تصمیمات مطلوب برسیم.

سم در اقتصاد می ریزیم

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی و نماینده اراک نیز گفت:دادن پول سمی است که هر روز جرعه جرعه در کام اقتصاد کشور می ریزیم و این نتایج خوبی برای کشور ندارد .

وی افزود:پرداخت یارانه قرار بود تنها شامل اقشار آسیب پذیر و حمایت معنا دار از آنها باشد و به توانمند سازی‌ ها کمک کند نه اینکه به مردم پول بدهیم و شاهد آب شدن آنان بار رنج باشیم.

نماینده اراک با اشاره به اینکه براساس اطلاعات آماری کسانی باید تحت حمایت قرار می‌گرفتند که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند گفت:هر چقدر پول دادن ها را کم کنیم کشور را به لحاظ اقتصادی نجات داده‌‌ایم.

قرار نبود به همه یارانه بدهند

رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن نیز گفت:از اول قرار مجلس با دولت این بود که هدفمندی در قالب حمایت از اقشار آسیب پذیر صورت گیرد و اصلاً چیزی که در حال حاضر اجرا می‌شود مد نظر قانونگذار نبود.

نماینده تبریز با اشاره به حذف سه دهک بالای در آمدی از دریافت یارانه گفت:این کار باید خیلی زودتر انجام می‌ شد و حتی به کسی هم اعلام نمی‌ شد تا جامعه دچار التهاب شود.

وی افزود:دولت باید دربحث هدفمندی، اقشار آسیب پذیر را بیشتر حمایت می‌کرد و پول را به بخش درمان وبازنشستگی اختصاص می‌‌داد.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
راضی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
۰
۰
یارانه مانندارث پدراست كه به فرزندانش میرسد مگرمیشودبه یكی بدهید وبه دیكری ندهید
وطن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
۰
۰
ایا میدانیدكه درامد كمتراز سی میلیون ریال زیرخط فقراست بایددرامد هرخانواده حداقل سه میلیون تومان باشد
بب
United Kingdom
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
۰
۰
بهتره آقای روحانی بجای حرف زدن عمل كنه
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
۰
۰
فقط باید یك دانشمندو بالا ترین اقتصاد دان وزیر اقتصادشود . او فرمان اقتصاد كشور را بدست گیرد كه نه سیخ بسوزد ونه كباب .
یارانه بگیر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
۰
۰
چرا وقت گرانی این همه كازشناس وصاحب نظر نبود ولی حالا واسه قطع كردن این 2زارهمه صاحب نظر شدن تازه یارانه حق همه هست یكی میدش كارواش بنزش یكی هم میشه خرجی یكماه خونوادش
استاد حسن شماعی زاده
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
۰
۰
یه كلام ختم كلام !
دولت نیومده وا داده !
كاش اقتصاد ایران هم با خنده و تدبیر قابل حل كردن می بود .
امین
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
۰
۰
خدا پدر احمدی نژاد را بیامرزد كه این مبلغ ناچیز را بموقع بحساب مردم واریز میكرد تا چشم انتظاران دریافت یارانه در بلا تكلیفی تصمیمات مجلس ودولت سرگردان نمانند.
saderat
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
۰
۰
بنزین 700 تومانی + حذف یارانه ها+ قیمت بالای اجناس + ركوداقتصادی = نتیجه گیری با خودتان
1- چرا تمامی حامل های انرژی را صادر نمی كنید تا مشكل كمبود منابع درآمدی یارانه ها تامین شود.
2- چرا صندوق ملی پول متعلق به تمامی ارگان ها و سازمان هادر كشور تاسیس نمی كنید تا منابع درآمدی دولت تامین شود.

نیازمندی ها