تاریخ سینما پر از نمونه‌هایی است که بازیگران برای نمایش و به رخ کشیدن توانایی‌های خود و به فراخور فیلمنامه ایفاگر بیش از یک نقش در یک اثر بوده‌اند. گاهی بازیگرانی مثل فردریک مارچ در فیلم معروف «دکترجکیل و مسترهاید» تصویرگر نقشی دوگانه بوده‌اند، یا در پاره ای مواقع هم مثل مارک لستر به دلیل اقتضای قصه در دونقش شاهزاده و گدا ظاهر شده‌اند.
کد خبر: ۶۰۲۷۴۴
این دامغانی هزارچهره!

اما بازیگرانی هم بودند که گاه در یک فیلم لباس نقش‌های بیشتر و متنوع‌تری را برتن کرده‌اند.

پیتر سلرز، کمدین بریتانیایی در فیلم ضدجنگ «دکتر استرنج لاو» ساخته استنلی کوبریک سه نقش مختلف را بازی کرد، یا در نمونه‌ای دیگر کمدین آلمانی دیتر هالر ووردن در فیلم «دی‌دی و ارثیه فامیلی» در هفت نقش مختلف ظاهر شد.

در همین ایران خودمان رضا کیانیان در «یک تکه نان» ایفاگر سه نقش مختلف بود و پرویز پرستویی هم در «کتاب قانون» در پنج نقش مهندس، راننده تاکسی، قصاب، بقال و میوه‌فروش بازی کرد. یا مهدی هاشمی در مجموعه «هزاران چشم» علاوه بر بازی در نقش آقای راوندی ایفاگر نقش‌های دیگری هم بود.

در تئاتر این مساله به دلیل خاصیت فضای صحنه‌ای و غالب بودن وجه نمایشی، نمود و نمونه‌های بیشتری دارد، مثل حضور میکائیل شهرستانی در نمایش‌های «سحوری» و «مویه جم» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی که در آن ایفاگر چند نقش مختلف بود.

جدا از مساله تعدد نقش‌آفرینی، بازیگرانی هم هستند که در آثار گوناگون طی سال‌ها در نقش‌ هایی متفاوت چه از نظر فیزیکی و ظاهری ـ به واسطه گریم ـ یا به لحاظ درونی بازی می‌کنند، به طوری که اطلاق یک نقش خاص و ثابت به آنها کار دشواری به نظر می‌رسد.

مثلا در سینمای جهان به «سرالک گینس» به دلیل مهارت در ایفای نقش‌های متنوع، لقب «مرد هزار چهره» داده بودند.

محسن تنابنده گرچه کارش را با فیلمنامه‌نویسی شروع کرده و هنوز هم دستی برقلم دارد، اما در همین یک دهه حضورش در سینما و تلویزیون ایفاگر نقش‌های مختلف و متنوعی بوده است.

تلاش او برای بازی در نقش‌های رنگ به رنگ از «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» و «هفت دقیقه تا پاییز» تا «ندارها» و مجموعه «پایتخت» مشهود و مثال‌زدنی است.

بازی این بازیگر متولد دامغان در نقش آقای صدای لس‌آنجلسی مجموعه در حال تولید «شاهگوش» سروصدای زیادی ایجاد کرد و خیلی‌ها را علاقه‌مند به تماشای این سریال شبکه نمایش خانگی کرده است که از هفدهم مهرماه توزیع خواهد شد.

تازه‌ترین اخبار از این مجموعه بازهم به تنابنده مربوط می‌شود و آن هم این که او بجز نقش جنجالی مزبور، ایفاگر یک نقش جالب دیگر نیز در همین سریال خواهد بود و عبدالله اسکندری، چهره‌پرداز زبردست سینمای ایران هر‌روز تنابنده را برای دو نقش بامزه گریم و روانه بازی جلوی دوربین داوود میرباقری می‌کند. باید منتظر بازیگوشی‌های جدید این بازیگر دوست‌داشتنی و هزارچهره ماند.

علی رستگار‌ -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها