روحانی در گفتگو با خبرنگاران:

مکالمه تلفنی با اوباما تقاضای کاخ سفید بود

رئیس جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهرآباد تهران در گفتگو با خبرنگاران در باره تماس تلفنی باراک اوباما گفت: روز گذشته پیش از عزیمت به تهران از سوی کاخ سفید با دفتر سفیر ایران در سازمان ملل تماس گرفته شد و آنها اعلام کردند که رئیس جمهور آمریکا مایل به انجام گفتگوی تلفنی با بنده است که این کار قبل از حرکت انجام شد.
کد خبر: ۶۰۱۳۲۹
مکالمه تلفنی با اوباما تقاضای کاخ سفید بود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی پس از بازگشت از سفر به مقر سازمان ملل متحد در فرودگاه مهرآباد تهران در گفتگو با خبرنگاران دستاوردهای سفر هیات جمهوری اسلامی ایران به نیویورک را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه هدف از این سفر این بود که بتوانیم مطالبات و حقوق ملت ایران را در صحنه بین المللی تبیین کنیم، گفت: در این سفر فرصت های متعددی برای تبیین مواضع و نظرات ملت ایران به وجود آمد.

رئیس جمهور با اشاره به سه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس خلع سلاح هسته ای و اجلاس وزرای عضو جنبش عدم تعهد تصریح کرد: در جریان این سخنرانی ها مواضع و نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران به روشنی مطرح شد.

روحانی با بیان اینکه در جریان این سفر ملاقات ها و گفتگوهایی با مقامات دیگر کشورها از جمله بیشتر کشورهای اروپایی که تمایل خود را برای دیدار اعلام کرده بودند، داشتیم، اظهار داشت: در جلسات گوناگون از جمله دیدار با صاحبنظران و شورای سیاستگذاری روابط بین الملل ، مدیران اندیشکده های آمریکایی و مدیران مسوول مطبوعات و رادیو و تلویزیون های آمریکا و رهبران اسلامی آمریکا مباحث بسیار خوبی مطرح شد.

وی دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا را ، جلسه ای بسیار پرشور و صمیمانه برشمرد و خاطر نشان کرد: در ملاقات با ایرانیان مقیم آمریکا همان نشاطی که در ایران و جامعه ایرانی احساس می شود، از سوی ایرانیان خارج از کشور نیز مشاهده شد و هیات ایرانی از نشاز ایرانیان مقیم آمریکا برای فعالیت های خود روحیه گرفتند.

 روحانی با بیان اینکه هدف ما در این سفر این بود که موضوعات مد نظر جمهوری اسلامی ایران از جمله مسئله هسته ای ، امنیت منطقه، مبارزه با تروریسم بین الملل و موضوع سوریه مطرح شود، گفت: ما معتقدیم که باید طرحی در جهت مبارزه با تروریست و خشونت در منطقه داشته باشیم، اظهار داشت: در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهادی را در راستای مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم ارائه دادیم که در دیدار و ملاقات‌هایی که داشتیم خیلی از شخصیت‌ها از این طرح استقبال کردند.

وی با بیان اینکه در مورد مساله سوریه مباحث بسیار خوبی با مقامات دیگر کشورها داشتیم گفت: در خصوص مساله هسته ای جمهوری اسلامی ایران نیز با مقامات کشورهای اروپایی گفتگو و رایزنی کردیم و اولین جلسه 1+5 در سطح وزرای خارجه در نیویورک تشکیل شد که این اولین گام به سمت حل و فصل مساله هسته ای است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص درخواست ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا و تماس تلفنی باراک اوباما با دکتر روحانی اظهار داشت: بنده در همان روزهایی که عازم سفر نیویورک بودم خبرهایی مبنی بر تمایل ملاقات با رییس جمهور آمریکا از سوی مقامات آمریکا دریافت کردم.

وی با بیان اینکه علت عدم دیدار میان روسای جمهور ایران و آمریکا این بود که ما زمان کافی برای انجام ملاقاتی دلخواه و مفید را نداشتیم، تصریح کرد: نپذیرفتن ملاقات دوجانبه روسای جمهور ایران و آمریکا از سوی ما به دلیل عدم وجود زمان کافی بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: به هر حال میان ایران و آمریکا مسائل گوناگونی وجود دارد و حدود شصت سال است که تنش ها و تخاصم هایی نسبت به ایران از سوی آمریکا بوده است و اینکه پس از گذشت 35 سال از انقلاب بخواهد ملاقاتی در سطح روسای جمهور میان دو کشور صورت گیرد نیاز به زمان و برنامه ریزی دارد.

 روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: روز گذشته پیش از عزیمت به تهران از سوی کاخ سفید با دفتر سفیر ایران در سازمان ملل تماس گرفته شد و آنها اعلام کردند که رییس جمهور آمریکا مایل به انجام گفتگوی تلفنی با بنده است که این کار قبل از حرکت انجام شد.

وی تصریح کرد: در حین گفتگوی تلفنی عمده بحث در خصوص مساله هسته ای جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر تسریع در روند مذاکرات و حل و فصل مساله هسته ای بود.

 روحانی خاطر نشان کرد: در این گفتگو بنده بر این موضوع تاکید کردم که موضوع هسته ای ایران نه تنها حق ملت ایران و در جهت توسعه آن است، بلکه در سطحی بالاتر از آن موضوع غرور ملی ایرانیان است که رییس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد که ما به حق ملت ایران در دستیابی به انرژی هسته ای احترام می گذاریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه هر گونه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای حقوق ملت ایران و در چارچوب عزت، مصلحت ، حکمت و سیاست های تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری خواهد بود، گفت: در این راستا هر زمان که ضرورت بدانیم در جهت رفع مشکلات و احقاق حقوق ملت ایران تلاش خواهیم کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که باید در این زمینه انعطاف حکمت آمیز و به تعبیر رهبر معظم انقلاب نرمشی قهرمانانه با مد نظر قرار دادن اصول و آرمان های انقلاب داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه مقامات و سران کشورها به ملت بزرگ ایران و نقش ایران در منطقه و جهان اذعان دارند، اظهار داشت: به وجود آمدن این شرایط جدید تنها در سایه حضور 73 درصدی و با نشاط ملت ایران در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بود و امروز ما می توانیم به پشتوانه و با رهنمودهای رهبری مسائل را هر چند پیچیده حل و فصل کنیم.

روحانی ادامه داد: ما باید در این مسیر قدم به قدم پیش برویم البته نباید توضع داشت که همه مسائل و موضوعات یک شبه حل شود بلکه باید امید داشته باشیم تا به اهداف مد نظر خود برسیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص بازگرداندن اثر تاریخی «جام شیر دال» از سوی آمریکا به هیات ایرانی گفت: این اثر تاریخی که یکی از اشیاء بسیار ارزشمند و تاریخی متعلق به 2 هزار و 700 سال قبل است، از سال 2003 در اختیار آمریکایی ها بوده است؛ و پیش از این نیز تلاش هایی برای بازگرداندن آن از سوی مسوولان ایرانی انجام گرفته بود.

روحانی ادامه داد: در جریان این سفر از سوی مقامات آمریکایی این اثر تاریخی به عنوان هدیه ای به ملت ایران با تشریفات خاص خود به هیات ایرانی تحویل داده شد و ما خوشحالیم که این اثر را در این سفر توانستیم همراه خود به کشور بازگردانیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: همه این آثار برای دولت و ملت ارزشمند است چرا که نشان از تمدن کهن در این سرزمین داشته و امیدواریم ملت ما در آینده نیز آفریننده علم و دانش و تمدن در جهان باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
سیا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
۰
۰
اصلا مهم نیشت كدوم طرف خواسته.مهم افزایش امید دربین مردم است
حسین
Switzerland
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
۰
۰
روحانی دوستت داریم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
۰
۰
كار شما عالی بود

نیازمندی ها