نمی‌دانیم به چه میزان با خودروهای تولیدی کشور هند آشنا هستید، ولی اگر درباره کیفیت و ویژگی‌های ارائه‌شده در یک خودروی هندی مردد هستید بهتر است پس از نگاهی اجمالی به «ماهیندرا» XUV500 برای تغییر دیدگاه خود آماده باشید.
کد خبر: ۶۰۰۱۹۹
شاسی‌بلندی از هندوستان

«ماهیندرا و ماهیندرا» فعالیت خود در صنعت خودروسازی را از سال 1327 و با مونتاژ جیپ‌های «ویلی» آغاز کرد. این روزها این کمپانی با نام کوتاه‌تر شده «ماهیندرا»، طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه شامل موتورسیکلت، سه‌چرخه، تراکتور، انواع ماشین‌های کار و اس‌یو‌وی یا همان ماشین شاسی‌بلند را تولید می‌کند. XUV500 اولین خودروی تولیدی این خودروساز هندی جهت حضور در بازارهای جهانی است که برای مشتریان غیرکشاورز و مصارف غیرکاری عرضه شده است. تولید XUV500 با نگاهی جهانی و به منظور عرضه به بازارهای بزرگی مثل بازار مصرف ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است.

ماهیندرا این خودرو را در یک مجموعه تولیدی در نزدیکی شهر بمبئی تولید می‌کند. مجموعه‌ای در کلاس جهانی که 283 هکتار مساحت دارد و در آن 700 صنعتگر و 25 ربات به کار گرفته می‌شوند تا خروج یک XUV500 در هر چهار دقیقه را از خط تولید تضمین کنند.

این خودرو فقط با یک جعبه‌دنده شش سرعته دستی عرضه می‌شود که با توجه به سلیقه رانندگی در کشور آمریکا به عنوان اصلی‌ترین بازار هدف ماهیندرا برای این خودرو، مسلما در کاهش فروش آن موثر خواهد بود، ولی سازنده وعده داده که بزودی جعبه‌دنده اتوماتیک نیز برای آن در نظر خواهد گرفت. با وارد شدن به اتاق XUV500 با ترکیب ناهمگونی از چرم مرغوب و پلاستیک نه‌چندان مرغوب روبه‌رو می‌شویم. جالب است‌ در خودرویی به این بزرگی دوربین دید عقب تعبیه نشده است، اما XUV500 از نقطه نظر ایمنی مجموعه کاملی شامل شش ایربگ، کنترل پایداری الکترونیکی و خیلی از المان‌های مدرن دیگر را داراست و توانسته در آزمایشات تصادف موسسه ANCAP استرالیا چهار ستاره دریافت کند. این نمره قابل قبولی برای یک خودروساز قدیمی، اما نه‌چندان مشهور هندی است که برای اولین بار خودرویی با بازار هدف جهانی تولید می‌کند. در همین حال «ماهش کاسکار»، مدیرعامل ماهیندرا اعلام کرده کمپانی تحت رهبری او تا رسیدن به پنج ستاره ایمنی به تلاش و حرکت ادامه خواهد داد.

ماهیندرا XUV500 در یک نگاه

وقتی سوار XUV500می‌شوید، با یک نگاه اجمالی می‌فهمید که فضای مناسب برای همه سرنشینان خودرو مهیاست و حتی سرنشینان دو ردیف پشتی نیز از فضای کافی برای پا و جای اندازه برای سر برخوردارند. در صورت نیاز امکان خواباندن هر دو ردیف صندلی عقب وجود دارد تا ظرفیت حمل بار این شاسی‌بلند زیبا بیشتر شود.

این SUV یک موتور توربو دیزل چهار سیلندر 2.2 لیتری دارد که توان 140 اسب بخار و گشتاور 330 نیوتن متر را برایش فراهم آورده است. مصرف مناسب سوخت یک امتیاز بزرگ برای XUV500 به حساب می‌آید، به طوری که در اندازه‌گیری استاندارد انجام شده طی سفری 300 کیلومتری، میانگین مصرف سوخت این خودرو 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر اندازه‌گیری شده است. مصرف شهری این SUV با کمک تکنولوژی استاپ ـ استارت کاهش قابل‌توجهی داشته است. این تکنولوژی در زمان توقف خودرو موتور را خاموش می‌کند تا سوخت بی‌جهت مصرف نشود.

مدیران ماهیندرا با روشن ساختن راهبردهای این شرکت اعلام کردند که اس‌یووی آنها قصد رقابت با برندهای چینی برای کسب عنوان ارزان‌قیمت‌ترین اس‌یووی بازار را ندارد، ولی باید برای آن به عنوان بسته‌ای شگفت‌انگیز و نمادی از پیشرفت صنعت خودروی هند در کنار یا حتی فراتر از صنعت خودروسازی چین، حسابی ویژه باز کرد.

چندی پیش «ماهیندرا اند ماهیندرا» ورژن دوم اس‌یو‌وی خود را معرفی کرد. خودرویی با بهبودهای ماهرانه برای ارتقای احساس مناسب رانندگی و رفع مشکلات و مسائل XUV500 اولیه. برای مثال سیستم ترمزگیری کاملا بهسازی شده تا پاسخی مناسب به شکایات و انتقادات مشتریان از ترمزگیری پرسروصدا داده شده باشد. کیفیت لنت ترمزهای به کار رفته بالاتر رفته، بوستر ترمز و ABS نیزدر این راستا کالیبره شده است.

یکی از بهبودهای ملموس در این خودرو هندی ارتقای کیفیت ساخت کلی است. XUV500جدید محکم‌تر و چفت و بست‌دارتر به نظر می‌رسد و صداهای اضافی درون کابین تقریبا برطرف شده‌ است. سیستم تعلیق هم نرم‌تر از قبل به نظر می‌رسد. در کل تغییرات زیرکانه صورت گرفته منتج به یک بهبود محسوس در خودرو شده است، ولی همچنان باید ویژگی‌های دینامیکی این اس‌یووی را عقب‌تر از رقبایش به حساب آورد. در یک کلام و به عنوان سخن آخر می‌توان گفت ماهیندرا XUV500 یک محصول قابل قبول و نه برتر از کشوری است که نه تنها می‌خواهد سهم خود را در بازار بشدت در حال رشد آسیا افزایش دهد، بلکه نیم‌نگاهی هم به بازارهای بین‌المللی دارد.

وضع صنعت خودروسازی در هندوستان

وضع بخش خودرو معمولا به عنوان المانی از وضع کلی اقتصاد یک کشور در نظر گرفته شده و مورد مطالعه قرار می‌گیرد. کشور هند پس از چین از جذاب‌ترین بازارهای این روزهای آسیا و دنیا به شمار می‌آید و اکثر خودروسازان بزرگ برنامه‌ای برای توسعه فروش و حتی تولید محصولات خود در این کشور دارند؛ ولی برخلاف روال سال‌های اخیر، این روزها آمارها از کاهش میزان فروش خودرو در این کشور پهناور آسیایی حکایت دارد. این موضوع نشان از آن دارد که در این کشور در حال توسعه، صنعت به طور عمومی و خودروسازی به صورت خاص روزهای سختی را سپری می‌کند. اگر به بررسی علل ریشه‌ای این مساله بپردازیم درخواهیم یافت هنوز هم مثل گذشته تقاضا برای خرید خودرو در هند بالاست. علاوه بر این خودروهای زیادی که بتوانند پاسخگوی تقاضای مشتریان باشند نیز در بازار این کشور عرضه می‌شود. بنابراین دلیل این کاهش فروش را می‌توان محیط اقتصادی با شرایط غیرثابت، عدم اطمینان در مورد رشد اقتصادی، نرخ بالای شرایط فروش ویژه و البته تورم بالا برشمرد که البته این وضع به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گذرا بوده و آنچنان طولانی نخواهد بود که هند جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری خودروسازان بزرگ از دست بدهد.

امیر نادرپور / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها