دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو از ثبت اولیه سه شخصیت دیگر از مفاخر کشورمان در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو در دوره دو ساله 2014 و 2015 خبر داد.
کد خبر: ۵۹۲۳۵۰
ثبت 3 شخصیت ایرانی در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو

محمدرضا سعیدآبادی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: یکی از این مشاهیر ،نجم الدین کبری، متفکر اجتماعی ، انسان شناس و عارف است که نام او به مناسبت هشتصدمین سال حیاتش در فهرست جهانی یونسکو ثبت می شود.

وی ، فخرالدین عراقی ، شاعر و ادیب کشورمان را از دیگر مشاهیری دانست که نامش به مناسبت هشتصدمین سال تولدش در این فهرست ثبت می شود.

سعیدآبادی گفت: سومین شخصیت ، عبدالقادر مراغه ای است که به عنوان نخستین ردیف نویس موسیقی ایرانی به مناسبت ششصدمین سال حیاتش ، نامش در فهرست مشاهیر جهان به ثبت می رسد.

وی افزود: نام این سه شخصیت ایرانی در فهرست مشاهیر جهان در یونسکو در مرحله نخست ثبت شده است و در اجلاس مجمع عمومی یونسکو در آبان به ثبت نهایی خواهد رسید.

سعیدآبادی همچنین از رایزنی برای ثبت نام دو شخصیت دیگری از مفاخر کشورمان در فهرست مشاهیر جهان در یونسکو خبر داد.

وی گفت: میرسید علی همدانی ، دانشمند و متفکر ایرانی ، یکی از این شخصیت هاست که با مشارکت تاجیکستان و هندوستان در حال رایزنی برای ثبت نام او هستیم.

سعیدآبادی ، مرتضی انصاری ، دانشمند ایرانی جهان تشیع را از دیگر مفاخری برشمرد که رایزنی برای ثبت نامش در فهرست مشاهیر جهان در سازمان فرهنگی ملل متحد ادامه دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به ثبت نام 27 شخصیت و مناسبت ایرانی در فهرست مشاهیر و مناسبت های این سازمان جهانی افزود: جمهوری اسلامی ایران از نظر موفقیت در ثبت نام مفاخر و مناسبت هایش در این فهرست جزو ده کشور برتر دنیاست و در منطقه نیز از رتبه بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اهمیت ثبت نام این بزرگان در یونسکو گفت: دستاوردهای کنونی جامعه بشری مرهون یک تمدن ، قوم یا کشور نیست بلکه این دستاوردها در عرصه های مختلف مانند علم و فناوری ، هنر و ادبیات مرهون تمدن ها و فرهنگ های مختلف است و قطعا مشرق زمین به ویژه تمدن ایران نقش بسزایی در این زمینه دارد.

سعیدآبادی همچنین با اشاره به شروط پذیرش و ثبت نام مفاخر کشورها در فهرست مشاهیر یونسکو گفت: آثار و تعالیم این شخصیت ها باید در چارچوب شاخص های مصوب یونسکو در عرصه هایی مانند تفاهم ، صلح و پیشرفت های علمی در حوزه های پنجگانه آموزش ، علوم ، فرهنگ، علوم اجتماعی و ارتباطات باشد.

وی افزود: از نظر شکلی نیز باید یکی از ویژگی های تولد ، زندگی ، وفات یا آثار مفاخر کشورها مضربی از 50 یا 100 باشد که هر دو سال یکبار بررسی و در صورت تایید ، ثبت می شود.

پیشتر ، هزارمین سال گردآوری کتاب قانون ابن سینا، هزارمین سال دستاوردهای ابوسعید ابوالخیر ، هزار و صدمین سال تالیف کتاب علایق النفیسه ابن رسته اصفهانی در حوزه جغرافیا و پانصدمین سال دستاوردهای عبدالعلی بیرجندی در حوزه نجوم در فهرست مشاهیر یونسکو ثبت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها