نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز با 167 رای موافق، 5 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر با کلیات طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی- سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران موافقت کردند.
کد خبر: ۵۹۲۲۴۷
کلیات طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی- سیاسی کودتای 28 مرداد تصویب شد

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تشریح گزارش این کمیسیون در این‌باره با بیان اینکه کودتای 28 مرداد با دستور دولت‌های آمریکا و انگلیس به سازمان‌های اطلاعاتی آنها در سال 32 انجام شد گفت: براساس این کودتا خسارات زیادی بر ایران تحمیل شد و حکومت دیکتاتوری حدود 25 سال به ملت ایران تحمیل و منابع ملی به غارت رفته و استقلال و آزادی ملت ایران خدشه‌دار شد.

در ادامه قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دولت با کلیات طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی- سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 مخالفتی ندارد، گفت: دولت در مورد جزئیات دیدگاه‌هایی دارد که در جلسه دیروز با کمیسیون امنیت ملی به استحضار نمایندگان رسید.

در جریان بررسی کلیات طرح دوفوریتی پیگیری دوفوریتی حقوقی- سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 فیاض، موسوی‌نژاد و سودانی به عنوان موافق و کوچک‌زاده، هروی و رهبری به‌عنوان مخالف به صحبت پرداختند.

با تصویب جزئیات این طرح مجلس شورای اسلامی اقدام مذکور را دخالت غیرقانونی در امور داخلی و نابودی منافع ملی و استقلال و آزادی ملت ایران می داند و دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف می نماید کارگروهی را به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران فوراً تشکیل دهد و هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات این کارگروه را به مجلس شورای اسلامی بدهد.

همچنین دولت موظف می شود پس از برآورد خسارت نسبت به پیگیری و احقاق حقوق ملت ایران از طریق مجامع و نهادهای ذیربط داخلی و بین المللی اقدام کند.

موافقان و مخالفان کلیات طرح پیگیری دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد؛

در جریان بررسی و تصویب کلیات طرح پیگیری حقوقی- سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران، محمدهاشم رهبری نماینده مردم رودبار و املش در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات این طرح اظهار داشت: این طرح نتیجه و منفعتی را برای کشور ما بدنبال نخواهد داشت و تنها کارگروهی را موظف می کند تا هر سه ماه یکبار گزارشی را به مجلس ارائه دهد.

وی گفت: اگر سیا در خصوص کودتای 28 مرداد اسنادی را اخیرا منتشر کرده ما نباید در اقدامی به مقابله به مثل و حرکت عجولانه بپردازیم که سودی برای ما نداشته باشد، این کار ذاتی وزارت خارجه است که منافع کشور ما را حفظ کند و دولت باید واکنش لازم را در خصوص اقدامات دشمنان انجام دهد.

رهبری خاطر نشان کرد: حتی گاهی اوقات احساس می شود که آمریکا با انتشار اینگونه اسناد اهدافی دنبال می کند که ما نباید فریب آنها را بخوریم.

در ادامه عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات این طرح گفت: از سال 1332 تاکنون علی رغم همه ظلم هایی که آمریکا و انگلیس علیه کشور ما روا داشته اند ما نتوانستیم از همه ظرفیت های قانونی خودمان علیه آنها استفاده کنیم در حالی که آمریکا از این فرصت ها بخوبی استفاده کرد تا به ایران ضربه بزند.

وی افزود: اسناد زیادی در خصوص کودتای 28 مرداد و ظلم آمریکا علیه ملت ما وجود دارد، اما تاکنون فرصتی برای استفاده از این اسناد نبوده است و می توانیم با استفاده از اسناد قانونی علیه آمریکا استفاده کنیم.

همچنین در ادامه استماع نظرات موافقان و مخالفان کلیات این طرح مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان مخالف اظهار داشت: از طریق سازمان های بین المللی نمی توانیم حق خود را از آمریکا بگیریم؛ چراکه این سازمان ها امروز در برابر ظلم هایی که می بینند خفقان گرفته اند.

کوچک زاده در ادامه افزود: امروز کسانیکه در اتاق های فکر راه حل های اعتدالی می دهند و بعضا استاد تمام دانشگاه نیز هستند می‌گویند ما نباید حرف هایی که نمی توانیم به آنها عمل کنیم را بزنیم، آنها عنوان می کنند که یک سیاستمدار کسی است که خوب غذا خورده باشد، سیر باشد، نیویورک رفته باشد و به اندازه کافی هواپیما نیز سوار شده باشد، در حالیکه ما با دو لیتر خون و 50 کیلو پوست و استخوانی که داریم این حرف ها را می زنیم و هر اقدامی برای تحقق اهداف خودمان انجام می دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: من یقین دارم که همه اعضای مجلس از عمق وجود با آمریکا دشمنی دارند و زخم خورده آمریکا هستند، اما چگونه می شود که یکدفعه از مجلس طرحی سر دربیاورد که بعد از اعلام جنایت آمریکا در خصوص کودتای 88 ما به دنبال قصه ای باشیم که 80 سال پیش اتفاق افتاده است و این موضوع را در دادگاه های بین المللی پیگیری کنیم.

وی گفت: مادری که به فرزندش تعرض شده باشد، دیگر از راه قانونی اقدام نمی کند، بلکه با پنجه به صورت متعرض حمله می برد.

کوچک زاده افزود: این وظیفه ذاتی وزارت خارجه است که تادی دشمنان به ملت ایران را در دادگاه های بین‌المللی پیگیری کنند و دیگر با آمریکا و انگلیس به روش قانونی نمی توان برخورد کرد، بلکه باید با آنها با زور رفتار کنیم.

نماینده مردم تهران ادامه داد: همین آمریکا اقرار کرد که در فتنه سال 88 بودجه ای را برای سرنگونی ایران تخصیص داده بود، چرا ما راه دور می رویم و از آخر شروع می کنیم، چرا این موضوع را پیگیری نمی کنیم؛ چراکه امروز برخی افرادی که در فتنه دست داشتند، مدعی شدند چرا موضوع حادثه طبس را که در زمان جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد پیگیری نمی کنیم؟

وی خاطر نشان کرد: این راهکارها که امروز مطرح می شود راه حل اعتدالی است و به نتیجه نمی رسد بلکه باید با آمریکا و انگلیس به زبان زور صحبت کنیم.

در ادامه همچنین سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس به عنوان یکی دیگر از موافقان کلیات این طرح بیان کرد: با توجه به قواعد حقوقی و بین المللی هیچ کشوری حق دخالت در امور سایر کشورها را ندارد در حالیکه طبق اسنادی که آمریکا منتشر کرده است دولت این کشور در حادثه کودتای 28 مرداد دخالت کرده و این موضوع باید از طریق محاکم بین المللی پیگیری شود.

نماینده مردم دشتستان اظهار داشت: یکی از نشریات معتبر آمریکایی اخیرا اعلام کرد آمریکا علی رغم اینکه می دانست صدام علیه ایران از سلاح های شیمیایی استفاده می کند، بازهم از وی حمایت کرد و امروز مشاهده می‌کنیم آمریکا می خواهد به بهانه سلاح های شیمیایی دوباره به سوریه حمله کند و این مکر آمریکا و غرب است.

وی تصریح کرد: تا یک مرکز و یا ستاد پیگیری برای این موضوع تشکیل نشود، ما نمی توانیم پاسخ لازم را بگیریم.

جواد هروی نماینده مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی در ادامه به عنوان یکی دیگر از مخالفان کلیات این طرح افزود: با اینکه می دانم طراحان اصلی این طرح از سر دلسوزی این طرح را ارائه کرده اند، اما با توجه به تقارن سالگرد این حادثه این طرح عجولانه تهیه شده است که اگر با نگاه وزین و عمیق تر به این موضوع نگاه می کردیم می توانستیم این طرح را در بقیه ایام سال نیز مطرح کنیم.

هروی با بیان اینکه ما حتما باید مقابل نظام سلطه بایستیم و حق خود را بگیریم، گفت: این امر نباید باعث شود تا ما به صورت عجولانه و با سرعت کار غیرکارشناسی انجام دهیم.

وی ادامه داد: تاکنون یک تحقیق سیاسی و جامع در خصوص حادثه کودتای 28 مرداد در کشور انجام نشده است و بیشترین تحقیقات را در این خصوص خود آمریکایی ها انجام داده اند پس ما بر اساس چه اسنادی می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کنیم؟ چه مستنداتی در دست داریم؟ آیا تنها بر اساس اسناد افشا شده از سوی سیا می‌خواهیم این موضوع را دنبال کنیم یا قرار است به همان منابع آمریکایی که امروز در دانشگاه های خودمان تدریس می شود، رجوع کنیم؟

همچنین ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه به عنوان یکی دیگر از موافقان کلیات این طرح گفت: آمریکا امروز مانند یک گاو وحشی با شاخ های تند و تیز هر طور که می خواهد با جوامع برخورد کرده و در امور کشورها دخالت می کند.

سودانی گفت: طرح مذکور تکلیف‌آور نیست، اما همانطور که در کنگره آمریکا بدون رعایت حقوق انسانی هرگونه قانون علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب می کنند ما نیز باید در مجلس علیه آنها اینگونه رفتار کنیم.

در پایان نظرات موافقان و مخالفان کلیات این طرح حسن قشقاوی به عنوان نماینده دولت اظهار داشت: دولت با کلیات این طرح مخالفتی ندارد نظراتی در جزئیات آن داشتیم که در جلسه دیروز این کمیسیون مطرح و لحاظ شد.

نماینده دولت همچنین با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی وظیفه ذاتی خودش را فراموش نکرده و اسناد مربوط به این حادثه در دادگاه های بین المللی در حال پیگیری است، تصریح کرد: متاسفانه امروز حقوق بین المللی قربانی زور بین‌الملل است.

قشقاوی افزود: یک نشریه آمریکایی اخیرا عنوان کرده که آمریکا با اینکه می دانست صدام علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده می کند، اما باز از وی حمایت کرد و امروز دوباره شاهدیم که آمریکا و همدستان غربی اش قصد دارند به بهانه سلاح های شیمیایی به سوریه حمله کنند.

پیشنهاد نمایندگان برای افزودن فتنه 88 به پیگیری حقوقی-سیاسی نقش آمریکا در کودتا علیه ایران

از سوی دیگربرخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند تا نقش آمریکا و انگلیس در وقایع سال 1388 را در قالب طرح پیگیری حقوقی- سیاسی کودتاها توسط دولت آمریکا را پیشنهاد دهند.

30 نماینده مجلس خواستار تغییر عنوان طرح پیگیری حقوقی- سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران هستند تا تمامی کودتاهایی که توسط دولت های آمریکا و اسرائیل علیه دولت‌های ملی و ملت ایران صورت گرفته، بررسی شود.

برخی از اعضای فراکسیون اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی شامل فاطمه آلیا، حمید رسایی و زهره طبیب‌زاده با ارائه پیشنهادی خواستار اضافه شدن شبهه کودتای سال 1388 به عنوان این طرح هستند.

علاوه بر این، پیشنهاد دیگری نیز از سوی 30 نفر از نمایندگان و اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی وجود دارد که پیگیری حقوقی- سیاسی نقش و دخالت آمریکا، انگلیس و اسرائیل در کودتاهای 28 مرداد سال 1332، کودتای نافرجام نوژه در سال 1358 و وقایع پس از حوادث سال 1388 نیز در قالب این طرح بررسی شود.

این پیشنهادات به صورت چاپی همراه طرح اصلی در دسترس نمایندگان و خبرنگاران قرار گرفته است که در صحن علنی نیز بررسی خواهد شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها