ابن روزها شاید کمتر خبری مبنی بر انتشار آلبوم تازه از چهره‌های موسیقی کشورمان شنیده شود اما این ظاهر ماجراست و آلبوم‌های تازه‌ای در راه هستند که به نظر می‌رسد بتوانند روزهای خوش تابستان و پاییز امسال را با نوای موسیقی رنگ و جان دیگری ببخشند.
کد خبر: ۵۸۴۷۹۲
آرامش قبل از توفان

البته اغلب آلبوم‌هایی که اعلام شده قرار است منتشر شوند، مربوط به موسیقی پاپ هستند و خبر چندانی از انتشار آلبوم‌های موسیقی سنتی و کلاسیک اعلام نشده است. با این حال شاهد حضور نام‌هایی چون پژمان حدادی، تنبک نواز زبر دست و محمد سریر، مدیرعامل خانه موسیقی در میان هنرمندان موسیقی سنتی و کلاسیک هستیم.

حال باید منتظر ماند و دید آلبوم‌ها در زمان‌های اعلام شده منتشر می‌شوند یا این‌که مراحل گرفتن مجوز و دیگر کارها به طول می‌انجامد و آلبوم‌ها با چند ماهی تاخیر به دست مخاطبان می‌رسد.

این روزها بسیاری از خوانندگان هم در سکوت خبری و بدون سر و صدا در حال انجام کار روی آلبوم‌های تازه‌شان هستند و هنوز خبری از کارشان اعلام نکرده‌اند. از احسان خواجه‌امیری و محسن یگانه، خوانندگان پرطرفدار پاپ خبری نیست. البته یگانه پیش از این اعلام کرده بود دیگر منتظر آلبوم‌هایش نباشیم و او فقط تک‌آهنگ منتشر خواهد کرد.

در میان خوانندگان موسیقی سنتی هم خبر خاصی اعلام نشده است اما می‌دانیم علیرضا قربانی در حال کار روی آلبوم تازه‌اش با مهیار علیزاده، آهنگساز آلبوم پرطرفدار «حریق خزان» است و سالار عقیلی پرکار هم قطعا مانند همیشه مشغول کار روی یک آلبوم تازه است.

خنکای موسیقی برای روزهای تابستان

در حالی که بیش از نیمی از فصل تابستان گذشته، قرار است تا پایان این فصل آلبوم‌های خوبی وارد بازار موسیقی شوند. یکی از این آلبوم‌ها «کوچه پاییز» نام دارد که با آهنگسازی و تنظیم حسین پرنیا و خوانندگی حسین‌رضا اسدی بزودی از سوی نشر ایران گام روانه بازار موسیقی می‌شود. در این آلبوم موسیقایی قطعاتی در دستگاه‌های نوا، همایون، بیات اصفهان، دشتی و افشاری برای علاقه‌مندان موسیقی ارائه شده است.

تصنیف‌های خیال گرم خورشید در دستگاه شوشتری و همایون با شعر علیرضا اخلاقی، سیطره پاییز در دستگاه همایون با شعری از همایون حسینیان، گون و نسیم در دستگاه نوا با شعری از محمدرضا شفیعی‌کدکنی، فانوس شب آغوش در دستگاه دشتی با شعری از امیر ارجینی و تصویر خیال در دستگاه افشاری با شعری از علیرضا اخلاقی آثاری هستند که در این آلبوم برای مخاطبان تهیه و تولید شده است.

در بخش آوازی هم قطعات آواز ارکستر در دستگاه اصفهان و همایون و آواز دست‌هادر دستگاه دشتی با شعری از فریدون مشیری برای علاقه‌مندان آواز ایرانی ارائه شده است. حسین رضااسدی از جمله خوانندگان موسیقی ایرانی است که تاکنون در محضر هنرمندانی چون محمدرضا شجریان، رامبد صدیف و حمیدرضا نوربخش حضور داشته است. لحظه ناب با آهنگسازی مجید درخشانی از جمله آثار تولید شده این خواننده در بازار موسیقی است.

بداهه‌نوازی تار و تنبک

آلبوم موسیقی «سفر خاموش» با بداهه نوازی پویان بیگلر و پژمان حدادی دیگر آلبوم تابستانی امسال است که شهریور از سوی موسسه فرهنگی و هنری «هزار نغمه بسته نگار» منتشر می‌شود.

پویان بیگلر، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار درباره این آلبوم گفته است: در آلبوم بداهه‌نوازی «سفر خاموش» نوازندگی تار را به عهده دارم و پژمان حدادی نیز به عنوان نوازنده تنبک حضور دارد، این مجموعه به شکل کاملا بداهه نواخته شده و بدون هیچ تمرین و تصمیم از پیش تعیین شده‌ای در آواز ابوعطا اجرا شده است. به گفته او، این اثر تکیه بر هنر بداهه‌نوازی دارد و بدون تمرین و تصمیماتی که موسیقی را از اتفاقات و یگانگی لحظات دور می‌کند نواخته شده است. پویان بیگلر از شاگردان استادان داریوش طلائی و محمد رضا لطفی است که پیش از این همکاری‌هایی با هنرمندان بنام موسیقی ایران از جمله حمید متبسم، محمدرضا لطفی، داریوش طلایی و همایون شجریان داشته است.

«سرنوشت» حمید عسکری

حمید عسکری که سال 89 با آلبوم «کما 3» یک بار دیگر توانایی‌های خود را در عرصه موسیقی به اثبات رساند، چند هفته‌ای است که از آمریکا بازگشته و سخت مشغول کار روی آلبوم جدیدش است که به احتمال زیاد «سرنوشت» نام دارد. او گفته است 80 درصد کارهای آلبومش بخوبی پیش رفته و اگر مشکلی پیش نیاید، آلبوم بعد از ماه رمضان وارد بازار خواهد شد. ملودی‌های این آلبوم را حمید عسکری خودش ساخته است، در بخش ترانه هم کارهایی از امیر ارجینی و علی بحرینی و در بخش تنظیم هم شهاب اکبری نقش پررنگی در این آلبوم دارند.

او گفته است که مخاطبانش از شنیدن این آلبوم سورپرایز خواهند شد، چون فضای این آلبوم هیچ نزدیکی‌ای به کارهای گذشته‌اش ندارد.

غافلگیری لهراسبی برای مخاطبانش

این روزها اغلب خواننده‌ها از فضاهای متنوع موجود در کارهایشان حرف می‌زنند. علی لهراسبی هم یکی از دیگر خوانندگانی است که تاکید کرده آلبوم تازه‌اش حال و هوایی متفاوت با دیگر آثارش خواهد داشت.

او گفته است: اکنون آلبوم جدیدم در اواسط کار قرار دارد و امیدوارم بتوانم بزودی آن را منتشر کنم. همچنین تا قبل از عید فطر یک تک‌آهنگ نیز منتشر خواهم کرد.

در این کار فضای جدیدی را تجربه کرده‌ام و ملودی و ترانه‌های آن با دیگر کارهایم کاملا متفاوت است.

اکسیژن پایان تابستان می‌رسد

دیگر آلبوم تابستانی امسال اکسیژن نام دارد و قرار است شهریور امسال منتشر شود. این آلبوم پنجمین آلبوم موسیقی بابک جهانبخش است که ‌اکنون در حال گذراندن مراحل اخذ مجوز است و بزودی منتشر خواهد شد. او سال گذشته آلبوم موسیقی «من و بارون» را روانه بازار موسیقی کشور کرد و این آلبوم با استقبال خوبی هم مواجه شد.

بابک جهانبخش نوازندگی پیانو را از پنج سالگی زیر نظر استاد آلمانی در مدرسه موسیقی آزاد شهر بوخوم آلمان آغاز کرد و بعد از بازگشت به ایران، علاقه خود را به موسیقی بیشتر دید و به صورت جدی‌تر موسیقی شرقی را دنبال کرد. اولین کسی که او را به خوانندگی تشویق کرد، مرحوم مجتبی میرزاده آهنگساز قدیمی بود.

او دوره‌های آموزشی جدید را طی کرد و در سال ۷۶ و در چهارده سالگی، مجوز رسمی خود را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در آن زمان با تائید علی معلم دامغانی همراه بود، دریافت کرد و در همان سال یک کار را برای صدا و سیما ضبط کرد.

پاییز امسال با رضا یزدانی

آلبوم تازه رضا یزدانی هم به احتمال زیاد جزو آلبوم‌های پاییزی امسال خواهد بود. این اثر که شبیه آلبوم‌های «ساعت 25 شب» و «ساعت فراموشی» است تا کنون 70 درصد کارهایش انجام شده است.

او در این باره گفته است: وقتی من همراه کارن همایونفر و اندیشه فولادوند مشغول ضبط و انجام کارهای آلبوم «خاطرات مبهم» بودم، گروهی که قبلا هم با آنها کار می‌کردم و آلبوم‌های ساعت 25 شب و ساعت فراموشی را با آنها منتشر کرده‌ام، مشغول کار روی این آلبوم تازه بودند.

کارهای این آلبوم را میلاد عدل و آرش زمانیان انجام داده‌اند و ترانه‌های آن را هم مهدی ایوبی، علیرضا باران، احسان گودرزی، حسن علیشیری و سروش دادخواه سروده‌اند و تاکنون نامی برای این آلبوم انتخاب نشده است.

نت‌های گرم برای روزهای سرد زمستان

پویا نیک‌پور، نوازنده و رهبر ارکستر از انتشار دو آلبوم موسیقایی خود خبر داده است. رهبر ارکستر کنسرت‌های بسیاری از خوانندگان مطرح پاپ، درباره انتشار اولین آلبوم موسیقایی خود در مقام خواننده گفته است: این اثر موسیقایی اولین آلبوم من در مقام خواننده است که با آهنگسازی و تنظیم خودم در زمستان امسال منتشر خواهد شد ضمن این‌که مهدی ایوبی به عنوان ترانه‌سرا در این اثر مرا همراهی می‌کند. این آلبوم موسیقایی متشکل از 14 قطعه در سبک تلفیقی راک و جاز است که به نظر می‌رسد شکل جالبی دارد و با توجه به کمتر کار شدن این سبک در فضای موسیقی پاپ کشورمان می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.

سریر و بزرگان ادبیات در یک آلبوم

این روزها محمد سریر هم در حال تدارک یک آلبوم تازه است که قرار است تا پایان امسال منتشر شود. این آلبوم 14 قطعه دارد و اشعار بزرگان ادبیات در آن خوانده شده است. او در این باره می‌گوید: تلاشم بر این بوده است که اشعار بزرگان عرصه ادبیات را در قالب ارکستری بزرگ به شکلی متفاوت و زیبا عرضه کنم به همین دلیل کار روی این آلبوم را آغاز و زمان زیادی را هم برای ساخت قطعات آن صرف کردم تا از این طریق اثری ماندگار را خلق کنم.

«همیشگی» مسعود امامی زمستان می‌آید

مسعود امامی، خواننده خوبی است که بسیاری او را با خواندن تیتراژ فیلم سینمایی «انتهای خیابان هشتم» می‌شناسند. او معمولا به دلیل ارائه یک اثر قابل قبول روی پروسه ساخت آلبوم‌های خود وقت زیادی می‌گذارد. وی در سال 90 و با فاصله‌ای سه ساله دومین آلبوم خود را به نام «دوباره» روانه بازار کرد که با استقبال خوبی نیز همراه شد.

سومین آلبوم امامی «همیشگی» نام دارد که 11 قطعه خواهد داشت و با سایر آلبوم‌ها و آثار این خواننده تفاوت‌های زیادی دارد. این آلبوم در حال طی کردن مراحل پایانی اخذ مجوز است و هنوز زمان پخش آن قطعی نشده ولی احتمالا تا اواسط شهریور مراحل اداری انتشار را به پایان می‌رساند و امسال منتشر خواهد شد.

زینب مرتضایی‌فرد ‌/ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها