معاون میراث فرهنگی کشور گفت: صورت ایجاد شرایط لازم، پرونده باغ و عمارت رحیم آباد در فهرست میراث جهانی قرار می گیرد.
کد خبر: ۵۸۳۰۰۳
عمارت رحیم آباد بیرجند درفهرست میراث جهانی قرارمی گیرد

آتوسا مومنی در بازدید از باغ وعمارت رحیم آباد بیرجند با اشاره به اینکه پرونده باغات قابلیت اضافه شدن به فهرست میراث جهانی را دارد اظهار کرد: باغ و عمارت رحیم آباد در خراسان جنوبی با شرایط و تدابیر امنیتی و حفاظتی و تعیین پلان‌های مدیریتی قوی بتواند مانند باغ اکبریه یک جای جهانی برای خود باز کند.

وی گفت: باغ و عمارت رحیم آباد هم می تواند به عنوان یکی دیگر از باغات خراسان جنوبی صاحب امتیاز باشد و در شرایطی که بتواند شرایط لازم را ایجاد کند تمهیدات لازم برای به ثبت رساندن این باغ در نظر گرفته می شود.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: امیدورایم با اضافه شدن باغ و عمارت رحیم آباد یک فضای کالبدی دیگر نیز در دنیا از سوی خراسان جنوبی داشته باشیم.

مومنی، باغ اکبریه را یکی از برجسته ترین باغاتی که تحت عنوان نگینی در شرق ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است دانست و افزود: باغ و عمارت تاریخی اکبریه بیرجند یکی از پرونده های بود که برای اولین بار به عنوان پرونده زنجیره ای در جمهوری اسلامی ایران به یونسکو ارسال شد.

وی عملکرد میراث فرهنگی را در دولت دهم خوب ارزیابی کردو افزود: اکنون در جامعه جهانی صاحب امتیاز هستیم به طوری‌که در دنیا رتبه 14 را در حوزه ثبت جهانی , در خاورمیانه رتبه یک و در آسیا اقیانوسیه رتبه 5 را به خود اختصاص داده ایم.

وی گفت:پرونده باغ رحیم آباد و تعداد دیگری از باغ های ایرانی در بیرجند، همزمان با پرونده باغ اکبریه در سال 2009 میلادی تهیه شد و مقرر گردید پس از احراز شرایط لازم از قبیل تکمیل معماری باغ، رعایت ضوابط حریم، منظر باغ و تهیه پلان مدیریتی و تایید آن از سوی هئیت کارشناسی یونسکو در پیوست پرونده ثبت جهان باغ های ایرانی ضمیمه شود. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سرزمین پاكان
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
۰
۰
سالی كه فیروزآباد زلزله اومد ،خیلی از خونه روستا ها خراب شد و لی یه كاخ هزار ساله سالم موند بعد یه ژاپنی با استفاده از كاخ اردشیر ساختمون ضد زلزله می سازه و تكنولوژی ما رو خیلی راحت استفاده میكنه
ولی ما فقط ثبتش كردیم . . .

نیازمندی ها