اینجا همه از سکوت تو می گویند

مهران بوی کربلا می دهد

امروز مهران تنها یک نام نیست، مهران قلب تپنده روزهای دفاع مقدس است، امروز در گلزارهای شهدای گوشه گوشه کشور رشیدمردانی خفته اند که محل شهادت پرافتخارشان مهران است.
کد خبر: ۵۷۵۱۶۸
مهران بوی کربلا می دهد

اگر با چشم دل این بیابان را نظاره کنی، خواهی دید که این بیابان بهشتی است که ملائک به دور آن طواف می کنند و مکانی است که بارها و بارها فاطمه ـ سلام الله علیها ـ آب به کام تشنگان ریخته و حسین ـ علیه السلام ـ بارها و بارها سر سربازانش را بر روی سینه نهاده تا شهادت دهند حقانیت حق را.

چقدر غمگینی. آن روز سرافراز و امروز سر به زیرانداخته ای. با کسی سخن نمی گویی و سکوت پیشه کرده ای. اما سکوت تو بالاترین فریاد است و خفتگان را بیدار می کند و بیداری را در رگهای انسانهای به ظاهر زنده می ریزد.

اینجا همه از سکوت تو می گویند و من از سکونتی که در تو یافته ام و تا امروز چقدر از تو و نفس های طیبه ات، از تو و از رازهای سر به مهرت، از تو و مردان بی ادعایت که مس وجود را به طلای ناب شهادت معامله کردند، دور بوده ام. چه احساس حقیری است در من که توان شنیدن قصه های پرغصه ات را ندارم.

دیده‏ ها همیشه در پی نور است.. در آسمان پرستاره شهادت‏، گاهی اخترانی درخشانتر از دیگر ستاره‏ ها، چشمها را به سوی خویش خیره می سازند. این اختران نورانی، آرایش آسمان شهادت و جلوه رواق جهادند.

ای شهید ای سرو سرافراز رهایی شعر از شکوه نام تو بشکوه می شود  اینک در هرکلام پاک همراه با درود باید تو را نوشت باید تو رو سرود تا سخره از صلابت نامت بایستد روح درخت سبز شود ازشنیدنت شهید عزیز بار دیگر نسیم عطر تو را درشهر پراکند در هرسالگرد شهادتت خاطرات تو از راه می رسند و گلهای ارغوانی یادت شکوفا می شوند.

در منطقه چیلات ایلام در هنگام تفحص پیکر پاک شهدا یکی از نادرترین وقایع تاریخ تفحص به وقوع پیوست و پیکر پاک دو شهید پیدا شد که پلاک آنها دارای سریال پشت سرهم بود که بعداً مشخص شد آنها پدر و پسری به نام های سیدابراهیم و سیدحسین اسماعیل زاده بوده است که در عملیات والفجر 6 در پاتک دشمن مقاومت می کنند و پسر شهید می شود و پدر او را در بغل می گیرد و خود نیز شهید می شود.

در تفحص پیکر پاک این شهیدان در کنار هم و در همان وضعیت پیدا شده است. روایتگر شهامت این شهدا فرزند دوم خانواده آنها بوده است.

قرارگاه امیرالمومنین در منطقه بانروشان استان ایلام واقع شده است این مکان در دوران دفاع مقدس قلب تپنده جبهه های حق علیه باطل در مرزهای غربی به حساب می آمد.

در اینجا سنگر شهید والامقام علی غیوری زاده واقع شده است که به وعده گاه عاشقان جبهه و جنگ مبدل شده است.



از مرز مهران تا نجف 120 کیلومتر و تا کربلا 150 کیلومتر فاصله است که نزدیکی و امن بودن آن باعث حضور عاشقان برای تردد به عتبات عالیات شده است.

طبق آمارها سالانه بیش از دو میلیون زائر از پایانه مرز مهران عبور می کنند که بیشتر آنها زائران ایرانی هستند.

در پایانه مرزی مهران علاوه بر تردد زائران، مسافران متعدادی نیز از اقصی نقاط کشورهای آسیایی در حال ورود و خروج هستند.



پایانه مرز مهران به دلیل حجم متعدد زائران دارای کمبودهایی در زمینه استراحتگاه، سرویس های رفاهی و... برای زائران است که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

امروز مهران تنها یک نام نیست، مهران قلب تپنده روزهای دفاع مقدس است، امروز در گلزارهای شهدای گوشه گوشه کشور رشید مردانی خفته اند که محل شهادت پرافتخارشان مهران است، همانجا که برگرفته از نامش شهر مردمان مهربان است اما با تجاوز رژیم بعث عراق شهر خون رنگ شد تا دفتر پرافتخار مردم ایلام پرنقش تر شود.

شهرستان مهران با وسعتی حدود چهار هزار و 30 کیلومتر مربع در غرب استان ایلا‌م واقع شده و از طرف شمال به ایلا‌م، از طرف جنوب به سلسله جبال کم ارتفاع حمرین (مرز ایران و عراق) و از طرف شرق به بخش زرین آباد و بخش مرکزی دهلران و از سمت غرب به کشور عراق محدود است.

این شهرستان در قسمت جنوب و جنوب غربی حدود 150 کیلومتر با کشور عراق هم مرز است و از این لحاظ دارای اهمیت سیاسی و نظامی قابل توجهی است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها