مرمت آبشار تمام خزه ای جهان به نام آبشار کبودوال در شهرستان علی آباد کتول مرمت شد.
کد خبر: ۵۷۴۹۲۷
مرمت آبشار کبودوال

قربان عباسی گفت: در پی وقوع سیلی سنگین و مخرب در سال گذشته دراستان گلستان، بخشهای مختلفی از گلستان از جمله آبشار تمام خزه‌ای جهان دچار آسیب شد. این سیل سبب ریزش خزه‌های آبشار کبودوال، تخریب مسیر دسترسی و خرابی دو پل مسیر شده بود که با گذشت حدود یکسال این آبشار برای مسافران گلستان آماده شده است.

وی هزینه مرمت و بازسازی آبشار تمام خزه‌ای را دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد و افزود:دو پلی که بر اثر سیل تخریب شده بود، بازسازی و مسیر دسترسی نیز مرمت شده است.

عباسی عنوان کرد: بخشی از خزه‌های آبشار کبودوال نیز که دچار ریزش شده بود با شروع سال نو و فصل بهار دوباره رویش کرده و مشکلی برای حضور گردشگران در این منطقه وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در ادامه از پیشنهاد ثبت آبشار کبودوال شهرستان علی آباد گلستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی گلستان در راستای ثبت میراث طبیعی این استان و در جریان اجلاس آتی شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار، سه اثر طبیعی شامل دو آبشار شیرآباد و کبودوال و چنار قدیمی شهر گرگان را برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور پیشنهاد داده است.

وی اضافه کرد: آبشار کبودوال که در 5 کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد این استان واقع شده، تنها آبشار تمام خزه‌ای جهان است که از نظر پژوهشگران علوم طبیعی نمونه‌ای نادر و منحصر به فرد است و حتی در آینده ثبت جهانی آن نیز دور از دسترس نخواهد بود.

عباسی درادامه احداث سنگفرش مسیر دسترسی، احداث پل سنگی ‏و دیواره سنگی، ایجاد روشنایی پایه فلزی مسیر دسترسی به پارک ‏کبودوال و انتقال برق فشار قوی و نیز ساخت کمپینگ شامل ‏سکوها،آلاچیق ها، تاسیسات برق و روشنایی کمپ از دیگر اقدامات انجام شده دراین منطقه گردشگری ‏برشمرد.

آبشار کبودوال در پنج کیلومتری جنوب علی‌آبادکتول در دامنه رشته کوه البرز در دل جنگل قرار دارد و بزرگترین آبشارتمام خزه‌ای جهان است، آب این آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل آرامشی خاص به انسان می‌بخشد.

علی آبادکتول به دلیل داشتن آبشارهای رویایی و بزرگترین آبشار خزه‌ای جهان، بهشتی برای گردشگران و طبیعت گردان است.

«کتول» از دو واژه اوستایی «کته» و «اول» تشکیل شده که «کته» ‏به معنای جا و مکان و «اول» به معنایشیب، دره و گودال است و ‏‏«کتول» هم به مجموعه آبادی هایی گفته می شود که در درون درهکوه قرار دارد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها