حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران شد،اما اکنون او مانده و وعده هایش در مقابل مردم، تا مشخص شود قفل بسیاری از گره‌ها چگونه قرار است با کلید او و کابینه اش حل‌ و فصل شود.
کد خبر: ۵۷۲۵۵۶
معرفی کابینه آزمونی برای دولت تدبیر و امید

حسن روحانی که دولت خود را با نام تدبیر‌‌وامید نامگذاری کرد، امروز در برابر بیش از 70 میلیون ایرانی متعهد است تا سنگینی بار گرانی و تورم را که هر روز بیشتر هم می‌شود از روی دوش آنان بر دارد و به گفته وی چرخ زندگی مردم را  بچرخاند.

ازآنجایی که حسن روحانی بعد از 12 مرداد و مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی مقام معظم رهبری و مراسم تحلیف در 13 مرداد در مجلس شورای اسلامی ،رئیس جمهور رسمی کشور به حساب می آید گمانه زنی‌هایی نیز در باره کابینه و وزرای مهم اقتصادی وی از هم اکنون بوجود آمده است.

رأی اعتماد به وزرا و شاخص های در نظر گرفته شده از سوی رئیس جمهور ،اولویتی است که از حالا مسیر کشور را برای هدف گذاری‌های صورت گرفته ،مشخص می‌کند تا وزیر احتمالی پس از رأی اعتماد با قدرت و سرعت بتواند کشور را در مسیر درست قرار دهد.

بعد از اصول کلی چون تعهد و تخصص، همگی براین عقیده هستند که گزینه پیشنهادی رئیس جمهور باید مشی دوری از تندروی‌ها را، پیش بگیرد و با استفاده از همه ظرفیت‌ها، موجب کاهش تنش سیاسی و اقتصادی کشور شود.

استفاده از نیروهای با تجربه و متخصص در تشکیل کابینه یازدهم ،بهره مند شدن از مدیران زبده‌، همتی است که با همکاری دولت و مجلس می‌تواند از روی کارآمدن مدیران ناکارآمد که جز آسیب به کشور خدمت دیگری ندارند جلوگیری کند.

بر اساس تعهدی که قانون اساسی بر عهده مجلس گذاشته است پس از انتخاب وزرا از سوی رئیس جمهور این نمایندگان هستند که بعد از بررسی ها لازم رأی اعتماد خود را کابینه می‌دهند.

 پس از پیروز حسن روحانی نمایندگان مجلس نیز با انتشار بیانیه ای آمادگی، حمایت و کمک به دولت یازدهم را اعلام داشتند و آنرا مستلزم حرکت دولت به سمت اقدامات تعاملی با قوه مقننه عنوان کردند.

وزیر از دل وزارتخانه باشد

زهره طبیب زاده نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین رأی به کابینه آینده از سوی نمایندگان را منوط به داشتن بحث قدیمی تعهد و تخصص عنوان کرد وگفت: طبعاً باید افردای به عنوان وزیر به مجلس معرفی شوند که متعهد به معیارهای اصیل انقلاب باشند.

وی افزود:قبلاً دیدیم که برخی افراد دارای روحیه و گرایش به اشرافی گری بودند و بدون در نظر گرفتن خواسته مردم ، تنها توسعه کشور را بدون اینکه مشکلات آحاد ملت و عدالت در جامعه رادر نظر بگیرند دنبال می‌کردند.

نماینده تهران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با گسترش عدالت افزود:وزیری باید معرفی شود که صرفاً ملاکش رشد شاخص های سازمانهای اقتصادی، تجارت جهانی و سازمانهای بین‌المللی نباشد بلکه دیدگاه‌های نظام اسلامی را مد نظر قرار دهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تأکید کرد: در بحث تخصص معتقدم، وزیر باید از دل وزارتخانه بیرون بیاید  و رده های مختلف را طی کرده و در عرصه های مدیریت میانی حضور داشته و مشکلات وزراتخانه را در حوزه اجرایی بداند نه اینکه وزیری از بیرون مجموعه وارد شود و با مسایل وزارتخانه و مشکلات مردم آشنایی نداشته باشد و تا بخواهد این مهارت ها را کسب کند یکسال از مدیریتش را از دست بدهد، لذا باید کسی بر مسند کار قرار گیرد که دو بال تعهد و تخصص را توأم داشته باشد.

طبیب زاده در ادامه گفت:کشور متخصص و صاحب توانایی مدیریتی زیاد دارد اما فدا کردن یکی برای دیگری معنا ندارد ، ما کسی را می خواهیم که متخصص متعهد و معتقد به  آرمانهای انقلاب باشد و به غیر از این،به هیچ وزیری رأی نخواهیم داد.

دیگر اشتباه نمی کنیم

ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی نیز در مورد کابینه آینده دولت گفت:مجلس این بار به کسانی رأی خواهد داد که دارای تخصص و تجربه باشند و دیگر در این زمینه مجدداً اشتباه نخواهیم کرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس تأکید کرد:البته با شناخت و اطلاعاتی که از آقای دکتر روحانی دارم مطمئن هستم که با سابقه کاری ایشان افراد مقتدری به مجلس معرفی خواهند شد و مجلس هم همکاری خوبی را با دولت آینده خواهد داشت.

کابینه سیاسی نباشد

یونس اسدی عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی نیز با قدردانی از اینکه رسانه‌ها از حالا پیگیر انتخاب وزرا دردولت آینده هستند گفت:این اقدام تأکید براین است که افراد قوی به مجلس معرفی شوند.

نماینده اردبیل افزود:از آنجایی که امروز وضعیت معیشتی مردم دچار مشکل است مردم انتظار دارند که کابینه و بخصوص تیم اقتصادی مستقر، اول از همه بتواند معیشت را سامان دهی کند.

وی گفت:اگر انتخاب وزرا بصورت سیاسی دیده شود مطمئناً این انتخاب در مجلس و رأی به کابینه آینده با مشکل مواجه خواهد شد وگرنه افراد با تجربه و متعهد می‌توانند کسانی باشند که به رئیس جمهور آینده کمک کنند تا تغییر در وضعیت معیشتی جامعه ایجاد شود.

نماینده مجلس با بیان اینکه افراد با شاخصه‌های مدرک تحصیلی مرتبط ،تجربه و اعتدال می تواننداز مجلس رأی اعتماد بگیرند تأکید کرد: در رأی اعتماد نمایندگان به وزرا بحث سیاسی دخالتی ندارد و ملاک واقع بینی در مورد وضعیت اقتصادی است.

اسدی گفت:احساس می کنیم با توجه به سخنان رئیس جمهور منتخب، افراد کارآمدی به مجلس معرفی شوند تا وعده‌های داده شده هر چه سریعتر بصورت اجرایی درآید.

فرهنگ ، ریشه فساد را می خشکاند

سید مرتضی حسینی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم بر دغدغه های فرهنگی و توجه دولت آِینده نسبت به امر فرهنگ اشاره کرد و گفت:اگر مبنای کار دولت استفاده از افراد معتدل و متخصص باشد قطعا این افراد از مجلس ردی اعتماد خواهند گرفت.

وی بابیان اینکه وزیر باید از دل وزارتخانه انتخاب شود و مبنای دین را در اولویت قرار دهد افزود:مشکل اساسی در کشور ما فرهنگ است چون اگر این معیار درست شود مسایل اقتصادی ما هم حل خواهد شد.

نماینده قزوین گفت:همه صحبت از فساد اداری می کنند اما آیا از خودمان سوال کردیم؛ چرا از مدرسه تا دانشگاه روی مدیران آینده که قرار است در پست های مهم قرار گیرند کار فرهنگی نشده که اگر روزی کاری به او محول شد با فساد اداری برخورد کند نه اینکه با رشوه همراه شود؟

حسینی افزود: اگر کابینه آینده کار فرهنگی را جدی بگیرد می‌تواند ریشه بسیار از مفاسد اقتصادی را خیلی سریعتر از دولتهای گذشته از بین ببرد.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
هركی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
۰
۰
الان كه كار از كار گذشت و آقای روحانی رییس دولت شد مخالفا هم دارن حمایت می كنن از نمایندگان بپرسین قبل از انتخاباتم این حرفا رو چطور میزدن
شمسی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
۰
۰
با سلام امیدوارم كه اقای روحانی روی همه مردم ایران را سفید كند ارزو دارم كه كارهایش رو به رشد باشد اما ای نمایده عزیز پس اشتباه شده كه میفرمایید دیگر اشتباه نمی كنید این خواست همه مردم است عدالت آن است كه هر كسی در جایگاه خود قرار بگیرد درس خواندن بی جهت نیست امام خمینی روحش شاد و خدا عمر طولانی به رهبر عزیز بدهد برای همین سطح سواد را بالا بردند هیچ كجا نمی توانی ببینی كه همه با سواد باشد من به جرات می گویم ایران با سواد ترین كشور در منطقه است انشاالله دیگر اشتباه نشود و این اقتصاد بیمار امروز فردا درست نمی شود خود میدانید زمان لازم داردهمه در این كشور زندگی میكنیم میدانیم
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
۰
۰
در وزارت جهاد كشاورزی و برای رفع علمی معضلات بخش كشاورزی باید اندیشه جوان و جدید آورد و این محقق نمیشود مگر با ورود یك تحصیلكرده آكادمیك كه خاك خورده بخش كشاورزی باشد .

از این رو بهترین گزینه دكتر مصطفی آقایی سربرزه با دكترای زراعت و تخصص دیم بهترین گزینه هست .

ایشان تنها محققی هستند در كشور كه برای یك سال همه محققین بخش های دیگر مانند صنعت را پشت سر گذاشتند . و به عنوان محقق برتر كشور معرفی شدند .
در كارنامه خود از پایین ترین پست ( مركز خدمات ) تا بالاترین جایگاه وزارتخانه در كارنامه خود دارند . 10 سال مسئولیت مراكز تحقیقات كشاورزی . 5 سال مسئولیت رئیس سازمانی در جهاد كشاورزی و 5 سال ریاست موسسه تحقیقات بذر و نهال كشور را در كارنامه خود دارند و حالا معاون ترویج و آموزش وزارتخانه هستند . و چندین بذر در شرایط آب وهوایی ایران معرفی كرده اند و بسیار مسلط به زبان انگلیسی .
كسانی مانند كلانتری و حجتی و بخشنده هر چه داشته اند رو كرده اند . آنها دیگر تمام شده اند . تو را خدا دست بردارید . كشاورزی به خاك سیاه نشسته با تدبیر همون آقایان

نیازمندی ها