روز گذشته مراسم پایانی هشتمین دوره جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور در حالی برگزار شد که روزنامه «جام‌جم» در دو بخش گفت‌‌و‌گو و تیتر مورد توجه ویژه هیات داوران این جشنواره قرار گرفت.
کد خبر: ۵۷۲۵۰۴
بهترین «تیتر» جشنواره فصلی مطبوعات برای روزنامه جام‌جم

در این مراسم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، مدیر مسئول موسسه اطلاعات و جمعی از اهالی قلم و مطبوعات در سرای روزنامه‌نگاران برگزار شد، در بخش گفت‌وگو سینا علی‌محمدی ، دبیر گروه فرهنگ و هنر روزنامه جام‌جم برای گفت و گو با محمدرضا سرشار و مطلب «تیغ نقد، خودی و غیرخودی نمی‌شناسد» به عنوان نفر اول معرفی شد و در همین بخش محمد رضایی که اکنون خبرنگار گروه اقتصاد روزنامه جام‌جم است، رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

همچنین بهترین تیتر مطبوعات در فصل زمستان با عنوان «هوا را پاک از دست داده‌ایم» به روزنامه جام‌جم رسید.

در این مراسم سیدمحمد حسینی با اشاره به این که معمولا کارهای خوب زیادی در حوزه فرهنگ و هنر انجام می‌شود، ولی متاسفانه استمرار پیدا نمی‌کند، از این جشنواره به عنوان رخداد خوبی یاد کرد که خوشبختانه به خانه هشتم رسیده و استمرار داشته است.

محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان این که امیدوارم نهمین دوره جشنواره فصلی مطبوعات را نیز در تیرماه و پیش از شروع ماه مبارک رمضان آغاز کنیم،‌ گفت: کارهای جشنواره دهم را هم انجام می‌دهیم و سپس تحویل دوستان در دولت جدید خواهیم داد و ان‌شاءالله آنها نیز این راه را ادامه دهند و این جشنواره هر فصل گسترده‌تر و بالنده‌تر از فصل پیش برگزار شود.

محمدزاده انتشار هشت کتاب با عنوان «بعد از خبر» را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این جشنواره دانست و گفت: کتاب‌های «بعد از خبر» یکی از گنجینه‌های بزرگ روزنامه‌نگاری ایران برای آموزش‌ است و می‌تواند منابع بسیار خوبی در این زمینه باشد.

محمود اکرامی‌فر دبیر جشنواره فصلی مطبوعات هم دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به ضرورت پیوند میان مطبوعات با دانشگاه‌ها و حوزه علم و دانش گفت: در این فصل انتظار داوران از مطبوعات و رسانه‌ها بالاتر رفتن جایگاه «مقاله» است. اسم کتابی که برای این جشنواره منتشر می‌شود «بعد از خبر» است و این یعنی روزنامه‌ها وظیفه دارند از اخبار ابهام‌زدایی و شفاف‌سازی کنند و نکات کلیدی را به خبر اضافه کنند. این اتفاق باید در قالب گزارش، یادداشت، مقاله و سرمقاله رخ دهد.

اکرامی‌فر تاکید کرد، باید بدانیم جایگاه واقعی مقاله کجاست و سپس با اشاره به تفاوت مقاله و سرمقاله، افزود: مقاله موضوع‌محور است و سرمقاله موضع‌محور. وقتی یک موضوع شکافته می‌شود، حاصلش یک مقاله است که باید بوسیله افراد رسانه‌ای یا متخصصان خارج از حوزه‌ رسانه نوشته شود. داوران این جشنواره معتقدند روزنامه‌ها به یک خودکفایی رسیده‌اند؛ خودکفایی که کافی نیست. قلم اصحاب دانشگاهی در روزنامه‌ها کم است و هیات داوران جشنواره اعتقاد دارند، مقاله‌های مطبوعاتی به بهتر شدن نیاز دارند و باید سطح تحریر و دانش مطبوعات در این زمینه با ایجاد پل ارتباطی بین حوزه‌های تولید علم و رسانه‌ها بالاتر رود.

سیما رادمنش - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها