با هدف معرفی ابعاد اخلاقی، فلسفی، عرفانی، هنری و ادبی امام(ره)

بهره برداری از خورشید سرای جماران؛ به زودی

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران اعلام کرد: پروژه خورسید سرای جماران با هدف معرفی ابعاد اخلاقی، فلسفی، عرفانی، هنری و ادبی حضرت امام(ره) و حفظ ، احیا و معرفی میراث معنوی و مادی جماران به زودی به بهره برداری کامل می رسد.
کد خبر: ۵۶۹۴۹۳
بهره برداری از خورشید سرای جماران؛ به زودی

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران مهندس علی اصغر مونسان با بیان این مطلب، افزود: مطالعات این پروژه از قبیل طرح تفصیلی، طرح جامع منطقه، طرح سازماندهی و بهسازی محله به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: در بخش طراحی مفهومی خورشید سرای جماران به منظور پرهیز از تکرار موضوع و ارائه ابعاد و مفاهیم ناگفته یا کمتر گفته از شخصیت امام(ره)، تمرکز غالب بر روی بعد عرفانی و سلوک ایشان خواهد بود.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران اظهارداشت: از جمله این موضوعات می توان به مباحثی نظیر خانه امام(ره) در خمین که مربوط به دوران کودکی ایشان، خانه امام(ره) در قم که مربوط به دوران علمی و حوزوی، خانه امام(ره) در جماران که دوران سیاسی آن حضرت و موزه امام (ره) که در مرقد امام (ره) بوده و ابعاد ملی و بین المللی ایشان را در بر می گیرد، شامل می شود.

مونسان سیاست های در نظر گرفته شده برای طراحی مفهومی خورشید سرای جماران را حفظ ارزش های ذاتی، اعتباری و دلالت های تاریخی مکان، تولید و عرضه محصولات فرهنگی، دینی از شخصیت امام(ره)عنوان کرد و گفت: ارکان خورشید سرای جماران شامل باغ خسرو شاهی، حسینیه شماره 1 و 2، بیت حضرت امام(ره) و باغ امیر سلیمانی است.

وی افزود: باغستان در این مجموعه از قسمت غرب در مجاورت حسینیه جماران، در قسمت جنوب غرب مسجد جامع، در قسمت شمال غرب بیت امام(ره) و در قسمت دیوار حائل و در قسمت جنوب غرب بیمارستان قرار دارد.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران عناصر دارای قابلیت طراحی مفهومی خورشید سرای جماران را شامل ساختمان اصلی باغ، ساختمان آجری که امام(ره) در آن  سکونت داشت و ساختمان انتهایی باغ عنوان کرد و افزود: پوشش گیاهی خاص مجموعه که شامل درختان مورد علاقه امام(ره)، نماز خانه و مسیر قدم زدن ایشان بود از عناصر ماندگار بوده که حفظ می شود.

مونسان تصریح کرد: محوطه باغستان 15000 متر مربع، ساختمان اصلی 1500 متر مربع، ساختمان شماره 2، 700 متر مربع و ساختمان شماره سه، 250 متر مربع است.

وی راهبردهای در نظر گرفته شده در قالب اهداف اجرای این پروژه را شامل ایجاد فضای گردشگری، طبیعی، تاریخی، فرهنگی، دینی با محوریت حضرت امام(ره)، حفاظت از پوشش گیاهی، احیای عنصر آب و جاری ساختن آن روی سطح، حداقل تخریب و ساخت سریع پروژه مطرح کرد.

مونسان یکی دیگر از سیاست های در نظر گرفته شده برای اجرای طرح مفهومی خورشید سرای جماران را لحاظ احجام کالبدی اصلی و تطبیق آن با عملکرد ترسیمی، عدم امکان ورود بازدید کننده به داخل پوشش گیاهی در ایده طراحی در نظر گرفته شده برای مسیر پیاده رو، تبدیل استخرهای موجود به برکه های مصنوعی، ترمیم و بازسازی ساختمان های اصلی و گلخانه و استفاده از روش های مدولار برای کنسازی و طراحی مسیر پیاده رو بر شمرد.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران افزود: باغستان شامل فضای گیشه فروش بلیط، ارائه بسته های راهنما و معرفی، صندوق امانات، سالنی با ظرفیت 30 الی 40 نفر برای معرفی مجموعه حداقل به دو زبان فارسی و انگلیسی با مدت زمان توقف کمتر از 10 دقیقه و ماکت مجموعه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها