منجیر الگوی دهکده نمونه توریستی

روستایی که در آن سنگ می بارد

در پهنه منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و در امتداد روستاهای بخش کجور شهرستان نوشهر، درست در دامنه‌ برفی کی‌کوه، روستایی وجود دارد که از سال 83 تا کنون در آن سنگ می بارد.
کد خبر: ۵۶۷۰۵۸
روستایی که در آن سنگ می بارد

روستای منجیر با بیش از 800 نفر جمعیت در فاصله 60 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر در پهنه منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و در امتداد روستاهای بخش کجور شهرستان نوشهر درست در دامنه‌ برفی کی‌ کوه قرار دارد و دارای شیب 60 درجه با جنس صخره‌ای با شرایط دلتایی و یو شکل است.
 
وقوع اولین زلزله در سال 83 و گسل شدن تخته‌های سنگی بالادست روستا باعث شد تا پس از آن فضای اضطراب در بین روستاییان حاکم شود چرا که با کمترین باران فصلی و برف اهالی این روستا باید در انتظار ریزش سنگ می‌ماندند. وقوع زلزله در 13 آذر 87 مسئولین وقت را بر آن داشت تا همراه با خبرنگاران و دوربین‌های عکاسی در این روستا حضور یابند.
 
بر اساس آمار رسمی ارائه شده، در آذرماه سال 87 بر اثر ریزش تخته سنگ های بزرگ در مناطق بالادست، ریزش سنگ های 40 تنی از کوه در روستای منجیر حدود 10میلیارد ریال به اهالی این روستا خسارت وارد کرد و علاوه بر تلف شدن ۷۰ راس دام و تخریب صد در صدی ۳۰ واحد مسکونی، به شبکه های برق، آب و مخابرات و دکل صداوسیما نیز خسارت جدی وارد شد.
 
از سال 83 براساس تکرار حوادث و وقوع چهار ریزش سراسری ظرف هفت سال گذشته، نظر بسیاری از کارشناسان مختلف را بر آن داشت تا این روستا به نقطه دیگری انتقال یابد، اما به علل مختلف و به رغم وعده های متفاوت از سوی سه استاندار و سه فرماندار وقت این موضوع به سرانجام مشخص و روشنی دست نیافت.
 
پس از آن با پیگیری‌های صورت گرفته توسط دهیاری و اهالی روستای منجیر و همراهی مسئولان شهرستانی و استان، دو موضوع در دستور کار قرار گرفت.

در مرحله نخست با اختصاص اعتبار 140 میلیون تومانی از سوی طاهایی استاندار مازندران، مطالعات زمین شناسی و مهار سنگ در بالادست روستا به اجرا درآمد و در گام دوم پیشنهاد شد تا این روستا در موقعیت جغرافیایی مناسبتری قرار گیرد.
 
پس از پیگیری با توافق انجام شده میان معاونت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، فرمانداری نوشهر، نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب استان و با حضور دهیار و اعضای شورای اسلامی منجیر مکان‌یابی جدید در منطقه جانزار کجور برای روستاییان منجیری میسر شد.

منجیر جدید با بهره گیری از الگوی دهکده نمونه توریستی

فرماندار نوشهر با اشاره به عملیات اجرایی روستای جدید، گفت: با شروع فصل کاری در بخش کجور، عملیات خاکبرداری در زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع به منظور ساخت واحدهای مسکونی جایگزین برای اهالی روستای منجیر آغاز شده است.
 
وی افزود: همزمان پس از خاکبرداری و عملیات تسطیح مرحله پلاک بندی قطعات صورت گرفته که در فاز اول جابجایی 47 خانوار از اهالی منجیر امکان پذیر خواهد شد.برای دسترسی به محل جدید روستای منجیر نیز حدود دو کیلومتر جاده ارتباطی ایجاد شده تا زیر ساخت راه دسترسی فراهم شود.
 
محمدعلی قمی اویلی با بیان نحوه واگذاری قطعات پلاک بندی شده به روستاییان، افزود: در مرحله نخست به آن دسته از خانوارهای منجیری تحویل می شود که خانه هایشان در این روستا در معرض خطر بلایای طبیعی و غیرطبیعی قرار دارد.
 
فرماندار نوشهر اظهارداشت: روستای جدید منجیر با همان کد آبادی روستای قبلی با بهره گیری از الگوهای معماری سنتی و با توجه به مسائل نوین فنی مهندسی ساختمان و با رعایت عوامل زیست محیطی شکل می گیرد.
 
وی افزود: با تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولان نهادهای مرتبط، تلاش می شود تا ظرف یک ماه آینده پس از مشخص شدن قطعات تفکیک شده و واگذاری پلاک ها به متقاضیان، کار اسکلت بندی واحدهای مسکونی نیز آغاز شود.
 
قمی اویلی گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته درصدد هستیم تا تمامی خانوارهای ساکن در روستای منجیر به منطقه جدید انتقال یابند.
 
هر چند طی این سالها گزارش های متعددی از اقدامات صورت گرفته مخابره شده اما امید است با آغاز جابجایی روستای منجیر التهاب‌های شبانه روستاییان به پایان برسد و روزهای آرامی در انتظار مردمان این دیار باشد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسن مجیری
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
۰
۰
واقعا منجیر بهشت گمشده ی مازندران هستش ولی اگر مسولین كمی بهش دقت نظر داشته باشن

نیازمندی ها