تا چند روز پیش تعداد بادگیرهای شهرستان جهرم چهار مورد بود اما اکنون آمار آنها به سه مورد رسیده است. خانه تاریخی پیمان که بزرگترین بادگیر این شهرستان را داشت تخریب شد تا نفس های بادگیرهای جهرم به شمارش بیافتد.
کد خبر: ۵۶۴۷۴۱
بزرگترین بادگیر جیرفت تخریب شد

خانه تاریخی پیمان که مربوط به حوالی دوره قاجاریه است یکی از مهمترین خانه های تاریخی شهرستان جهرم به شمار می رود و بزرگترین بادگیر این شهرستان نیز در آن قرار دارد.

این خانه تاریخی که دارای معماری بسیار زیبایی است شامل قسمت اندرونی، بیرونی بود اما طی چند روز گذشته با وجود اینکه دارای معماری بسیار زیبایی است کاملا از بین رفت.

این خانه تاریخی در بافت تاریخی شهرستان جهرم قرار دارد.طی چند روز گدشته خبر رسیده که این خانه تاریخی با هدف انبوه سازی در منطقه تخریب شده و بزرگترین بادگیر شهرستان نیز در پی این امر نابود شد.

دوستداران میراث فرهنگی اعتقاد دارند که طی چند سال گذشته تعدادی از خانه های تاریخی این شهرستان از جمله خانه تاریخی لاری تخریب شده است.

براساس ادعاهای دوستداران میراث فرهنگی این شهرستان، مسئولان شهری جهرم برای سوءاستفاده از بافت تاریخی جهرم، این محدوده ها را به عنوان بافت فرسوده یاد می کنند.

کارشناسان تعداد بادگیرهای شهرستان جهرم را چهار مورد اعلام کرده بودند که اخیرا با تخریب بزرگترین این بادگیرها مربوط به خانه پیمان فقط سه بادگیر باقی مانده تا نفس بادگیرهای این شهرستان به شماره بیافتد.

میراث فرهنگی: 80 درصد بنا از بین رفته بود

در این رابطه، مسئول میراث فرهنگی شهرستان جهرم گفت: خانه تاریخی پیمان در تملک آموزش و پرورش شهرستان جهرم است و در تملک میراث فرهنگی نبود.

نصیر عادل پور افزود: اگر این خانه در تملک میراث فرهنگی بود به طور حتم مانند دیگر خانه های تاریخی برای مرمت و حفاظت از آن اعتباراتی اختصاص می یافت اما اینگونه نبود و آموزش و پرورش نسبت به واگذاری آن به اشخاصی از طریق مناقصه اقدام کرد.

وی اضافه کرد: این خانه تاریخی سالیان سال بدون هیچگونه حفاظتی رها و به مرکزی برای اراذل و اوباش تبدیل شده بود و هیچکس برای نگهداری از آن اقدام نمی کرد.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان جهرم با بیان اینکه 80درصد بنا به طور کامل تخریب شده بود، اظهار داشت: طی چند سال گذشته به دلیل عدم سرکشی و بارندگی و عدم حفاظت، این بنا به طور کامل رها شده بود به گونه ای که بر اساس بررسیها مشخص شد که 80درصد از آن به طور کامل از بین رفته است.

وی با بیان اینکه این خانه تاریخی برای انبوه سازی به شخص حقیقی واگذار شده، گفت: به طور حتم اگر این خانه تاریخی نیز در اختیار میراث قرار داشت مانند دیگر خانه های تاریخی که برای آنها مبالغی از قبیل 105 میلیون تومان اختصاص می یافت برای نگهداری از خانه تاریخی پیمان نیز اقدام می شد.

عادل پور در خصوص تخریب بادگیر این خانه تاریخی نیز بیان کرد: بزرگترین بادگیر شهرستان جهرم مربوط به این خانه تاریخی است که تخریب شد البته یک سرستون تاریخی که در زیرزمین خانه پیمان قرار داشت توسط میراث فرهنگی به خانه طوفان منتقل شد.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان جهرم با اشاره به اینکه خانه پیمان قابل نگهداری نبود، افزود: این خانه تاریخی با توجه به اینکه 80درصد آن از بین رفته بود ارزش نگهداری نداشت.

قرار است در منطقه انبوه سازی شود و هزینه آن را نیز تاریخ باید بپردازد، بادگیر تاریخی شهرستان از بین رفت تا جای آن را خانه های جدید پر کنند. نفس بادگیرهای شهر به شمارش افتاده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سارا
-
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۰
۰
چرا در عنوان خبر جیرفت ذكر شده؟

نیازمندی ها