در سی و پنجمین محفل اتفاق ترانه

حمید حامی: از خواندن خسته شده ام

حمید حامی، خواننده و مهمان ویژه برنامه «اتفاق ترانه» درباره وضع موجود موسیقی کشور گفت: موسیقی پاپ برای عبور از وضع موجود شهید می‌خواهد و من شهید این راه شدم.
کد خبر: ۱۱۷۳۳۹۷
حمید حامی: از خواندن خسته شده ام

حمید حامی، خواننده موسیقی پاپ کشور که در کارنامه خود همکاری با استادانی همچون بابک بیات، مجید انتظامی، ناصر چشم آذر، محمدرضا چراغعلی، شاهین فرهت و … را دارد، در برنامه ویژه اتفاق ترانه گفت: بعد از سال‌ها در جمعی حاضر شدم که افراد ترانه‌سرا ترانه‌های خود را می‌خوانند و ناراحتم که چقدر از جمع ترانه‌سرایان فاصله گرفته‌ام. امروز در جمع این افراد هنرمند ترانه‌های خوبی شنیدم.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز موسیقی، سی‌وپنجمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» روز شنبه 5 آبان‌ماه با حضور جمعی از چهره‌های هنر موسیقی و ترانه در تماشاخانه مهر برگزار شد.
برنامه آبان‌ماه اتفاق ترانه که اهورا ایمان اجرای آن را بر عهده داشت، میزبان چهره‌هایی همچون حمید حامی، بامداد بیات، عباس محمدی، حسن علیشیری، آرش نصیری،رضا زنگنه، علیرضا ظریف، محید ترکابادی، علی سعید پور، فریدون علی‌خواه و علی بنیادی بود.
همچنین علیرضا رمزی، محمد ناصحی، سونیا معتمد، فاطمه اسدی، امید محمودی، سامی تحصیلداری، آرش نصیری، بهاره دل‌فرح و محسن خالقی پشت تریبون آمده و ترانه یا شعر خود را برای حاضرین در جلسه خواندند.
اهورا ایمان در ابتدای این برنامه به بهانه خواندن یکی از اشعار به موضوع تفاوت ترانه و شعر پرداخت و درباره آن گفت: تفاوت شعر و ترانه یکی از موضوعاتی است که محل اختلاف نظر بوده و آرای متفاوتی پیرامون آن وجود دارد. من اعتقاد دارم آنچه که درونی است و بیشتر به سمت خصوصی شدن و فردی شدن پیش می‌رود شعر است و آنچه که به سمت عمومی بودن و جامعه شدن پیش می‌رود ترانه است.
حسن علیشیری شاعر، ترانه‌سرا، مترجم و روزنامه‌نگار نیز در این رابطه، گفت: به نظرم شعر و ترانه در پذیرش موسیقی و اکوستیک کلمات با هم تفاوت دارند. شاید در ابتدا یک شعر کلاسیک بسیار سخت به نظر برسد که موسیقی‌پذیر باشد اما می‌بینیم که در ابیاتی به راحتی موسیقی را پذیرا است و در ابیاتی قابلیت پذیرش موسیقی وجود ندارد. این مسئله به اکوستیک بودن موسیقی باز می گردد. متاسفانه چیزی که امروز در ترانه‌ها شاهد هستیم قالب‌های محدودی است که ترانه‌سرایان به سمت آن می روند و تنها در چند قالب ترانه خود را می سرایند؛ در حالی که یک ترانه‌سرا می تواند خودش به آهنگ‌ساز پیشنهاد موسیقی بدهد. یک ترانه‌سرا به آکوستیک واژه‌ها دقت می‌کند و بر مبنای آن ترانه می‌گوید اما در نسل امروز ما کمتر به این مسئله برخورد می‌کنیم.

علیشیری ادامه داد: ترانه شناور است؛ هرچند اجماع بر سر تعریف ترانه وجود ندارد، اما باید این را بدانیم تا زمانی که یک موسیقی در کنار ترانه وجود نداشته باشد نمی‌توانیم بگوییم که اولا این واژگانی که در کنار هم قرار دارد ترانه است؛ دوم اینکه در مورد آن‌ها قضاوت کنیم که این ترانه‌ای خوب است یا خیر؛ زیرا موسیقی بسیار نقش پررنگی در ترانه دارد. در زمان‌های گذشته ترانه‌سرایان صاحب سبک به موضوعاتی می‌پرداختند که کاملا هم شخصی بوده است اما با گذشت سال‌های بسیار همچنان شاهد هستیم که مخاطبین با آن ترانه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و بر دل و جانشان می‌نشیند. از همین رو نمی‌توانیم تعریفی ارائه دهیم که حد و مرز ترانه را نسبت به شعر مشخص کند.
سپس حمید حامی به عنوان میهمان ویژه دعوت شد تا چندکلامی را با مخاطبین در میان بگذارد. وی درباره حضورش در میان ترانه‌سرایان گفت: من چند سال پیش در برنامه‌ای مشابه اتفاق ترانه، در فرهنگ‌سرای ارسباران حضور داشتم و در آنجا از نزدیک با ترانه‌سرایان دیدار داشتم، اما جای تاسف است که حضور من در چنین محافلی کم‌رنگ شده و امروز از اهورا ایمان تشکر می‌کنم که من را به اتفاق ترانه آورد و پس از سال‌ها در میان ترانه‌سرایان قرار گرفتم. باید بگویم در این چند سال ترانه‌سرایان بسیاری رشد و پرورش یافته‌اند و افسوس که من ترانه‌های آن‌ها را نشنیده‌ام و آن‌ها را نمی‌شناسم امیدوارم این برنامه فتح بابی باشد که مجددا در کنار ترانه‌سرایان حاضر شوم.

وی ادامه داد: برای من ترانه‌های بسیاری ارسال می‌شود. من اعتقاد دارم اگر یک هنرمند ارزش کارش را بداند درخواست نمی‌کند که کارش را یک خواننده ببیند. ما هستیم که باید به سراغ ترانه‌سرایان برویم. اگر من بخواهم نسبت به استعدادی که خدا به من داده و آن را درک می‌کنم و نسبت به آن آگاه هستم، مدام به تهیه کننده‌ها بگویم که فلان قطعه من را در سریال یا فیلم خود کار کنید کار حرفه ای نیست، متاسفانه فاصله ای میان خوانندگان، آهنگ‌سازان و ترانه‌سرایان ایجاد شده است که می توان با حضور در این محافل این شکاف را پر کرد.
این خواننده به موضوع وضعیت موسیقی در کشور اشاره کرد و گفت: من نمی‌گویم که افسردگی گرفته‌ام اما چندسالی است که حالم خوب نیست؛ از فضای موسیقی کشور، از خواندن خسته شده ام؛ گویی یک مافیایی در موسیقی حضور دارد و آن مافیا است که برای همه موسیقی کشور تصمیم می گیرد. من برای اجرایی در تالار وحدت درخواست دادم، اما به دلایلی نتوانستم کارم را برای اجرا روی استیج ببرم. من اعتقاد دارم موسیقی پاپ برای عبور از شرایط فعلی شهید می خواهد و من شهید این راه شدم. نیما مسیحا یکی دیگر از خوانندگانی است که بیش از من رنج کشیده است و او نیز شهید این راه شده است.
حمید حامی بعد از صحبت های خود برای مخاطبین حاضر در برنامه اتفاق ترانه یکی از آثار خود را به صورت زنده اجرا کرد.

بعد از ترانه خوانی چند نفر از شاعران، اهورا ایمان از حسن علیشیری دعوت کرد که برای تکمیل صحبت های آغازین خود به روی سن بیاید. علیشیری درباره موضوعات مطرح شده پیرامون شرایط موسیقی کشور گفت: امروز بسیار خوشحالم که هم ترانه سرایان جوان و با انگیزه هم آهنگ سازان زبده و با تجربه و هم حمید حامی در این جمع حضور دارند. باید یاد مرحوم افشین یدالهی، مرحوم بابک بیات و البته ناصر عبدالهی را گرامی بداریم. امروز متاسفانه وجود برخی پول های کثیف و فعالیت های دولتی در موسیقی، یک فضای گلخانه ای را به وجود آورده است که عده قلیلی برای سلیقه مردم تصیمیم گیری می کنند. یک زمانی هر خواننده هر سبک موسیقی مخاطبین خودش را داشت، اما امروز متاسفانه شرایط به نحوی است که در شهر 12 میلیونی تهران تنها سه سالن وجود دارد که این سه سالن هم توسط همان تهیه کنندگان تا آخر سال رزرو شده است.

علیشیری اضافه کرد: متاسفانه یک عده ای با پول های کثیف وارد عرصه می‌شوند، یک استعدادی را پیدا می کنند. کسی که یک ترک از آهنگ هایش تبلیغ می‌شود، تمامی بلیبوردهای شهر برای وی اجاره می‌شود، تهیه کننده در 4 سانس برایش کنسرت برگزار می‌کند و زمانی که دوره آن خواننده تمام شد، آن را کنار می گذارد و به سراغ شخص دیگری می‌رود. اگر دولت از عرصه کنار رود و بگذارد مخاطبین خودشان خواننده مورد پسندشان را کشف کنند، ذائقه مردم یکسان نمی‌شود و همه عین هم به سمت یک موسیقی نمی‌روند. متاسفانه فضای موسیقی به سمتی پیش رفته است که کسانی که بیشتر توسط مردم شناخته می‌شوند فعالیت بیشتری دارند و استعدادهایی همچون حمید حامی و نیما مسیحا در میان این هیاهوی بی ثمر گم می‌شوند. کسانی که به دنبال هنر ناب هستند و خط اصیل هنر را دنبال می‌کنند، در حجم گسترده ای از خوانندگان دوره ای گم می‌شوند.

وی با بیان اینکه هنر موسیقی یک هنر _ صنعت، است، گفت: در فضای هنر دو بعد وجود دارد، یکی افراد هنرمندی که باید به فضای حرفه ای خود توجه کنند و گروهی دیگر افرادی که به بحث صنعت موسیقی و گردش مالی و سرمایه‌گذاری آن توجه دارند. این دو عرصه و این دو بعد نباید با هم اشتباه گرفته شود. متاسفانه در کشور ما اکوسیستم موسیقی به‌درستی شکل نگرفته است؛ به طوری که ما در حرام یا حلال بودن و نشان دادن ساز موسیقی در رسانه ملی دچار اختلاف هستیم. پس باید بگوییم که در ابتدای راه قرار داریم؛ هرچند که وجود محافلی چون اتفاق ترانه خودش یک روزنه امید است و ما باید برای آینده بهتر امیدوار باشیم.
محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» از جمله برنامه‌های ماهانه حوزه هنری در حوزه ادبیات و موسیقی است که به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و با همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری اولین شنبه‌های هر ماه در تماشاخانه مهر برگزار می‌شود.
اهورا ایمان، خواننده، شاعر و ترانه‌سرا، اجرای این محفل را برعهده دارد و جمعی از ترانه‌سرایان جوان و حرفه‌ای آخرین سروده‌‌های خود را طی آن در معرض ارزیابی و نقد قرار می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها