jamejamonline
اقتصادی صنعت و انرژی کد خبر: ۹۴۹۰۵۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۵  |  ۱۳:۴۲

شرکت بی‌ام‌دبلیو تولید اولین نسل از سری 5 خود را با کد E12 از سال 1973 آغاز کرد.

بی‌ام‌دبلیو E12؛ این نوستالژی جسور و رام‌نشدنی +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، در ابتدا بی‌ام‌دبلیو مدل‌های اولیه این خودرو را که برای رقابت با سدان معروف مرسدس بنز W114 طراحی شده بود با پیشرانه معروف چهارسیلندر M10 که از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری بهره می برد و جعبه دنده ساخت شرکت گتراگ تجهیز کرد.

در گام بعد با توجه به سنت‌های رایج این شرکت ، از پیشرانه‌های قوی و چابک‌تر M20 و M30 نیز استفاده شد که خودروهای مجهز به پیشرانه M30 از سیستم سوخت‌رسانی انژکتور L-Jetronic طراحی شرکت بوش بهره می‌بردند.

در سال 1976 و تقریبا همزمان با عرضه سدان محبوب W123 از سوی مرسدس‌بنز ، بی‌ام‌دبلیو تصمیم گرفت تا E12 را به تیغ جراحی بسپارد که طی این فیس‌لیفت فرورفتگی روی درب موتور به برجستگی تبدیل شد ، ورودی باک از سینی عقب به گلگیر منتقل و چراغ‌های خطر عقب کشیده‌تر شدند.

شرکت واصاتو نماینده بی‌ام‌دبلیو در ایران در آن سال‌ها تعداد زیادی از این خودروی مشهور را به ایران وارد کرد که اغلب آن ها از مدل ساده و بی آلایش! 518 بودند. در همین حال پای کد‌های 520 ، 525 ، 528 و 530 نیز به جاده‌های ایران باز شد.

دولت ایران نیز به نوبه خود سفارش تولید 1000 دستگاه از مدل 528i را به این شرکت داده بود که پس از انقلاب اسلامی این سفارش لغو گردید و این خودرو ها در بلژیک به فروش رسیدند.

تولید این خودرو تا سال 1981 ادامه داشت و پس از آن مدل E28 جانشین آن در خط تولید شد.

تصاویری از این خودرو بیاد ماندنی و خاطره انگیز را ببینید.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تیمسار بازنشسته ارتش
-
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
من سال ۱۹۷۰ میلادی مصادف با ۱۳۴۹ شمسی , وقتی ازدواج كردم رفتیم آلمان ماه عسل ,وقتی میخواستیم برگردیم یك بی ام و ۲۰۰۲ رنگ قرمز خریدم و با همسرم به ایران برگشتیم و از مرز بازرگان وارد شدیم. یادش بخیر عجب دورانی بود و چه زود گذشت من اون بی ام و ۲۰۰۲ تا سال ۱۳۸۵ داشتم و همه جای ایران رفتیم و خاطرات بسیار خوشی داشتیم دیگه حسابی فرسوده و غیر قابل استفاده بود كه در طرح از رده خارج كردن دادیم رفت ,حالا دیگه رانندگی نمیكنم زیرا ۸۹ سال دارم و خسته میشم .
۰
۰
هدایت
-
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
كیفیت تولید خودروهای داخلی هنوز به پای كیفیت خودروهای اون زمان نمیرسه
فیات 131 میارافیوری
-
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
همین الان یه دستس سر و گوش امثال همون 2002 می كشن سی چهل تومن میفروشنش !
ایمانـــ
-
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
زمانه خودش شاهی میكرد این ماشین
۰
۰
رضا
-
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
الانم كه نگاهش می كنیم حس قدرت رو تداعی میكنه
علی تهرانی
-
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
باسلام:اتومبیلی برای تمام فصول وبرای هرنوع ذائقه ای
۰
۰
ژیان مهاری
-
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
بهترین برند ... در تمام دوران !
۰
۰
جیپ كا ام
-
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
ساسات دستیش منو كشته !!
۰
۰
فولكس قورباغه
-
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
جنازه اش به ماشین های امروزی می ارزه !
۰
۰
فیات 131 میارافیوری
-
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
نمی دونم چرا احساس می كنم ماشین های قدیمی رو با عشق و علاقه بیشتری ساختن !!
۰
۰
ایمانـــ
-
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
دقیقاً درست میگین، من حس میكنم قدیم طراحان اتومبیل با قلم و یه تكه كاغذ طراحی میكردن و حس درونی خودشونا بهتر به طرحشون انتقال میدادن، ولی الان 70 درصد طرحا را كامپیوتر طراحی میكنه
جوان قدیم
-
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
به یاد پیكان های خودمان كه ایران ناسیونال قدیم (ایران خودرو فعلی) تولید میكرد , پیكان كار , پیكان كارلوكس , پیكان دولوكس , پیكان جوانان یادش بخیر پیكان جوانان وقتی تولید شد انقدر فروش داشت كه بازار خودروهای خارجی در ایران را كساد كرد زیرا پیكان جوانان ۲ كاربراتور داشت و شتاب خیلی خوبی داشت و بین جوانان آن روزگار خیلی سریع محبوب شد .
۰
۰
علی تهرانی
-
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
باسلام:الان یك پیكان مدل 79 دارم خداییش 120 تا باهاش میرم .ایمن هم هستم .حیف شد كه خط تولیدشو برداشتند .
علی
-
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
واقعا یك تانك به تمام معنا بود یادمه یه روز باهاش220 كیلومتردرساعت سرعت رفتیم
۰
۰
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
زشته بیام و رو بی ام دبیلو میگین!! زشته توهین به شعور قبلی ها هم هست كه دكتر و مهندس و كارگر همگی میگفتند بی ام و تغییر یهم كه در زبان گفتاریمون بوجود نیومده نزارین تابلو كنیم ماهواره اومد چند تا كشور گفتند بی ام دبیلو ماهم واقعا فكر كریدم داریم اشتباه میگیم بعد سی چهل سال!!!!
۰
۰
سرویس اقتصادی - یادداشت بیشتر
سرویس اقتصادی - گفتگو بیشتر