سیف: آمریکا و اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌‌اند

یک ماه پس از سخنان افشاگرانه رئیس‌کل بانک مرکزی درباره بی‌فایده بودن برجام برای اقتصاد ایران به علت بدعهدی غربی‌ها که واکنش‌های گسترده‌ای در کشور به دنبال داشت، ولی‌الله سیف روز پنجشنبه در جریان سفر به لندن مجددا بر بدعهدی غربی‌ها بخصوص آمریکا در اجرای برجام، تاکید کرد.
کد خبر: ۹۰۶۶۷۲

اواخر فروردین، رئیس‌ کل بانک مرکزی کشورمان در جریان سفر به واشنگتن برای حضور در اجلاس مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در چند سخنرانی، فایده برجام برای اقتصاد ایران را تقریبا هیچ خواند و خواستار پایبندی آمریکا و اروپا به تعهداتشان در لغو تحریم‌ها شد.

این سخنان افشاگرانه سیف، موجب واکنش‌های گسترده‌ای در داخل کشور شد و حتی کار به جایی رسید که بحث برکناری او نیز مطرح شد. با این حال، سایر مسئولان دولتی تاکید کردند سخنان سیف به معنای بی‌فایده بودن برجام نبوده و سخنان این مقام دولتی، مصرف خارجی داشته است!

به هر حال پنجشنبه گذشته رئیس کل بانک مرکزی مجددا با بیان ناگفته‌های جدید از آخرین وضعیت روند اجرای برجام در امور مالی و بانکی، خواستار جدیت طرف‌های مقابل در اجرای تعهدات مرتبط با برجام در این امور شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در کنفرانس «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» در لندن، خواستار جدیت طرف‌های مقابل در اجرای تعهدات مرتبط با برجام در زمینه امور مالی و بانکی شد.

موانع آمریکایی برای کار با بانک‌های ایران

رئیس‌ کل بانک مرکزی، هراس بانک‌های تجاری بزرگ اروپا را از جریمه‌های آمریکا، علت بی‌رغبتی برای کار با همتایان ایرانی عنوان کرد و گفت: در حالی که تمام تحریم‌های هسته‌ای ایران برداشته شده‌، تحریم‌های خارج از حوزه برجام همچنان به قوت خود باقی است و این مساله باعث شده بانک‌های تجاری بزرگ دنیا به‌دلیل ترس از جریمه‌های ناشی از تخطی ناخواسته از مقررات ایالات متحده برای کار با همتایان ایرانی بی‌رغبت باشند.

سیف با تصریح این‌که موانع آمریکایی برای کار با بانک‌های ایران گریبانگیر شرکت‌های آمریکایی می‌شود، ادامه داد: مقررات مالی بیش از حد در اقتصادهای پیشرفته (به اذعان IMF) به همراه محدودیت استفاده از دلار آمریکا، موانعی جدی بر سر راه تجارت ایران- آمریکا و روابط سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود شرکت‌های آمریکایی در مقایسه با رقبای اروپایی و آسیایی خود مزایای زیادی را از دست بدهند.

تعهد اخلاقی

وی درخصوص تعهدات اروپا و ایالات متحده براساس برجام اظهار کرد: طبق برنامه جامع اقدام مشترک، اروپا و ایالات متحده متعهدند تمام اقدامات اجرایی و مقرراتی لازم را برای رفع موفق و مؤثر تحریم‌ها به اجرا گذارند و ایران را قادر سازند که به بازارهای بین‌المللی برگردد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به عملی نشدن تعهدات طرف مقابل گفت: همان‌گونه که در چند ماه گذشته شاهد آن بودیم، این تعهدات به‌خاطر مشکلاتی که جامعه بانکی با آن مواجه است، عملی نشد.

سیف با تاکید بر این‌که تمام این مسائل هنگام امضای برجام برای آمریکا و اتحادیه اروپا شناخته شده بود و آنها با این آگاهی تعهداتشان را امضا کردند، عنوان کرد: اکنون ما عقیده داریم آنها باید به وعده‌های خود عمل کنند. این تعهد اخلاقی و قانونی غرب است که به آنچه در برجام متعهد شدند، پایبند بمانند حتی اگر به‌آن‌معنا باشد که ضمن بازنگری مقررات، دستورالعمل‌ها و سیاست‌ها به بانک‌ها کمک کند.

رئیس‌ شورای پول و اعتبار مشکل دیگر را اتخاذ و اجرای بیش از حد سیاست تحریم‌ها دانست و افزود: این موضوع علاوه بر این‌که صنعت بانکداری را با مشکل مواجه می‌کند بلکه به گفته مقامات خزانه‌داری آمریکا حتی به خود ایالات متحده نیز آسیب می‌رساند.

سیف، شاهد موضوع ترس در جامعه بانکداری را به نقل قول از فایننشال تایمز این‌گونه مطرح کرد:آنها از این می‌ترسند که حتی اگر از خزانه‌داری آمریکا اطمینان دریافت کنند، دادستان‌ها و مقررات‌گذاران مستقل آمریکایی ممکن است تفسیر متفاوت و سختگیرانه‌تری از قوانین داشته باشند.

مشاهده منافع برجام

رئیس‌ کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم انجام تمام تعهدات توسط طرف‌های آمریکایی و اروپایی خاطرنشان کرد: اکنون بیش از هر زمان آشکار است که آمریکا و اتحادیه اروپا باید اقدامات مناسبی انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که سرمایه‌گذاری انجام شده در حصول توافق درباره پرونده هسته‌ای ایران به هدر نمی‌رود. بعلاوه، این تعهد اخلاقی احساس می‌شود که باید به فعالان بازار در ایران اطمینان داده شود و ایران باید منافع حاصل از برجام را به‌طور کامل مشاهده کند.

توقعاتی که برآورده نشد

سیف در حاشیه این کنفرانس در لندن طی گفت‌وگو با رویترز ضمن اشاره به روند اجرای برجام اظهار کرد: پیش بینی ما برقراری ارتباط با بازارهای بین‌المللی و استفاده از همه منابع در دسترس در جریان یک بازه زمانی معقول بود، اما متاسفانه این موضوع آن‌گونه که انتظار داشتیم، اتفاق نیفتاد.

به گزارش تسنیم، رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت، آمریکا باید نقش ویژه‌ای در این فرآیند ایفا می‌کرد و کشورها نمی‌توانند تنها بخش‌هایی از توافق را برای اجرا
انتخاب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها