آزمون رسانه‌ها در فضای انتخابات

با نزدیک شدن به کوران تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس و خبرگان، هر چه رسانه‌های جریان اصلی (مطبوعات،خبرگزاری ها، رادیو و تلویزیون) بیشتربه بستری برای تبلیغات سیاسی مستقیم و غیرمستقیم تبدیل می‌شوند، مهمان تازه‌وارد فضای رسانه‌ای کشور که برای نخستین‌بار با فراگیری بیشتر فرصت عرض اندام در جریان انتخابات را یافته، قدرت رسانه‌ای‌اش را به رخ رسانه‌های اصلی می‌کشد.
کد خبر: ۸۷۶۲۷۳
آزمون رسانه‌ها در فضای انتخابات

شاید به همین دلیل، یکشنبه معاون خبر رسانه ملی نیز در همایش مدیران رسانه ملی، با توجه به ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی، انتخابات پیش‌رو را انتخابات تلگرامی خواند و فضای انتخاباتی موجود را چه به لحاظ سیاسی و حزبی و چه رعایت اخلاق رسانه‌ای، آزمونی بزرگ برای رسانه‌ها و بخصوص رسانه ملی عنوان کرد.

رسانه‌های مجازی، اعم از شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای پیام‌رسان تلفن همراه مانند تلگرام ـ که‌پیش‌بینی می‌شود بخشی ازموج تبلیغات انتخاباتی را در دست بگیرند ـ می‌توانند به جای نگاه رقابتی، مکملی برای مطبوعات، خبرگزاری‌ها و صداوسیما باشند.

در تمام کشورها با شروع فصل رقابت‌های انتخاباتی، رسانه‌ها برای جلب سرمایه نامزدها و ارائه خدمات تبلیغاتی رقابت می‌کنند.

بازاریابی سیاسی از سوی رسانه‌ها امری طبیعی در آستانه انتخابات است. این در حالی ‌است که رسانه‌ها ناچارند روی مرز اخلاق نیز حرکت کنند و افتادن در دامن بی‌اخلاقی و ابزار نشدن از سوی کاندیداها بسیار دشوار است. بی‌طرفی و رعایت اصل عینیت‌گرایی در بحبوحه تبلیغات سیاسی نامزدها از آزمون‌های بزرگ رسانه‌هاست که زیاده‌روی در عبور از خط قرمز بی‌طرفی می‌تواند اعتماد مخاطب را خدشه‌دار کند.

رصد فضای انتخاباتی و گزارش و روایت اقدامات نامزدها از یک‌سو و استفاده از ظرفیت‌های استانی برای معرفی نامزد تائید صلاحیت شده، از سوی دیگر یکی از راهکارهای ایستادن برخط بی‌طرفی است.

از سوی دیگر همراهی با فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های این شبکه و کانال‌ها نه‌تنها می‌تواند در جهت‌دهی به فضای رسانه‌های مجازی در انتخابات کمک کند که لازم است رسانه‌ها به شبهه‌زدایی از اخبار و اطلاعات کذب و رد شایعات این فضا بپردازند؛ شایعاتی که در بسیاری موارد از شبکه‌های خارجی هدایت می‌شود. چراکه سوءاستفاده از فضای مجازی نیز کم نیست و تاکنون بخشی از تخلفات انتخاباتی در همین فضا انجام شده است.

به همین دلیل استفاده از ظرفیت مجازی و راه‌اندازی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی به ارتباط بهتر با مخاطب و شفافیت فضای مجازی کمک می‌کند.

رسانه ملی در حوزه تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس و خبرگان، آزمون بزرگی پیش‌رو دارد و از این رو بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و دیدن آنها به مثابه مکمل و نه رقیب، نه‌تنها ظرفیت تازه‌ای برای جلب مشارکت 11 میلیون کاربر ابزارهای پیام‌رسانی مانند تلگرام است که با توجه به قابلیت‌های این فضا در ارسال سریع و ارزان پیام می‌تواند به طراوت و نشاط پیش از انتخابات کمک کند؛ به شرطی که راه‌های صحیح استفاده ز این ظرفیت را بدانیم.

کتایون مصری - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سید شهاب كلاچایی
-
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
۰
۰
سلام ودرود برشما فضای مجازی بازوی تلویزیون و رادیوست . ممنون از مقاله خوبتان.

نیازمندی ها