ورشو 44

کارگردان :‌ژان کوماسا بازیگران: یوزف پاولوسکی، زوفیا ویشلاز و آناپروچیناک
کد خبر: ۸۴۴۸۶۷
ورشو 44

به گزارش جام جم آنلاین، داستانی تغزلی و حزن‌انگیز از ایستادگی جوانانی لهستانی در یک قیام و جنگی نابرابر با نازی‌های تا دندان مسلح ارتش آلمان؛ فیلم عشق و انسانیت را در برابر توحش جنگ قرار می‌دهد، فداکاری‌ها و ویرانی‌ها و... اما در پایان همه چیز به حالت اول برمی‌گردد، تلاطم شر می‌خوابد و مثل همیشه نیکی پیروز می‌شود.

فیلمی خوب و دیدنی، اما چه کنیم که فیلم‌هایی چون نجات سرجوخه رایان، فهرست شیندلر، یعقوب دروغگو یا زندگی زیبا و امثال فیلم‌های شناخته شده در این ژانر و مضمون، جنگ جهانی را به قله‌ای برده‌اند که می‌شود گفت دستیابی به آن غیرممکن است.

فیلم لحظه‌هایی دارد که آن را به شکل رئالیسم جادویی آذین‌بندی می‌کند، اما همواره در نقش‌آفرینی جوانان بازیگر فیلم (که عموما لهستانی هستند و طبعا در سطح جهان گمنام) خام دستی مشاهده می‌شود که اثرگذاری صحنه‌های فیلم و نقاط عطف آن را کاهش می‌دهد؛ عشق و شور جوانی در فیلم، کال و نارس مانده و به قولی در نیامده است.

ژان کوماسا، کارگردانی جوان است که فیلم‌های کوتاه و مستند می‌ساخته و این دومین فیلم داستانی بلند اوست (اولین فیلمش در ژانر درام و جنایی 2011 Suicide Room) که با این دید، فیلم خوبی است. کوماسا تا به حال در لهستان فعالیت کرده است، اما باید منتظر کارهای او در هالیوود باشیم و بی شک شاهد فیلم‌های بهتری از او خواهیم بود.

نام لاتین فیلم Warsaw است (ورشو پایتخت لهستان) و نسبت به مضمون آن در صورت جدا کردن آن به دو بخش War و Saw (‌ جنگ و دیدن) می‌رسیم؛ ورشو را می‌توان با این نگاه و کمی بازی با کلمات، مترادف جنگدیده قرار داد!

کینگز من: سرویس مخفی

کارگردان :‌متیووان

بازیگران:کالین فرث،ساموئل ال جکسون و مایکل کین

در یک عملیات، ماموری با جانفشانی، جان گروه ضربت سرویس مخفی کینگزمن را نجات می‌دهد و حالا بعد از 17 سال، فرمانده گروه به منظور ادای دین، فرزند ذکور او را به گروه وارد می‌کند. فیلمی اکشن، کمدی و مفرح به سبک فیلم‌های جیمز باندی سینمای بریتانیا، اما در عین حال با صحنه‌هایی خوشفکرانه که آن را جز در فحوای کلی از سایر فیلم‌های مامور 007 متمایز می‌کند.

کینگزمن فیلمی است به تمام معنا انگلیسی. شاهد خیل بازیگران انگلیسی (که از یک فیلم بریتانیایی هم بعید نیست) چون مایکل کین، کالین فرث، تارون اگرتون، سوفی کوکسون، مارک استرانگ و بسیاری دیگر از بازیگرانی که نقش‌های کمرنگ‌تری دارند در فیلم هستیم. تنها هنرپیشه سرشناس آمریکایی که نقشی درخور توجه در فیلم دارد ساموئل ال جکسون است که مانند همیشه خوب ظاهر شده است. او این‌بار در نقشی منفی با تیپی پانکی هنگام صحبت کردن ارائه‌ای زیبا دارد هر چند در میان بازیگران جنتلمن انگلیسی حاضر در فیلم فرصت کمی برای عرض اندام پیدا می‌کند.

متیو وان کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده انگلیسی که فیلم‌هایی چون ایکس من ( X-men: First Class 2011) و استارداست (stardust 2007) را در کارنامه فیلمسازی خود دارد، کارگردانی موفق نشان داده که امسال هم با ارائه فیلم خوش‌ساخت کینگزمن به‌عنوان پنجمین فیلمش از جایگاه خود در سینما به‌خوبی دفاع کرد.

عنوان‌بندی فیلم بکر و جالب است و از همان ابتدا به بیننده می‌فهماند با چگونه فیلمی طرف است. فیلم ارجاعات زیادی به فیلم‌های دیگر دارد؛ حتی از چند فیلم کلاسیک چون بانوی زیبای من و سایر فیلم‌ها چون نیکیتا و جیمز باند که از آنها مقوله‌هایی را وام گرفته، نام می‌برد و با این کار ادای دینی تلویحی از زیربنای فیلم‌ها و سینمایش انجام می‌دهد. فیلم در عین سرگرم‌کنندگی و صحنه‌های اکشن خاص و چشمگیر،‌ خالی از کنایه‌های فلسفی نیست؛ کشتی نوحی با مسافرانی از انسان‌هایی که نخبه و خاص تشخیص داده شده‌اند تا بعد از کشتار انسان‌ها به دست خودشان به عنوان نژاد والای انسانی باقی بمانند و معرفی موبایل و اینترنت به‌عنوان سم‌هایی دیجیتال که قدرت نابودی انسانیت را دارند، از جمله طعنه‌ها و پیام‌های تلویحی فیلم به‌شمار می رود‌‌.

میلاد حاتمی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها