روزهای تئاتری پایتخت

چهارمین جشنواره تئاتر شهر که به گفته دبیر این جشنواره، متنوع‌ترین جشنواره تئاتری کشور است از روز پنجشنبه این هفته در محوطه تئاتر شهر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. آغازی که امسال رنگ و بوی دیگری دارد و با اجرای نمایش «دریادلان» همراه است که به شهدای غواص تقدیم شده تا در روزهای تئاتری پایتخت به این شهدا ادای دین شود.
کد خبر: ۸۳۵۷۷۴
روزهای تئاتری پایتخت

به گزارش جام‌جم، روز گذشته امیر عبدالحسینی، معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی این سازمان و دبیر چهارمین جشنواره تئاتر شهر، در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره پرداختند.

کرمی در این نشست گفت: در جشنواره تئاتر شهر ژانرهای زیادی در کنار هم قرار گرفته‌اند و می‌توانم بگویم این جشنواره از لحاظ ژانر متنوع‌ترین رویداد تئاتری کشور است.به گفته او، جشنواره تئاتر شهر دارای بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، باران (آثار مذهبی)، کودک و نوجوان، خیابانی، نمایشنامه‌نویسی، نمایشنامه‌خوانی، مدرسه تئاتر و بخش عکاسی است.

جشنواره تئاتر شهر از 26 شهریور تا دوم مهر برگزار می‌شود و در آن 73 گروه 164 اجرا را در 15 سالن روی صحنه می‌برند. دبیر چهارمین جشنواره تئاتر شهر با توضیح این موضوع اظهار کرد: در این دوره 1075 گروه تئاتری متقاضی شرکت و حضور در جشنواره بودند که از میان آنها 73 گروه توانستند فرصت اجرا در جشنواره را پیدا کنند.

او افزود: پراکندگی سالن‌های اجرا در سطح شهر تهران این امکان را برای همه مردم تهران فراهم می‌کند تا بتوانند به تماشای تئاترها بروند.

یک بزرگداشت، یک تجلیل

جشنواره تئاتر شهر در هر دوره از برگزاری خود بزرگداشت و تجلیل از دو هنرمند برجسته تئاتری اهل تهران را برگزار می‌کند. در این دوره از جشنواره بزرگداشت داوود رشیدی پیشکسوت تئاتر کشورمان برگزار می‌شود و از داوود دانشور به پاس یک عمر تلاش در آموزش و گسترش تئاتر تجلیل خواهد شد.

کرمی با اشاره به رویکرد جشنواره که حمایت از گروه‌های جوان تئاتری است، تصریح کرد: هدف ما این است که در طول سال از گروه‌ها حمایت کنیم. از بین ۷۳ گروهی که در هر بخش به صحنه می‌روند، امکان حمایت از نیمی از آنها فراهم شده، اما تلاشمان این است که از همه گروه‌ها حمایت کنیم.

پاسخ به برخی حواشی

در ادامه این نشست، عبدالحسینی درباره مدیریت سالن‌های تئاتری زیرمجموعه شهرداری توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بحث خانه‌موزه انتظامی، پردیس تئاتر تهران و خاوران و همچنین مرکز تئاتر تجربی صبا مباحثی است که در چند ماه گذشته بسیار مطرح شده است. چند وقت قبل نیز با حضور آقای راحتی، مدیرعامل توسعه فضاهای فرهنگی و آقای صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین آقای کرمی از این فضاها بازدید شد و درباره ویژگی‌ها و کاربردهایشان صحبت شد. ماحصل این بازدیدها در اختیار شهردار تهران قرار گرفت که جلسه روز گذشته نیز در همین زمینه برگزار شد.

او افزود: در این جلسه قرار بر این شد شورای سیاستگذاری تئاتر تهران شکل بگیرد که این شورا یک شورای مشورتی متشکل از همه مدیران تئاتری از جمله مدیران تئاتر حوزه هنری، خانه هنرمندان و دیگر مکان های فرهنگی خواهد بود و قرار است این شورا مدیریت تئاتر شهر تهران را به صورت یکپارچه و متمرکز اداره کند.

معاون هنری سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران در پایان درباره بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر شهر گفت: بین‌المللی شدن جشنواره در صورتی عملی خواهد شد که شورای سیاستگذاری آن را تائید کند. در واقع صرف حضور چند گروه نمایشی خارجی در این جشنواره، برای ما اهمیت ندارد و باید به ضرورت به کار بردن واژه بین‌المللی برای جشنواره برسیم. در صورتی این جشنواره بین‌المللی خواهد شد که کمپانی‌های معتبر تئاترهای خارجی در زمینه شهری تولیداتی برای ارائه داشته باشند و زیرساخت‌ها هم در کشور ما فراهم شود.

زینب مرتضایی فرد - فرهنگ‌وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها