کوک ساز‌ چینی‌ها با رهبر ارکستر ایرانی

شاید بیشتر ما ایرانی‌ها دل خوشی از کالاهای چینی نداشته باشیم، اما این بار چینی‌ها برای به دست آوردن دل ما و دیگر مردم منطقه نه بازرگانان خود، بلکه هنرمندان و یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین ارکسترهای جهان را راهی ایران و چند کشور منطقه کرده‌اند تا به گفته لانگ‌یو (مدیر هنری ارکستر) به دنیا ثابت کنند که چین تنها یک کشور اقتصادی نیست؛ بلکه می‌تواند به لحاظ فرهنگی نیز به دنیا معرفی شود.
کد خبر: ۸۲۵۴۵۷
کوک ساز‌ چینی‌ها با رهبر ارکستر ایرانی

به گزارش جام‌جم، هرچند معمولا ارکسترهای بزرگ سمفونیک‌ یا فیلارمونیک دنیا، رهبران برجسته موسیقی را به شهر خود دعوت می‌کنند تا سازشان را با چوب آنها کوک کنند، این بار ارکستر فیلارمونیک چین با صد نوازنده به تهران آمده تا سازش را با چوب «علی رهبری» کوک کند تا به رویای جاده ابریشم خود تحقق بخشند.

ارکستر فیلارمونیک چین که در قالب تور «جاده ابریشم» برای اجرای برنامه راهی کشورهای تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان شده، برای نخستین بار به ایران آمده تا در قالب همین تور، قطعاتی چون سمفونی 9 «دورژاک»، سمفونی شماره پنج چایکوفسکی و ویولن کنسرتو «چن‌چانگ» را اجرا کند.

حضور گروه‌های هنری خارجی مغتنم است

اما این ارکستر تا چه اندازه شناخته شده است و حضور آن در ایران چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟ لوریس چکناواریان، رهبر ارکستر شناخته‌شده ایرانی در پاسخ به این پرسش به جام‌جم می‌گوید: «حضور گروه‌های هنری خارجی در ایران و همچنین رفتن گروه‌های ایرانی به خارج از کشور و اجرای برنامه در کشورهای یکدیگر می‌تواند به تبادلات فرهنگی و رشد هنری و فرهنگی کشورها کمک شایانی کند.»

او با بیان این‌که ارکسترهای بزرگ دنیا معمولا سالی دو سه بار به تورهای بزرگ دور دنیا می‌روند و در شهرهای مهم جهان برنامه اجرا می‌کنند، حضور ارکستر فیلارمونیک چین در تهران را مهم می‌‌خواند و می‌افزاید: « امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و هنرمندان ما نیز در کشورهای دیگر به اجرای برنامه بپردازند.»

چکناواریان که پیش از این رهبری دو ارکستر از اتریش، ارکستر رادیو اوکراین و ارکستر سمفونیک ارمنستان را در ایران به‌عهده داشته است، به حضور ارکستر سمونیک تهران در کشور آلمان به رهبری نادر مشایخی اشاره می‌کند و می‌گوید: «امیدوارم گروه‌های هنری خارجی مانند گروه‌های نمایشی نیز برای اجرا به ایران دعوت شوند و گروه‌های هنری ایرانی نیز فعالیت‌شان را به فرای مزرهای کشور گسترش دهند.»

اعضای ارکستر فیلارمونیک چین صبح دیروز تمرین خود را با علی رهبری، مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران آغاز کردند. روز گذشته همچنان نشست رسانه‌ای این ارکستر فیلارمونیک چین با حضور «لانگ‌یو» مدیر هنری این ارکستر و علی رهبری برگزار شد.

لانگ‌یو که شهرتش زبانزد است، درباره تور جاده ابریشم گفت: «سال‌ها برای برگزاری این تور مشغول برنامه‌ریزی بودیم.» او ابراز امیدواری کرد ارکستر فیلارمونیک چین با ایجاد یک پل فرهنگی در سراسر جهان بتواند موانع موجود در میان کشورهای جهان را رفع کند و با این کار، مردم چنان به هم نزدیک شوند که بتوانیم جهان را بواقع به یک هارمونی برسانند.

او با بیان این‌که او و نوازندگانش از حضور در ایران هیجان‌زده‌اند، در معرفی ارکسترش عنوان کرد: ارکستر فیلارمونیک چین بزرگ‌ترین ارکستر چین است که براساس فعالیت‌های خود به همه جای دنیا سفر می‌کند.

لانگ‌یو حضور در ایران را افتخار بزرگی دانست و گفت: «این برای ما یک رویا بود که به ایران بیاییم و هم برای من و هم برای موزیسین‌ها خیلی هیجان‌انگیز است که برای برگزاری برنامه به تهران آمدیم.»

مدیر هنری ارکستر فیلارمونیک چین با بیان این‌که با ایران در کتاب‌های تاریخ دوران مدرسه خود آشنا می‌شدیم و به همین جهت دیدن این فضای فرهنگی و تاریخی بسیار برای ما دارای اهمیت بود، افزود: ما برای فرهنگ و هنر این کشور احترام زیادی قائل هستیم و بسیار خوشحالیم که بالاخره این رویا به حقیقت پیوست.

اجرای قطعات بومی کشور چین

لانگ‌یو با اشاره به این‌که علی رهبری پیش از این، با ارکستر چین کار کرده و او ما را می‌شناسد، بیان کرد: وقتی آقای رهبری به پکن آمد، من سفر بودم و نتوانستم اجرای او را با ارکستر ببینم؛ اما وقتی از سفر به چین برگشتم، دیدم که همه شیفته او شده‌اند. هیچ‌وقت ندیده بودم که نوازندگان یک ارکستر از حضور یک رهبر مهمان این‌قدر هیجان‌زده شوند.

به گفته مدیر هنری ارکستر فیلارمونیک چین در کنسرت‌های امشب و فردا شب افزون بر اجرای قطعات دشوار موسیقی کلاسیک، مخاطبان شاهد اجرای موسیقی‌های بومی کشور چین نیز خواهند بود.

در ادامه علی رهبری نیز با بین این‌که نوازندگان ارکستر چینی هنوز ارکستر سمفونیک تهران را ندیده‌اند و نمی‌دانند ارکستر ما به چه قدرتی رسیده است، در معرفی قطعات کنسرت ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک چین گفت: در شب اول، ارکستر چینی در ابتدا قطعه «رقص‌های شاهزاده ایگور» و یک قطعه چینی را در قالب یک کنسرتوی ویولن اجرا خواهد کرد.

به گفته او، در ادامه برنامه گروه ایرانی علاوه بر اجرای یک موسیقی غافلگیرکننده، سمفونی پنج چایکوفسکی را برای مخاطبان اجرا خواهد کرد. در شب دوم نیز ارکستر ایرانی در ابتدا قطعه شهرزاد کورکاسف را اجرا خواهد کرد و بعد ارکستر چینی سمفونی 9 دورژاک را برای مخاطبان اجرا خواهند کرد.

فرهنگ و اقتصاد در کنار هم

ارکستر فیلارمونیک چین در 25 می ‌‌سال 2000 میلادی و بر مبنای ارکستر سمفونی رادیو، فیلم و تلویزیون چین بنا نهاده شد. این ارکستر اولین کنسرت خود را 16 دسامبر همان سال با مدیریت هنری «لانگ‌یو» اجرا کرد و در سال 2001 میلادی در کشورهای متعددی از جمله ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان کنسرت برگزار کرد. طولانی‌ترین تور این ارکستر در سال 2005 برگزار شد که شامل اجرای برنامه در 25 شهر در هفت کشور اروپایی و همچنین کشورهای آمریکای شمالی بود.

لانگ‌یو، مدیر هنری این ارکستر شهرت آن را در سطح ارکسترهای بزرگ برلین و نیویورک و لندن می‌داند. او که 51 سال دارد و یکی از معروف‌ترین رهبران ارکستر جهان به‌شمار می‌آید، درباره اجرای برنامه در کشورهای دیگر می‌گوید: امیدوارم مردم شاهد تحول بزرگ چین نه‌تنها در اقتصاد که در فرهنگ هم باشند.

کمیل انتظاری - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها