جام جم گزارش می دهد

واکنش محتاطانه بازار به نتیجه مذاکرات هسته‌ای

با آغاز شمارش معکوس رسیدن به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، رفتار قیمت‌های بازارهای مالی نشان از نگاه خوش‌بینانه، اما محتاطانه این بازارها به نتیجه گرفتن و به ثمر رسیدن مذاکرات دارد.
کد خبر: ۸۱۱۱۸۳
واکنش محتاطانه بازار به نتیجه مذاکرات هسته‌ای

به گزارش خبرنگار جام‌جم، براساس توافق 13 فروردین ماه ایران و 1+5 در لوزان سوئیس، دو طرف توافق کردند تا 30 ژوئن ـ 9 تیرماه جاری ـ تکلیف نهایی مذاکرات را مشخص کرده و به یک توافق احتمالی دست یابند. از امروز دقیقا شش روز به آن ضرب‌الاجل زمانی، باقی مانده است؛ هر چند دو طرف امکان تمدید چند روزه مذاکرات را رد نکرده و اعلام کرده‌اند حصول یک توافق خوب را فدای زمان نخواهند کرد اما بالاخره نگاه‌ها به 9 تیر دوخته شده است و این تاریخ، یک تاریخ تعیین‌کننده است. در همین حال چشم اقتصاد ایران با دقت و هوشیاری تحولات جاری مذاکرات اتمی را رصد می‌کند و در حال تحلیل سمت و سوی مثبت یا منفی مذاکرات است.

روشن است که روند حرکت قیمت‌ها در بازارهای پایه و اصلی مالی، نشان از نوع تحلیل و نگاه بازیگران به تحولات مذاکرات هسته‌ای دارد و این نکته‌ای است که در هفته جاری توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

بر این اساس، روند قیمت‌ها در بازارهایی چون ارز، طلا و بورس در هفته جاری طوری تغییر یافته که حاکی از بروز نوعی خوش‌بینی به نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای است البته باز، کاهش نه‌چندان چشم‌گیر قیمت‌ها شاید حکایت از این نکته داشته باشد که این واکنش محتاطانه است و بازار هنوز چندان به تحلیل مثبت خود اتکا نمی‌کند و بروز هر نشانه‌ای در این میان، می‌تواند روند قیمت‌ها و نوع تحلیل را عوض کند. با این حال آنچه هم‌اکنون در بازارها مشاهده می‌شود، کاهش قیمت ارز و سکه و تقویت شاخص بورس پس از دوره‌ای کاهش بلندمدت است.

کاهش قیمت طلا و ارز

بررسی‌های خبرنگار جام‌جم نشان می‌دهد در یک هفته اخیر قیمت دلار و یورو به آرامی رو به کاهش گذاشته است.

کاهشی که به گفته کارشناسان، با توجه به ثابت ماندن سایر عوامل تاثیرگذار در بازار و در عین رشد تقاضا، عاملی جز خوشبینی محتاطانه به احتمال مثبت بودن نتایج مذاکرات هسته‌ای ندارد.

بر این اساس قیمت دلار در یک هفته اخیر حدود 20 تومان کاهش یافته و از 3284 تومان در سه‌شنبه هفته گذشته به 3265 تومان در روز گذشته رسید.

هر چند دلار در دوشنبه هفته جاری به 3260 تومان که کمترین نرخ در یک سال گذشته است، نیز رسید، اما دیروز مقداری افزایش یافت.

با این حال این افزایش، فقط روند کاهشی دلار را اندکی کند کرد. ماجرا در یورو نیز همین‌گونه است. قیمت یورو در یک هفته اخیر حدود 17 تومان کاهش یافته و از 3707 تومان به 3690 تومان در روز گذشته رسید.

این گزارش می‌افزاید: نگاهی به روند قیمتی بازار طلا نیز حکایت از کاهش قیمت‌ها دارد. به‌طوری که سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) با 2000 تومان کاهش از 904 به 902 هزار تومان رسیده است.

به همین ترتیب قیمت نیم سکه در یک هفته اخیر حدود 5000 تومان و ربع سکه و سکه گرمی یکهزار تومان کاهش قیمت داشته است. کاهش قیمت‌ها در بازار طلای ساخته شده 18 عیار نیز مشهود و حدود 200 تومان است.

چراغ سبز بورس

خبرنگار جام‌جم با بررسی روند قیمتی شاخص کل بورس اوراق بهادار در یک هفته اخیر دریافت روند منفی قیمت‌ها از اواخر هفته گذشته به یک‌باره مثبت شده است.

به این ترتیب شاخص کل بورس در طول یک هفته حدود 2200 واحد رشد کرده که باز هم با توجه به ثابت بودن نسبی عوامل پایه‌ای بازار، می‌توان نوع نگاه مثبت به مذاکرات هسته‌ای را علت اصلی آن دانست.

بر این اساس شاخص کل بورس که سه‌شنبه هفته گذشته 62558 واحد بوده، دیروز به 64839 واحد افزایش یافت که صرفنظر از نوسانات روزانه، در یک سیکل پیوسته، با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل زمانی مذاکرات، روند افزایشی به‌خود گرفته است.

دکتر علی معنوی‌راد، کارشناس بازار ارز و مدیرکل اسبق ارزی بانک مرکزی در این باره به جام‌جم گفت: مصادف شدن ماه رمضان با ماه آغازین تابستان که با تخفیف تورهای مسافری خارجی همراه شده، معمولا مسافرت‌های خارجی را افزایش می‌دهد و همین امر باعث رشد تقاضا در بازار ارز و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سیکل بازار ارز نشان می‌دهد این بازار در دو ماه اول تابستان و ماه‌های آذر و دی که تعطیلات کریسمس آغاز می‌شود، با رشد تقاضا و قیمت‌ها روبه‌رو می‌شود. در سال جاری ما اکنون در یکی از دوره‌های رشد تقاضا هستیم، اما این‌که در این دوره، قیمت‌ ارز کاهش هم یافته است، نشان از نگاه بازیگران بازار به نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای دارد.

وی افزود: اگر نشانه‌های مثبتی به طور فزاینده و در روزهای آینده از سوی مقامات ایرانی به نتایج مذاکرات ارائه شود، می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت ارز بیشتر کاهش یابد.

وی تصریح کرد: اما کلیت بازار ارز و سکه در حال انتظار است و در این حالت معامله‌کنندگان دست نگه داشته‌اند. با این حال اگر به سیکل تدریجی کاهش قیمت ارز نگاه کنیم، درمی‌یابیم احتمالا بخش کوچکی از دارندگان ارز، فروشنده شده‌اند.

معنوی‌راد گفت: نگاهی به وضع دیگر بازارهای مالی نیز نشانگر همین موضوع است. در بورس هنوز فصل مجامع شرکت‌ها و تقسیم سود فرانرسیده و در پیش است، اما نگاه مثبت معامله‌گران سهام به نتایج مذاکرات اتمی، رشد زودهنگام و بیشتر قیمت‌ها را باعث شده است.

اقتصاد امیدوار است

جمشید پژویان، کارشناس ارشد اقتصادی نیز در این‌باره به جام‌جم گفت: به نظر من، کلیت اقتصاد ایران و بازار به نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای خوشبین و امیدوار است.

وی افزود: به‌زعم اقتصاد، سرانجام توافقی پایدار به هر شکل و در هر قالب و فرمی صورت خواهد گرفت و کاهش قیمت ارز و سکه و در مقابل رشد بورس بخوبی این خوشبینی را توصیف می‌کند.

وی اظهار کرد: با این حال این خوشبینی پایدار نخواهد بود و حرکت قیمت‌ها و شاخص بورس در روزهای آینده متاثر از علائم سیاسی است و هرچه به 9 تیر نزدیک‌تر شویم، تاثیر علائم سیاسی در اقتصاد افزایش بیشتری خواهد یافت.

پژویان خاطرنشان کرد:‌ با این حال این یک واقعیت است که حتی پس از حصول توافق، تلاطم کاهشی بازارها شاید زیاد تداوم پیدا نکند و همه چیز به اثرات اجرایی این توافق مانند رفع تحریم نفتی یا بانک مرکزی بستگی خواهد داشت.

گروه اقتصاد - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها