فرمانروای قهرمانان

نقد و بررسی بازی Massive Chalice

ساده‌ترین راه برای توصیف بازی Massive Chalice شاید حرفه‌ای‌ترین شیوه نباشد، ولی بهترین راه برای رساندن مفهوم است. شما XCOM: Enemy Unknown را در نظر بگیرید که به جای فضای علمی ـ تخیلی و موجودات بیگانه فضایی، حال و هوای فانتزی و اسطوره‌ای پیدا کرده است.
کد خبر: ۸۰۸۱۶۶
نقد و بررسی بازی Massive Chalice

حالا دیگر در اینجا شیاطین جایگزین UFOها شده‌اند و مرکز کنترل با یک جام غول‌پیکر خودآگاه تعویض شده است. گیم‌پلی بازی استراتژی نوبتی است که در آن شما نه‌تنها باید به فکر مدیریت نیروها و قوای نظامی خود باشید، بلکه باید تدبیری هم برای زندگی و افسانه‌هایی که برای قهرمانان شکل می‌گیرد، بیندیشید. Massive Chalice هم از آن بازی‌هایی است که بدون حمایت و سرمایه‌گذاری طرفداران و گیمرها در کیک استارتر شاید هرگز به وجود نمی‌آمد و فرقی ندارد شما نظرتان در مورد کیک استارتر چیست، به لطف این سایت است که خیلی از بازی‌های مستقل و خلاقانه به واقعیت می‌پیوندند.

عنوان بازی: Massive Chalice
پلتفرم: PC، Xbox One
ناشر: Double Fine Productions
سازنده: Double Fine Productions
سبک: استراتژی نوبتی
امتیاز: 8.0

کلیت داستان بازی در مورد نبردی 300 ساله با نیروهای اهریمنی است که در طول این مدت قهرمانان شما رشد کرده و بزرگ می‌شوند، توانایی‌هایشان افزایش پیدا می‌کند و سپس می‌میرند. گاهی آنها جانشان را در میدان نبرد از دست می‌دهند و گاهی نیز کهولت سن مسبب آن می‌شود. بعضی از این کاراکترها جنگ و نبرد را در تمام طول زندگی‌شان مشاهده خواهند کرد و بعضی دیگر برای بقای نسل و توسعه نژاد انتخاب می‌شوند تا با یافتن شریک زندگی‌شان و به دنیا آوردن بچه‌، آینده قوای انسانی و نظامی شما را تامین‌کنند.

کاراکترهایی که به سطح بسیار بالایی از مهارت رسیده باشند ولی دیگر توان و انرژی حضور مستقیم در درگیری‌ها را ندارند، می‌توانند به‌عنوان معلم و استاد کاراکترهای جوان‌تر برگزیده شوند و به رشد و شکوفایی توانایی‌های آنها کمک کنند. دسته‌ای دیگر از قهرمانان سابق می‌توانند به عنوان مشاور انتخاب شوند تا سرعت تحقیق و توسعه شما را افزایش دهند.

Massive Chalice در مورد مدیریت یک نقشه و منبعی مملو از ژن‌هایی است که ظرفیت‌های زیادی دارند. شما در بازی فقط ارتش خود را نمی‌سازید بلکه توانایی‌هایش را نیز شکل می‌دهید. چنین مفهومی در بازی‌ها خیلی جالب است که مسیر زندگی یک قهرمان را از تولد تا مرگ دنبال کنید.

جنبه‌های مدیریتیMassive Chalice فقط نیمی از بازی را شکل می‌دهد، نیم دیگر به مبارزات استراژی نوبتی برای حمله کردن به مواضع دشمن یا دفاع از سرزمین‌های خودی اختصاص دارد و هر دو این بخش‌ها اگرچه کامل و بی‌نقص نیستند، اما تجربه‌ای لذت‌بخش را به ارمغان می‌آورند.

نقشه کلی بازی شامل یک معیار زمان است که می‌توانید آن را متوقف کرده یا به جریان بیندازید، با گذر زمان سن کاراکترها بالا می‌رود، زاد و ولد می‌کنند و می‌میرند و در طول مسیر زندگی با اتفاقات تصادفی گوناگونی مواجه می‌شوند. هدف شما گسترش و به دست آوردن مناطق بیشتری از نقشه دنیای بازی است. برای این کار باید مقرهایی برای خود بسازید و افرادی را به عنوان نایب خود به سوی آنها بفرستید تا بقای نسل و تولید مثل در آنها شکل بگیرد. این‌که فرزندان و نسل جدید به چه تبدیل می‌شوند کاملا به کلاس کاراکترهایی که برای زاد و ولد انتخاب کرده بودید، بستگی دارد. اکنون سه کلاس نزدیک‌زن، دوربرد و ترکیبی از این دو در بازی وجود دارد.

اگر شما افرادی از یک کلاس یکسان را برای تولید نسل انتخاب کنید، فرزندان آنها نیز از همان کلاس خواهند بود ولی ترکیب این کلاس‌ها با یکدیگر باعث می‌شود فرزندان توانایی‌های مختلف والدین خود را به ارث ببرند. با این ‌که مکانیک تولید نسل یکی از جنبه‌های متمایزکننده‌ Massive Chalice با دیگر بازی‌های مشابه است، ولی جای افسوس دارد که طراحان بازیDouble Fine اندکی بیشتر دل به کار نداده‌اند وعمق کافی را به این مکانیک وارد نکرده‌اند. ترکیباتی که از کلاس‌های موجود حاصل می‌شود واقعا انگشت‌شمار و محدود است، اگر شاهد تنوع بیشتری در این بخش بودیم قطعا تجربه بازی می‌توانست بهتر شود. البته سازنده‌ها که به نظر می‌رسد خود بر این ضعف آگاه بوده‌اند، تلاش کرده‌اند آن را با امکان انتقال سلاح‌های افسانه‌ای به نسل‌های بعد جبران کنند. در واقع شمشیر منحصر به فرد بزرگ یک نسل می‌تواند نسل اندر نسل به فرزندان وی برسد تا برای قهرمان‌هایی که تازه کار خود را شروع می‌کنند، قدرت و توانایی‌های زیادی در همان ابتدای امر به همراه بیاورد.

با گذر روزها در Massive Chalice جوانان شما بالغ شده و زاد و ولد می‌کنند، پروژه‌های تحقیقاتی شما تکمیل می‌شود و طرح‌های عمرانی‌تان به ثمر می‌نشیند، ولی در تمام این مدت ممکن است مورد هجوم قرار بگیرید و در چنین شرایطی وظیفه شماست که بهترین نفرات برای عقب راندن حملات دشمن را انتخاب کنید. شکست در نبردها باعث می‌شود کم‌کم فساد و نیروهای اهریمنی در قلمروتان شکل گرفته و از داخل آن را منهدم کند و با از دست دادن تمام سرزمین‌های‌تان بازی را باخته‌اید.

برای تصمیم به دفاع از قلمروهایتان در نظر گرفتن این که قبلا هم مورد حمله قرار گرفته یا نه و این که دفاع کردن از آن چه مزایایی برایتان دارد ضروری است، زیرا ممکن است دشمن همزمان از چند جبهه به شما هجوم بیاورد. ساختار مبارزات نیز کاملا از سبک استراتژی نوبتی تبعیت می‌کند یعنی شما در هر نوبت تعدادی حرکت برای هر کاراکتر خود دارید که مدیریت و برنامه‌ریزی آنها دیگر به خودتان بستگی دارد. شاید بخواهید ابتدا منطقه را شناسایی سپس برای حمله برنامه‌ریزی کنید. نتیجه یک مبارزه نیز به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد ؛ از جمله این که گروه‌تان تا چه اندازه باتجربه است و از لحاظ قدرتی در تعادل با یکدیگر قرار دارند. از طرفی این نکته هم مهم است که آیا کلاس این کاراکترها اصلا در مقابل دشمنانی که با آنها مواجه می‌شوید کارآمد است یا خیر؟

Massive Chalice با وجود ضعف‌های جزئی در گیم‌پلی هنوز هم تجربه‌ای منحصربه‌فرد و لذت‌بخشی را ارائه می‌کند و از همه مهم‌تر مفهومی تازه و نوآورانه در دل خود دارد که شاید منبع الهام خیلی‌ها و شاهد تکامل بیشتر این ایده در آینده نزدیک باشیم.

مجید رحمانی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها