سرزمین پارس تشنه خلیج فارس است

استان فارس چهارشنبه میزبان رئیس‌جمهور و هیات همراه وی خواهد بود و مسئولان و مردم فارس انتظار دارند مشکلات مهم این استان در زمینه حمل و نقل و کمبود آب‌شرب و کشاورزی با تصویب مصوباتی برطرف شده و موانع رشد و توسعه استان در بخش‌های مختلف بویژه گردشگری برداشته شود.
کد خبر: ۷۹۲۰۶۲
سرزمین پارس تشنه خلیج فارس است

در شانزدهمین سفر رئیس‌جمهور و هیات همراه به استان فارس قرار است طبق سیاست‌های دولت و روالی که در تمام استان‌ها در پیش گرفته شده، ابتدا اتمام طرح‌های بر زمین مانده دولت‌های قبل مورد بررسی قرار گیرد و سپس بعد از بررسی مشکلات استان در حوزه‌های مختلف، پروژه‌های جدیدی برای رفع این مشکلات و کمبودها و همچنین توسعه استان، مصوب و راه‌اندازی شود که البته به گفته امام‌جمعه و نماینده ولی فقیه استان فارس، از آنجا که طرح‌های نیمه‌تمام زیادی در این استان وجود ندارد، از مجموعه هیأت دولت و رئیس‌جمهور انتظار می‌رود که این کمبود استان را در عرصه‌های دیگر جبران کنند و به نوعی به رفع کمبودهایی که هنوز به آن پرداخته نشده، بپردازند.

آیت‌الله ایمانی مهم‌ترین ظرفیت این استان را گردشگری طبیعی، میراثی، مذهبی و گردشگری سلامت به‌دلیل وجود پزشکان زبده و مراکز درمانی پیشرفته عنوان کرده و با تاکید بر این‌که توسعه و استفاده از این ظرفیت باید مدنظر مسئولان هیات دولت در این سفر قرار گیرد، می‌افزاید: توسعه گردشگری نیاز به اعتبار خاصی ندارد، بلکه فقط هموار کردن راه برای حضور بخش خصوصی و ارائه تسهیلات بانکی به این بخش همراه یک برنامه‌ریزی جامع و علمی، می‌تواند به توسعه این ظرفیت و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه اشتغال و رونق اقتصادی استان کمک کند.

گردشگری مذهبی فارس نیز که قرار است از طریق توسعه امامزاده شاهچراغ رونق یابد، هنوز با موانعی همچون وجود بافت تاریخی و قدیمی شیراز در مسیر این توسعه روبه‌روست که این امر و البته تخریب چند خانه تاریخی در این مسیر، چندی پیش نارضایتی دوستداران و مسئولان میراث فرهنگی را در پی داشت و به توقف این طرح نیز منجر شد.

حال و روز جاذبه‌های طبیعی و زیست‌محیطی این استان نیز چندان خوشایند نیست، به‌طوری که دریاچه‌های مهارلو و پریشان با خشکی و کمبود شدید آب مواجه است و پارک ملی بمو نیز که زیستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری است و قابلیت ثبت در یونسکو به‌عنوان یک ذخیره‌گاه بزرگ ژنتیک را دارد، چند سال است به‌واسطه عبور لوله‌های نفت سروستان به شیراز برای توسعه پالایشگاه‌های این شهر، در معرض تهدیدات جدی است. مناطق جنگلی فارس بویژه جنگل‌های بلوط آن نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی این استان است که سالانه بخش زیادی از آن به‌دلایل مختلف طعمه حریق می‌شود، اما به‌دلیل نبود نیرو و امکانات اطفای حریق، مهار آن براحتی و بسرعت امکان‌پذیر نیست که این امر کاهش وسعت این جنگل‌ها را در سال‌های اخیر به‌دنبال داشته است. به‌طوری که به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در سال 92 بیش از 3000 هکتار و در نیمه نخست سال گذشته بیش از 9000 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان به‌دلیل آتش‌سوزی و کمبود امکانات برای اطفای سریع و بموقع سوخته و از بین رفته است.

ضعف در حوزه حمل و نقل

از دیگر مشکلات و کمبودهای استان فارس مربوط به حوزه حمل و نقل است و با این‌که چهارمین استان بزرگ کشور و کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور محسوب می‌شود، حتی یک کیلومتر آزادراه هم ندارد و از خطوط ریلی به سمت جنوب کشور و آب‌های خلیج فارس نیز بی‌بهره است. از آنجا که حمل و نقل نقش مهمی در توسعه یک منطقه دارد، ضعف در این بخش، مانع مهم توسعه خطه فارس است. البته اخیرا برای ایجاد آزادراه اقداماتی در این استان صورت گرفته، اما روند پیشرفت این طر‌ح‌ها آن‌قدر لاک‌پشتی است که نمایندگان این استان در مجلس نیز نسبت به این محرومیت واکنش نشان داده‌اند و ضرغام صادقی، نماینده مردم شیراز دراین باره به مهر گفته است: در حالی که توسعه استان در گرو توسعه راه‌ها و دیگر خطوط حمل و نقل است، متاسفانه فارس در خطوط حمل و نقل بسیار ضعیف و حتی از داشتن یک کیلومتر آزادراه محروم است و حتی ساخت آزادراه شیراز ـ اصفهان نیز که بتازگی و البته بسیار دیرهنگام کلید خورده، از پیشرفت خوبی برخوردار نیست. ضمن این‌که عقب‌افتادگی زیاد فارس در حوزه راه‌آهن نیز سبب شده استقبال و رغبت مردم برای استفاده از خطوط ریلی بسیار کم باشد. البته احمدی، استاندار فارس در تشریح برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به این استان، یادآور شده که در این سفر قرار است اعتبار بیشتری برای ساخت آزادراه شیراز ـ اصفهان اختصاص یابد تا در دو سال به بهره‌برداری برسد. همچنین تامین اعتبار اجرای راه‌آهن شیراز ـ بندرعباس و شیراز ـ اهواز نیز در این سفر پیگیری خواهد شد.

خشکسالی‌های متوالی استان فارس که در بخش مرکزی و نیمه‌بیابانی واقع شده و به خودی خود از کمبود منابع آبی رنج می‌برد، این استان را در بخش‌های کشاورزی، صنعت و حتی آب شرب بویژه در جنوب آن با کمبودهای زیادی مواجه ساخته است؛ مشکلی که تقریبا تمام مسئولان استانی اعم از استاندار و نمایندگان مردم در مجلس، به آن اشاره کرده و خواستار رسیدگی رئیس جمهور به آن شده‌اند.

استاندار فارس با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در استان کمبود منابع آبی است، به طوری که هم‌اکنون چند سد استان کاملا خالی از آب است، به جام‌جم می‌گوید: اگر روند خشکسالی و کاهش منابع آبی در فارس ادامه یابد، مشکلات زیادی برای این استان ایجاد می‌شود، بنابراین از همین حالا باید پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد و به عقیده ما انتقال آب از خلیج فارس به این استان می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

سیدمحمد احمدی با اشاره به این‌که ما این پیشنهاد را با رئیس‌جمهور مطرح کرده و با توجه به سنگین بودن طرح، منتظر تصمیم‌گیری ایشان هستیم، می‌افزاید: بی‌شک در صورت اجرای این طرح، آب فقط در دو بخش شرب و صنعت استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که درخواست دیگر ما توسعه ناوگان حمل و نقل در دو بخش ریلی و آزادراه است، تصریح می‌کند: تنها آزادراه این استان، آزادراه شیراز ـ اصفهان است که ساخت آن از 24 سال پیش آغاز شده، اما فقط در دو سال اخیر شاهد پیشرفت 30 درصدی در احداث آن بوده‌ایم و از آنجا که ساخت آن اعتباری حدود 1700 میلیارد تومان میخواهد که 50درصد آن را دولت و 50 درصد را قرارگاه خاتم الاوصیا متقبل شده، خواستار تخصیص سریع‌تر اعتبار بخش دولتی برای تسریع در ساخت این آزادراه هستیم. در بخش ریلی نیز درخواست ایجاد اتصال ریلی به استان‌های جنوبی و همجوار خلیج فارس را داریم که البته مطالعات این طرح انجام شده، ولی از آنجا که اعتبار بسیار سنگینی را می‌طلبد که این اعتبار فقط از طریق اعتبارات ملی یا فاینانس خارجی امکان‌پذیر است، منتظر ورود این بخش‌ها برای اجرای آن هستیم.

استاندار فارس به ظرفیت‌های گردشگری این استان نیز اشاره کرده و می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌هایی بالایی که در این بخش وجود دارد، می‌توانیم شاهد توسعه بیشتر گردشگری استان در حوزه‌های تاریخی، مذهبی و سلامت و اشتغالزایی از این بخش باشیم، اما مشکلاتی در بخش زیرساخت‌های گردشگری وجود دارد که مهم‌ترین آن کمبود واحدهای اقامتی بویژه هتل است که از همین جا از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی درخواست می‌کنیم به این حوزه ورود کنند، زیرا از حمایت استان و تسهیلات ویژه برخوردار خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها