۴گزینه فراروی ملک سلمان در سیاست خارجه

اردوغان و السیسی در ریاض چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

برخی منابع تغییرات جدید کابینه عربستان را یک کودتای سیاسی علیه دولت قبلی می‌دانند

پادشاه جدید عربستان تغییرات را کامل کرد

ملک سلمان پادشاه جدید عربستان سعودی دریک اقدام بی‌سابقه همزمان 37 دستور برای برکناری یا انتصاب افراد جدید در دولتش صادر کرد که در برخی منابع از این عمل به عنوان یک کودتای سیاسی علیه دولت قبلی یاد شد.
کد خبر: ۷۶۵۱۹۸

بر اساس این دستورات بسیاری از شخصیت‌هایی که در دوران ملک عبدالله‌بن عبدالعزیز درکابینه حضور داشتند از کار برکنار و به جای آنها افراد جدیدی معرفی شده‌اند. ملک عبدالله‌بن عبدالعزیز به دنبال یک دوره طولانی بیماری در جمعه سوم بهمن ماه درگذشت و بلافاصله ملک سلمان بن عبدالعزیز برادر ناتنی او به جانشینی او برگزیده شد. ناظران پیش‌بینی می‌کنند که دولت جدید عربستان با چالش‌های متعددی در داخل و خارج مواجه خواهد بود.

طبق خبرهای رسیده براساس دستورات پادشاه جدید عربستان، دو فرزند ملک عبدالله پادشاه قبلی به نام‌های مشعل‌بن عبدالله و ترکی‌بن عبدالله به ترتیب از امیری مکه و ریاض برکنار شدند. همچنین بندربن سلطان از شخصیت‌های جنجالی عربستان از مقام خود به عنوان دبیری شورای امنیت ملی عربستان کنار گذاشته و این شورا به کلی منحل شد. براساس این دستورات، سعود الفیصل وزیر خارجه کنونی عربستان مانند 40 سال گذشته در سمت خود ابقا شده است. ملک سلمان حازم زقزوق را به سمت ریاست امور ویژه دربار، محمد الحلوه،‌ مهد السماری و عبدالله المحسین را به سمت مشاوران دربار و تمیم السالم را به سمت دستیار منشی خود، منصوب کرد.وی همچنین خالد المحسین را به سمت ریاست اداره مبارزه با فساد و عبدالعزیزبن سلمان را به سمت معاون وزیر نفت و منابع طبیعی منصوب کرد.

شتابزدگی

پیش از این نیز، دقیقا ساعاتی پس از انتشار خبر مرگ ملک عبدالله و قبل از دفن او، ملک سلمان در دستوراتی مهره‌چینی ملک عبدالله را بر هم زد و با نادیده گرفتن «متعب‌بن عبدالله»، محمدبن نایف را به جانشینی ولیعهد خود برگزید. طبق دستور ملک سلمان، «خالدبن بندر» از ریاست سازمان اطلاعات (استخبارات) برکنار و به جای وی «خالد الحمیدان» تعیین شد. همچنین شورای سیاستگذاری آموزش و کمیته خدمات شهری لغو و به جای آن شورای امور سیاسی و امنیتی به ریاست «محمدبن نایف» جانشین ولیعهد تشکیل شد. از سوی دیگر دکتر ولید بن محمدبن صالح الصمعانی به عنوان وزیر دادگستری انتخاب شد. رسیدگی به پرونده روحانی شیعه یعنی «شیخ نمر باقر النمر» یکی از موضوعات اصلی کار او طی روزهای آینده خواهد بود.

در تغییرات جدید «عبدالطیف آل‌الشیخ» از ریاست هیأت جنجالی امر به معروف و نهی از منکر برکنار و به جای وی، «دکتر عبدالرحمن السند» منصوب شد. همچنین دراین تغییرات دو وزارتخانه تعلیم و تربیت با وزارتخانه آموزش عالی در وزارتخانه‌ای به نام وزارت آموزش ادغام شده و «عزام الدخیل» به عنوان وزیر برای این وزارتخانه‌ انتخاب شده است. در کابینه جدید عربستان عادل الطریفی (سردبیر سابق الشرق‌الاوسط) نیز به عنوان وزیر رسانه‌ها تعیین شده است.

پادشاه سعودی با صدور دستوری، پرداخت دوماه حقوق عقب افتاده کارمندان و پرداخت ده میلیون ریال سعودی (معادل 9 میلیارد و 350 میلیون تومان) به هر باشگاه‌ ورزشی در لیگ حرفه‌ای و پنج میلیون ریال به هر باشگاه در لیگ دسته یک و دو میلیون ریال به بقیه باشگاه‌ها اختصاص داد و ده میلیون ریال نیز به هر یک از انجمن‌‌های ادبی کمک کرد. وی همچنین طی دستوراتی 20 میلیارد ریال نیز به اجرای خدمات برق‌رسانی و‌ آبرسانی جهت رفع بحران مسکن در این کشور اختصاص داد. از سوی دیگر طبق دستورات جدید ملک سلمان، تمام زندانیانی که به علت بدهی کمتر از نیم میلیون ریال سعودی در حبس هستند، با پرداخت بدهی آزاد می‌شوند.

طبق دستورات جدید ملک سلمان برخی کمیته‌ها و شوراها دراین کشور برچیده شد. ازجمله کمیته عالی سیاستگذاری آموزش، کمیته عالی تنظیم اداری، شورای خدمات شهری، هیأت عالی ملک عبدالعزیز در علوم و پیشرفت، شورای آموزش عالی و دانشگاه‌ها، شورای عالی آموزش، شورای عالی امور نفت و معادن، شورای عالی اقتصادی، شورای امنیت ملی، شورای عالی ملک عبدالله در انرژی هسته‌ای و تجدید پذیر،شورای عالی امور اسلامی. اینها درمجموع نهادهای جدیدی بود که ملک عبدالله پادشاه قبلی عربستان برای نوسازی دولت دراین کشور تاسیس کرده بود. ملک سلمان همچنین در دستوراتی جداگانه دو نهاد جدید را تاسیس کرد که تاکنون در عربستان سابقه نداشته است: شورای امور سیاسی و امنیتی و شورای امور اقتصادی و توسعه.

اسامی تعدادی از وزرا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها