اعتراض مردم بحرین به حق‌السکوت آل خلیفه به لندن

واکنش‌ها به امضای توافق‌نامه میان رژیم آل خلیفه و مقامات انگلیس و صدور اجازه تاسیس یک پایگاه دریایی انگلیس در بحرین همچنان ادامه دارد و مردم بحرین با برگزاری تجمعاتی، اعتراض خود را به این موافقت‌نامه اعلام کردند.
کد خبر: ۷۴۶۹۱۵

رژیم آل خلیفه که پرونده سیاهی در زمینه حقوق بشر و سرکوب جنبش‌های مسالمت‌آمیز کشورش دارد اخیرا با امضای توافق‌نامه‌ای به انگلیس اجازه تاسیس یک پایگاه دریایی در
بندر سلمان را داده است. به این ترتیب دولت استعماری انگلیس پس از 43سال ترک منطقه دوباره به خلیج فارس برگشته است تا در این منطقه حضوری نظامی و دائمی داشته باشد.

شامگاه شنبه بعد از اعلام این خبر گروهی از مردم بحرین در اعتراض به ایجاد پایگاه نظامی انگلیس در خاک کشورشان به خیابان‌ها آمده و شبانه تظاهرات برگزار کردند. گروه‌ها و نیروهای انقلابی بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن مخالفت با حضور نظامی انگلیس در کشورشان، نگرانی عمیق خود را از تبدیل بحرین به مرکزی برای آغاز عملیات نظامی در منطقه ابراز کردند.

به گزارش بی‌.بی.سی، انگلیس و بحرین بعد از چند ماه مذاکره یک توافق‌نامه امضا کرده‌اند که به موجب آن نیروی دریایی سلطنتی انگلیس یک پایگاه 15 میلیون پوندی در بحرین ایجاد خواهد کرد. قرار است دولت بحرین شش میلیون پوند این هزینه را تقبل کند. مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس در باره دلیل تاسیس چنین پایگاهی گفته است: این پایگاه در برقراری ثبات در منطقه خلیج فارس و انگلیس به نیروی دریایی سلطنتی کمک می‌کند. به گفته بی.بی.سی، این پیمان زمانی امضا شده است که بنابر ادعای برخی کشورها، پادشاهی‌های حوزه خلیج فارس با تهدید روزافزون تروریست‌ها مواجه بوده و همین امر موجب شده است تا کشورهای حوزه خلیج فارس از حضور نیروهای انگلیسی در خاک خود استقبال کنند.

جریان‌ها و نیروهای انقلابی بحرین نسبت به این توافق‌نامه و ایجاد پایگاه جدید دریایی برای انگلیس ابراز نگرانی می‌کنند. به گزارش پایگاه اینترنتی العهد، جمعیت ملی اسلامی الوفاق، جمعیت ملی دموکراتیک عمل وعد و انجمن تجمع ملی دموکراتیک، انجمن منبر پیشرو دموکراتیک، انجمن ملی برادری و گروه ششم دسامبر 2014 با صدور بیانیه‌ای مشترک خاطرنشان کردند: بازگشت نظامیان انگلیس یادآور دوران استعمار پیر و توطئه علیه فلسطین است. به گفته این فعالان سیاسی، مبدل شدن بحرین به مرکزی برای شروع عملیات نظامی در منطقه موضوع نگران‌کننده‌ای است زیرا باعث می‌شود تا بحرین به کانون تنش و بحران در میان کشورهای منطقه تبدیل شود.

جریان‌های انقلابی بحرین افزودند: رژیم آل خلیفه باید برای امضای توافق‌نامه امنیتی و نظامی با کشورهای دیگر به خواست ملت و نیروهای فعال در این کشور توجه می‌کرد، زیرا این ملت است که به تمامی نهادها و قدرت‌ها مشروعیت می‌بخشد و نباید با امضای توافق‌نامه‌ها جهت برپایی یا گسترش پایگاه‌های نظامی دائمی در انگلیس اختیارات ملت را نادیده گرفت.

پاداش خوش خدمتی

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت چاپ انگلستان، درگزارشی پیرامون مجوز رژیم آل خلیفه به انگلیس برای ایجاد یک پایگاه دریایی نوشت: رژیم آل‌خلیفه به دلیل سکوت دولت بریتانیا در قبال نقض گسترده حقوق بشر در این کشور حاشیه خلیج فارس، به لندن اجازه داده تا از خاک این کشور به عنوان پایگاه دریایی استفاده کند.

به گزارش تسنیم، بریتانیا که تمام پایگاه‌های بزرگ خود را در شرق کانال سوئز پس از کاهش بودجه نظامی در سال 1971 تعطیل کرده بود حال قصددارد به منطقه خلیج فارس بازگردد. در جریان جنبش‌های سال‌های اخیر در کشورهای عربی در سال 2011 آمریکا و انگلستان از دولت پادشاهی بحرین و سرکوب خشونت‌آمیز اکثریت شیعه و معترضان این کشور حمایت کردند. سربازان اعزامی از عربستان سعودی معترضانی را که خواهان پایان حکومت دیکتاتوری دویست ساله بر بحرین بودند بشدت سرکوب کردند. گزارش‌های سازمان عفو بین‌الملل حاکی از این است که نگرانی‌های حقوق بشری مداومی در حوزه بازداشت‌های غیرقانونی، سرکوب اعتراضات، شکنجه و زندانیان‌ سیاسی در این کشور وجود دارد.

نبیل رجب، یک سیاستمدار مخالف دولت و رئیس‌ مرکز حقوق بشر بحرین می‌گوید: این پایگاه پاداشی به دولت بریتانیا به دلیل سکوت در قبال نقض حقوق بشر در بحرین و نیز حمایت‌های مداوم آنها از این رژیم مستبد و فاسد است. پولی که برای احداث این پایگاه از جانب بحرین پرداخت خواهد شد در حقیقت حق ‌السکوت دولت بریتانیا و حمایت از رژیم و نیز علیه تلاش‌های مردم برای عدالت، دموکراسی و حقوق بشر است. همکاری نظامی لندن و رژیم آل‌خلیفه در حالی صورت می‌گیرد که فقط یک ماه پیش کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس تأکید کرده بود مدرکی دال بر پیشرفت در عرصه سیاسی بحرین به‌دست نیامده و از وزارت خارجه این کشور خواست که بحرین را در فهرست کشورهایی که وضع‌شان نگران‌کننده است قرار دهد. مریم الخواجه، یک فعال حقوق بشری دیگر که اکنون در دانمارک در تبعید به سر می‌برد، می‌گوید: این پایگاه فاجعه‌ای برای حقوق بشر در بحرین است... اگر به نقش انگلیس در بحرین توجه کنید متوجه می‌شوید که حضور بریتانیا همیشه منفی بوده و در دهه‌های 1950 و 1960 نیز اعتراضات عمومی با کمک انگلیسی‌ها سرکوب شده بود.

پایگاه دائم

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس که روز شنبه برای شرکت در دهمین نشست موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی به منامه سفر کرده بود، در حاشیه این نشست از امضای توافق نامه نظامی با مقام‌های بحرین برای ساخت پایگاه دائم در این کشور خبر داد. مایکل فلون، وزیر دفاع انگلیس نیز این توافق 15 میلیارد پوندی را برای ساخت پایگاه دائم نظامی و حضور دائم نیروی دریایی انگلیس ضروری دانست. انگلیس پیش از این چهار فروند رزمناو مین‌یاب در بحرین مستقر کرده بود. بحرین اکنون میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست که مسئولیت اجرای عملیات در شبه جزیره عربستان و اقیانوس هند را برعهده دارد.

اقدام انگلیس برای افزایش حضور نظامی در منطقه خلیج فارس و ایجاد پایگاه نظامی در بحرین درحالی صورت می‌گیرد که بحرین صحنه تظاهرات و اعتراضات علیه سیاست‌ و برنامه‌های تبعیض‌آمیز حاکمان منامه علیه مردم این کشور است. پادشاه بحرین اخیرا دراین کشور انتخابات مجلس برگزار کرد که با استقبال شهروندان مواجه نشد. در همین حال، به گزارش روزنامه «الوسط» چاپ بحرین، حمد بن عیسی با صدور دستوری ترکیب کابینه جدید را اعلام کرد. این کابینه شامل نخست‌وزیر، پنج معاون و 17 وزیر است و در آن سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه (پسر پادشاه)، ولیعهد و جانشین فرمانده کل، به معاون اولی عموی خود یعنی نخست‌وزیر، منصوب شد. شش نفر از این وزرا مانند دولت قبل، شیعه هستند و باقی از اهل سنت انتخاب شده‌اند. کاهش تعداد وزرای زن نیز نکته دیگر کابینه جدید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها